De kerst is voor bijna één op de tien Nederlandse werknemers een periode waarin nagedacht wordt over hun carrière. Dit houdt in dat ruim 600.000 mensen rond de kerst hun loopbaan heroverwegen.
Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van AMC Academie werd uitgevoerd door Intelligence Group. De stelling werd voorgelegd aan 1.289 mensen.
Academici denken het meeste na over hun carrière tijdens de feestdagen. Met name mensen die actief op zoek zijn naar een nieuwe baan gebruiken de kerstperiode om goed over de toekomst na te denken (18 procent). Echter, opvallender is dat 8 procent van de latente baanzoekers en 5 procent van de niet actieve baanzoekers hun carrière heroverwegen tijdens de kerstperiode.
Wanneer werknemers vergeleken worden op opleidingsniveau, zien we dat vooral academici tijdens de kerst het drukst met hun loopbaan bezig zijn. Ruim 14 procent van de academici, bijna twee maal zoveel als (v)mbo’ers en hbo’ers, zijn rond de kerst aan het nadenken over hun carrière. Tussen mannen en vrouwen zijn nauwelijks noemenswaardige verschillen.