Bijna een kwart van de werknemers beveelt de eigen werkgever niet aan bij vrienden en kennissen als deze een nieuwe baan zoeken of toe zijn aan een nieuwe uitdaging. Daarnaast zijn deze werknemers bepaald niet trots op hun werkgever. Een gemiste kans.
Van de werknemers die hun eigen werkgever niet aanbevelen, blijkt slechts 17 procent het eens met de stelling ‘Ik ben trots op de organisatie waar ik werk'. Ter vergelijking: van de personen die wel trots zijn op hun werkgever beveelt 72 procent hun werkgever aan. Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group. Juist door aan de interne situatie binnen de organisatie te werken, kunnen deze bedrijven veel winnen in hun personeelswerving.
Motivatie
De achterliggende redenen van de werknemers om hun werkgever niet aan te bevelen, zijn onder meer de ontevredenheid over hun management, de werksfeer en de werkomstandigheden. Deze redenen worden genoemd door ruim de helft van de werknemers die hun eigen werkgever niet aanbevelen. Een andere reden is dat ze verwachten dat er op dit moment weinig vacatures zijn of dat er een reorganisatie aankomt (18 procent). Overige redenen zijn de kenmerken van het bedrijf/de sector (12 procent) of dat werknemers werk en privé gescheiden proberen te houden (8 procent).
Referal programma
"Als je medewerkers je niet willen aanbevelen bij vrienden en kennissen, heeft dit een negatieve invloed op het succes van je referral programma. Dit is een programma waarbij medewerkers nieuwe medewerkers werven", aldus Marlies Rosenbrand, senior arbeidsmarktadviseur/analist bij Intelligence Group. Verder zegt zij dat het "Daarnaast belangrijk is om de interne situatie eerst onder de loep te nemen, want dan pas is het mogelijk om het optimale resultaat te boeken met je referral programma. Intern beginnen is extern winnen."