Wie als manager een slechte beurt wil maken bij zijn medewerkers en relaties, moet een kerstpakket samenstellen met ragoutbakjes en sardientjes in blik. Digitale fotolijstjes of de Wake Up-light worden veel meer gewaardeerd.
De inhoud van het kerstpakket verdwijnt veelal in de kelder en komt daar meestal nooit meer uit. Harde noten, ragoutbakjes, sardientjes en blik: het zijn de meest verachte cadeautjes die aan het eind van het jaar als geschenk aan de relaties worden gepresenteerd. Onderzoek heeft uitgewezen dat 75 procent van de werknemers dit jaar graag eens wat anders zou willen, maar 50 procent verwacht hetzelfde te krijgen.
Prullenbak
Nog een aardig cijfer: verwacht wordt dat 1,4 miljoen traditionele kerstpakketten in de prullenbak zullen belanden. "Toch schenken steeds minder bedrijven dit soort ongewenste pakketten", zegt John M. Swaab, directeur van Het Portaal Uitgevers, het bedrijf achter Promz – ‘een onafhankelijke kennis en informatieplatform voor de branche van promotionele producten en diensten in Nederland'. Het Portaal is tevens initiatiefnemer van RelatieZ, de beurs voor relatiegeschenken en kerstpakketten.
Meneer Swaab, wat kan echt niet meer?
"Ja, ragout en sardientjes. Zeg maar de stomme potjes die je in een kartonnen doos krijgt en waar je nooit wat mee doet. Wat dat betreft zie je gelijk een trend: de kartonnen doos is veelal vervangen door de hippe rukzak. Ofwel, de verpakking is ook een geschenk."
En wat zit daar dan in? Walnoten?
"Dat verschilt enorm. De vraag wat er in een kerstpakket moet zitten is dan ook heel persoonlijk. Maar wat je steeds vaker ziet: digitale geschenken. Een digitaal fotolijstje, waarin je doorlopend een serie foto's kunt downloaden, is bijvoorbeeld erg in. Veel mensen vinden het ook veel leuker om één leuk cadeau te krijgen, in plaats van een doos vol rotzooi."
Hoe kun je nog origineler zijn?
"Sommige bedrijven doen een gift aan een goed doel, namens de medewerker of klant. Dus dan krijg je een cd van Artsen zonder Grenzen met daarbij de mededeling dat 30 euro is overgemaakt. Maar dit is best riskant want de ene klant vindt dat een mooi gebaar, terwijl de ander zegt: mag ik zelf bepalen of en hoeveel ik naar een goed doel stort?"
Kortom: de trend is digitaal en goede doelen?
"Nou, ik denk dat de trend vooral is: huiselijke gezelligheid, terug naar de roots. Zo heb je ‘Boer zoekt tas', een cadeau in de vorm van een koeltas met fietshaakjes, van boerendesign, en daarin ‘mama's appeltaart' en ‘koekjesmix'. Ik denk dat steeds meer mensen de kerstdagen thuis rond de kalkoen doorbrengen, in plaats van in het restaurant en die ontwikkeling staat los van de kredietcrisis. Veel mensen willen daarom geschenken die ze thuis kunnen opmaken of bereiden. En dan het liefst biologische producten of kwaliteitsproducten, en zeker geen massaproducten. Stukken vlees uit de supermarkt die niet te onderscheiden zijn van een gekookte aardappel worden echt niet meer geaccepteerd."
En als je nu helemaal niet van die huiselijk houdt, of van digitale cadeaus of van biologisch vlees?
"Dan heb je altijd nog de eigen keuze concepten, zoals de bon van De Knegt en Leeflang, die de James wordt genoemd. En zo heb je er meer: Chapeaukado, Tintelingen, Kadoklikken. Je kunt dan als klant of medewerker zelf aankruisen wat je wilt hebben. Je stelt dan zelf je kerstpakket samen. Ja, op die manier heeft dan natuurlijk niemand nog reden tot klagen."
U wilt iets origineel schenken? Klik dan hier.