Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

John Chen, een fixer die van Blackberry een winstgevende softwareboer moet maken

Hoe John Chen van de kwakkelende telefoonmaker Blackberry een geoliede softwaremachine wil maken.

Het was Barack Obama die als kersverse Amerikaanse president zijn Blackberry-verslaving moest afzweren. Zo waren er velen die verknocht waren aan het fysieke toetsenbord van een Blackberry en het gratis 'pingen' natuurlijk. Veel bedrijven kochten de telefoontjes vanwege de veiligheid van het Blackberry besturingsprogramma. Het zou minder snel of effectief te hacken zijn dan bijvoorbeeld een WindowsOS of Symbian, dat door Nokia werd ontwikkeld. Steve Jobs moest nog met zijn iPhone op de proppen komen…

Dalende verkopen

En toen de iPhone er in 2007 eenmaal was, toen gingen de verkoop van de Blackberry, eerder bekend als Research in Motion (RIM)  gestaag omlaag. RIM heeft het toch nog tot 2011 kunnen volhouden als speler in de mobiele markt, ondanks het megasucces van de iPhone en de Android-familie. De dalende populariteit wordt in ee cijfers snel duidelijk: in slechts vijf jaar is de bedrijfswaarde gekelderd van 84 miljard dollar in 2008 tot 5 miljard dollar in 2013. Genoeg reden om van strategische koers te veranderen om überhaupt te kunnen voortbestaan.

Verschuivende focus

John Chen (@JohnChen), in 2013 gestart, heeft als ceo de focus verschoven van mobieltjes maken naar het ontwikkelen van veiligheids – en automotivesoftware. Ook richten deze diensten zich op de zakelijke markt en overheden in plaats van de consumentenmarkt, die grotendeels in handen is van Apple en Samsung. Die strategie lijkt nu dit jaar voor het eerst zijn vruchten wat af te werpen. Zo zijn de inkomsten uit de verkoop van software (-diensten) verdubbeld. Hiermee is in het fiscale boekjaar 2016 (dat eind februari 2016 afgerond werd) 153 miljoen dollar (134 miljoen euro) met software verdiend. Naar eigen zeggen heeft Blackberry 3.600 klanten met deze diensten bereikt.
Toch werd er 'overall' verlies gedraaid (208 miljoen euro in de min), omdat Blackberry hoge reorganisatiekosten heeft. Chen hoopt het komende jaar sinds lange tijd weer zwarte cijfers te mogen presteren. Chen voorspelde eind 2013 dat Blackberry in 2016 weer winst zou maken. Vooralsnog is dat nog niet het geval, maar er zijn dus wat lichtpuntjes.

De Priv

En de mobiele telefoniemarkt dan? Blackberry overweegt, naast de duurdere Priv, een goedkopere Android-telefoon op de markt. Chen zal binnenkort deze knoop doorhakken. In onderstaand interview met Fox legt hij de voordelen van de Priv uit, met nadruk op privacy en productiviteit.

De ceo

Wat is er nu bekend over de ceo? Chen is in 1955 geboren in Hongkong, en heeft zowel de Britse als de Amerikaanse nationaliteit.  Hij is in de VS opgeleid als 'Electrical Engineering aan respectievelijk de Brown University en California Institute of Technology. Hij heeft een lange loopbaan in de IT- en technologiewereld achter de rug:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

1979 – 1993: gestart als design engineer bij IT-dienstverlener Unisys, maar daarna als 'vice-president' en manager.
1993 – 1995: (vice-) president, chief operating officer en director bij Pyramid Technology Corporation
1995 – 1996: (vice-) president ceo van Siemens Nixdorf
1997 – 2010: Ceo en president bij Sybase
2013 – heden: Ceo Blackberry

De saneerder

Chen is bij Blackberry binnengehaald vanwege zijn baanbrekende management bij Sybase. Een technologiebedrijf dat ooit concurreerde met Oracle, maar wiens positie in de jaren negentig vervaagde. De bedrijfswaarde werd eind jaren negentig geschat op 362 miljoen dollar. Na 13 jaar Chen aan de macht, is de waarde van 5,8 miljard dollar. Het eerste wat Chen is het vertrouwen bij dhet personeel herstellen. Sybase maakte vier jaar achtereen verlies en wilde het vertrouwen terugbrengen in de toekomst. De volgende stap was om Sybase te herpositioneren naar de mobiele markt. Destijds lag het niet voor de hand om zo een drastische ommezwaai te maken, maar Chen bracht het vrij simpel: 'Je moet het bedrijf naar een markt brengen waar het winst kan maken'. Of Chen zijn kunstje kan herhalen, is de grote vraag. Voorlopig gokt het Canadese bedrijf op twee paarden: mobiele telefoons en softwareleverancier. Wordt vervolgd.