Een chic kantooradres op uw briefpapier? Strawinskylaan aan de Amsterdamse Zuidas of het Broadway Center in het wervelende New York? En dat terwijl u lekker vanuit uw thuiskantoor in Almere werkt? Geen probleem. Het kan met het virtuele kantoor.
Regus Benelux heeft onlangs het virtuele kantoor als nieuwe service geïntroduceerd. De dienst kan beginnende ondernemers die van huis uit werken voorzien van een chic, indrukwekkend kantooradres. Wall Street, New York klinkt toch beter dan Hardwareweg in Almere. Alle post (telefoon, e-mail, en ouderwetse fysieke post) kan op dat adres worden afgehandeld. Handig voor de zakenman die veel onderweg is en toch bereikbaar wil zijn.
Huren
Regus biedt in meer dan 60 landen, op 750 locaties bedrijven de mogelijkheid voor korte of langere periode een professionele werkomgeving te huren met volledig ingerichte kantoor-, trainings- en vergaderruimtes. In Nederland heeft Regus 23 business centers; ondernemingen kunnen werkplekken huren voor één tot honderden werknemers. Startende ondernemers, maar ook grote multinationals kunnen gebruikmaken van professionele faciliteiten zoals moderne ict- en telecominfrastructuur, administratieve ondersteuning en videoconferencing.
Groei
De toenemende populariteit van outsourcing speelt Regus in de kaart. Tegen de trend in kan het bedrijf groeicijfers laten zien. “We zijn in de laatste twee jaar enorm gegroeid. In 2004 hadden we een bezettingsgraad van 39 procent, tegen 80 procent in 2006,” stelt Eduard Schaepman.
Ambitie
Schaepman werd afgelopen mei door Regus-oprichter Mark Dixon benoemd tot ceo van de Benelux-operatie. Het bedrijf heeft grote plannen voor de regio en Schaepman moet die ambities gaan waarmaken. De mooie groeicijfers van de laatste jaren zijn onder meer een gevolg van een stevige reorganisatie die Schaepman doorvoerde toen hij aantrad in 2004 als directeur Nederland. “Ik heb nieuwe mensen aangesteld met een proactieve houding. We hebben een goede service en dat hebben we luidkeels verkondigd in de markt.”
Leegstand
Veel kantoren staan leeg. In Amsterdam is maar liefst 18 procent van de kantoorpanden onbezet. Je zou denken dat dat gegeven de positie van Regus aardig ondermijnt, maar niets is minder waar. Schaepman: “Je kunt bij ons nog altijd een betere deal sluiten dan bij een conventionele vastgoedovereenkomst. Wij zijn overigens géén vastgoedhandelaar. Maar bedrijven kunnen een hoop geld besparen als ze via ons kantoorruimte huren.” Volgens Schaepman varieert de prijs van een werkplek tussen de 12 en 14 duizend euro per jaar. Alles inbegrepen: beveiliging, ict, kantoorinrichting etc. De nieuwbakken ceo Benelux zegt dat 60 procent van zijn klanten 30 procent hebben bespaard op hun kantoorhuisvesting.
Vergunning
De kantorenleegstand in Nederland is een stokpaardje van Schaepman. Hij ergert zich aan het fenomeen omdat het in zijn ogen voorkomen kan worden. “Gemeentelijke overheden hebben altijd geld nodig en zijn ruimhartig in de vergunningenafgifte. Bouwgrond levert veel centjes op. Van de in totaal 6 miljoen vierkante meter die leegstaat is 4 miljoen structureel niet bezet. Gemeenten moeten veel strenger zijn in het verstrekken van vergunningen en bijvoorbeeld alleen bouwen daar waar geen leegstand is.”