Het jaarlijkse onderzoek van recruitment marketingbureau MrWork laat duidelijk zien dat sociale media steeds meer en vaker gebruikt worden voor employer branding en recruitment voor zowel mkb-bedrijven als corporates. LinkedIn (90 procent) steekt er met kop en schouders bovenuit, maar ook Facebook (66 procent) en Twitter (56 procent) blijven populair. Ruim de helft van de 248 ondervraagde bedrijven gebruikt minimaal drie sociale netwerken voor recruitment.
Beeld boven tekst
Platformen waarbij beeld centraal staat, zoals Instagram en YouTube, zijn weliswaar nu nog niet heel populair, maar maken een sterke groei door. 21 procent van de bedrijven gebruikt YouTube, ten opzichte van 9 procent in 2014. ‘Visuele netwerken winnen terrein’, vertelt ceo van MrWork Mees van Velzen. ‘Zo kun je goed laten zien wie je als bedrijf bent en waarvoor je staat.’ Veel grote en relatief jonge bedrijven, zoals Coolblue, maken hier al gebruik van.
Specifieke doelgroep bereiken
De rol van werving- en selectiebureaus wordt hiermee (voor een deel) overgenomen. Van Velzen: ‘Ik denk dat deze bureaus het steeds moeilijker gaan krijgen. Hun businessmodel is verouderd. Ze moeten zelf gaan innoveren of de bestaande software omarmen en het zelf ook in gaan zetten. Via social media kun je bijvoorbeeld ook de ict’ers van grote bedrijven bereiken, die bijna nooit van baan wisselen en ook niet actief op zoek zijn. Die mensen bezitten specifieke kennis in een markt van schaarste en veel bedrijven willen hen hebben. Maar dat zijn vaak mensen die niet geneigd zijn te jobhoppen en lang ergens blijven zitten. Met social media recruitment kun je toch communiceren met die doelgroep, dat krijg je via een werving- en selectiebureau bijna niet voor elkaar.’
Gezicht van het bedrijf
Onder ‘recruitment’ verstaan bedrijven niet alleen het online zetten van vacatures via social media, maar ook het uitdragen van het merk, het uitzetten van betaalde advertentiecampagnes, sourcing en het opzetten van een talentpool. En dat laatste werkt volgens Van Velzen vooral goed bij corporates. ‘Omdat je mensen eerst moet enthousiasmeren voor het bedrijf’, legt hij uit. ‘De corporatewereld is meer gesloten en daardoor kost het meer moeite om de cultuur van een bedrijf naar de buitenwereld over te dragen. Social media is daar ideaal voor.’
Nieuwe manier van solliciteren
Niet alleen de route van het sollicitatieproces loopt nu anders, binnenkort zal ook het proces zelf veranderen. ‘Waar je nu nog een sollicitatiebrief schrijft, beantwoord je over een tijdje een aantal specifieke vragen via WhatsApp om te kijken of je enigszins geschikt bent. Geef je de goede antwoorden? Dan wordt je gekoppeld aan een HR-manager die vervolggesprekken met je gaat voeren’, voorspelt Van Velzen. ‘We vinden het nu toch ook doodnormaal om een sollicitatiegesprek via Skype te doen? Dan kon je je een paar jaar geleden nog niet voorstellen.’