Goed of slecht leiderschap is besmettelijk. Hoe effectiever een topmanager is, hoe groter de kans dat het middle management dit kopieert.
Amerikaans onderzoek toont aan dat emoties en gedrag besmettelijk zijn. Als je vrienden gelukkig zijn, dan neemt je geluksgevoel met 25 procent toe. Zodra je vrienden overgewicht hebben, is er meer kans dat je zelf ook overgewicht krijgt. Als je stopt met roken, is de kans groter dat je vrienden ook stoppen. Zelfs echtscheidingen zijn besmettelijk. Zodra een goede vriend is gescheiden, is er 33 procent meer kans dat u zelf ook gaat scheiden. Onze 'leiders’ zijn ook niet immuun voor deze ‘sociale besmetting’. Sterker, hun gedrag is van meer invloed personeelsverloop, klanttevredenheid, omzet en productiviteit dan je denkt. Goede leiders hebben ook meer kans om copycats van goed gedrag om zich heen te verzamelen. Hamvraag: welk gedrag wordt snel overgenomen?
Dit gedrag nemen we snel over
Onderzoekers van Zenger & Folkman Research hebben een analyse gemaakt van zogenaamde '360-graden assessments' van het topmanagement en het middenkader. Een van de voornaamste uitkomsten: bij 30 van de 50 gedragingen werd een zeer sterke correlatie gevonden. De ene gedraging is besmettelijker dan de andere gedraging. In volgorde van meest tot minst besmettelijk:
- Zelfontwikkeling en het ontwikkelen van anderen
- Technische vaardigheden
- Strategische vaardigheden
- Samenwerkend vermogen
- Integriteit en eerlijkheid
- Mondiaal perspectief
- Daadkracht
- Resultaatgericht
Werving – en selectie
De onderzoekers namen ook prestaties onder de loep. Het is niet verrassend dat het (middle) management dat onder een matig presterende directeur valt, zelf ook ondergemiddeld presteert. Omgekeerd gaat hetzelfde op: topmanagers die bovengemiddeld presteren, geven leiding aan managers die bovengemiddeld presteren. De onderzoekers vermoeden dat het werving – en selectieproces een factor in is. Een toptrainer trekt topspelers aan. Een middelmatige trainer schakelt slechte spelers in. Goed (leiderschaps) gedrag is dan ook besmettelijk, zoals onderstaande grafiek duidelijk maakt.
Het middenkader is ook gevraagd wat hun eigen niveau van betrokkenheid bij de organisatie is. Vervolgens is de effectiviteit van het topmanagement gecorreleerd op de betrokkenheidsscores van het middle management. Omgekeerd is gekeken naar de betrokkenheidsscores van het topmanagement. In de onderstaande grafiek staan de resultaten.
De bovenstaande x-as geeft aan wat de gemiddelde effectiviteit is van het topmanagement. Op de y-as staat de mate van medewerkersbetrokkenheid. Samengevat: een topmanager die goed scoort op effectief en betrokken gedrag zal eerder leiding geven aan managers die effectief en betrokken zijn. En die relatie druppelt door de gehele organisatie.
Want topmanagers die ondergemiddeld scoren hebben ook een grotere kans dat zijn (ondergeschikte) managers minder effectief en betrokken.
Schaamte
Kijk, we zjin niet trots en we schamen ons een beetje over slechte gewoonten. Maar dit onderzoek toont aan dat onproductief of stoijcijns gedrag negatieve effecten heeft op de hele organisatie. Ondergeschikten kopieren je gedrag. Dit geldt niet alleen voor de werkvloer maar ook daarbuiten in je gezin of vriendenkring. Maar ongelukkige gewoonten zijn te veranderen. Dit onderzoek toont aan dat leiders wel degelijk invloed hebben op het gedrag van de mensen om zich heen. Leiderschap bestaat.
Jack Zenger (@jhzenger) is CEO van onderzoeksbureau Zenger/Folkman, die voornamelijk onderzoek doen naar leiderschap.
Joseph Folkman (@joefolkman) is voorzitter van Zenger / Folkman.
Bron: Harvard Business Review
Foto boven: Flickr.com