Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Laat werknemers gaan ondernemen

Maak de ondernemer in uw werknemer wakker! Leer hoe u met visie en bewegingsvrijheid mensen maximaal laat renderen.

Voor wie het verhaal niet kent: Rene Frijters en Peter Verhaar zijn het brein achter Alex, de eerste internetbroker van Nederland. In tien jaar tijd ontwikkelden zij hun eigen idee tot een miljoenenbedrijf met meer dan tweehonderd medewerkers. Alex werd een study case voor geslaagd ondernemerschap. Echter, uitgevoerd door twee loonslaven. Want hoewel het succes van Alex onomstotelijk de verdienste is geweest van Frijters en Verhaal werden zij nooit aandeelhouders van hun geesteskindje. En dat terwijl de voormalige eigenaren Labouchere, Dexia en Rabobank miljoenen hebben verdiend aan de verkoop van de internetbroker.

Hét toonbeeld van geslaagd intern ondernemerschap dus, vindt ook Thomas Blekman. Hij is businesspartner van de Beukelaar Groep en begeleidt organisatie- en ontwikkeltrajecten met intern ondernemerschap als inzet. Blekman ontwikkelde een meetschaal voor intern ondernemerschap. “Rene en Peter hebben het succes van Alex gerealiseerd, terwijl ze al die tijd in loondienst waren. Toch zijn ze dolgelukkig geweest. Waarom? Omdat ze de bewegingsvrijheid hadden om zelfstandig beslissingen te nemen. In de praktijk was het alsof het hun eigen bedrijf was, zo voelde het althans wel.”

De markt verandert

Intern ondernemerschap wint weer aan populariteit. Stond 2009 nog in het teken van kostenbesparing, wie dit jaar in de plus wil eindigen moet het vooral in de talenten van mensen zoeken. Talent waarmee de poorten van business oportunities opengaan. Intern ondernemerschap biedt dan ook veel belangrijke voordelen. Zeker wanneer u zich in een concurrerende markt begeeft. “Die markt verandert voortdurend. En wie voelen dat als eerst? Juist, de mensen die vaak in contact staan met de buitenwereld. Ondernemende medewerkers maken dan sneller de vertaalslag naar de aanpassingen die nodig zijn om aansluiting te houden in de markt.”

Day-to-day business

De bedrijfscultuur speelt een essentiële rol in het stimuleren van ondernemerschap op kantoor. Natuurlijk, als manager heeft u het razend druk met de day-to-day business. De winkel moet immers draaiende gehouden. Maar met een sfeer als ‘doe maar gewoon je taak, dan doe je al gek genoeg’ komt u geen steek verder. Die hiërarchische manier van aansturen inspireert mensen in ieder geval niet om out of the box te denken. Het gevolg? Kansen blijven onbenut.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De entrepreneursprieten

Logische vraag: hoe stimuleert u dan wél de entrepreneursprieten van uw medewerkers? “Het is de paradox tussen regels stellen aan de ene kant versus ruimte geven aan de andere kant. Daar worstelen veel managers mee”, aldus Blekman. De oplossing laat zich samenvatten in één woord: visie. “Een manager moet een coachende rol spelen en anderzijds de koers bepalen door binnen de organisatie heel duidelijk die ene stip aan de horizon te verkondigen. Dan zie je namelijk dat veel interne ondernemersinitiatieven in de richting van die stip worden voorgesteld. Voor een manager is het dan veel makkelijker om die initiatieven te supporten. Zorg er dus voor dat er een duidelijke visie is. Eentje die inspireert en voldoende wordt uitgedragen.”

Geld als stimulans

Vaak wordt gedacht dat intern ondernemerschap pas losbrandt wanneer iemand een vette worst wordt voorgehouden. Denk aan bonussen en een dikke plus op de salarisstrook. Een misvatting, zo blijkt. Beloning in de vorm van geld stimuleert maar even. “Mensen zijn snel weer gewend aan dat extraatje. Intern ondernemerschap komt vooral voort uit intrinsieke motivatie. Mensen voel zich betrokken en er heerst vertrouwen. Als de bedrijfsvisie bovendien in lijn ligt met de ontwikkeldoelen en behoeften van het individu, dan komen zijn talenten pas echt naar boven drijven.”