Misschien hebben ze alle muziek die ze leuk vinden al op de computer staan. Of blijkt illegaal liedjes downloaden toch te aantrekkelijk. Hoe dan ook, Amerikaanse muziekliefhebbers lijken een beetje genoeg te hebben van iTunes.
Volgens een rapport van onderzoeksbureau Forrester is het aantal verkopen van de online muziekwinkel in de eerste helft van dit jaar met 58 procent gedaald. Bovendien werd het aantal liedjes per transactie kleiner.
Dip
Of het een tijdelijke dip is of een teken dat de markt verzadigd is, kan Forrester niet zeggen. Voor het onderzoek analyseerde het bureau 2.700 creditcardtransacties van iTunes. Volgens Apple, eigenaar van iTunes, kloppen de conclusies niet. Maar cijfers om het onderzoek te weerleggen geeft het bedrijf niet.
Films
Volgens Forrester maken Amerikanen met een iPod, de mp3-speler van Apple, weinig gebruik van iTunes. Hoewel op de verschillende iPod-modellen 130 tot 8.000 liedjes passen, kopen iPod-bezitters gemiddeld 20 liedjes via iTunes. Van de Amerikaanse huishoudens met internet koopt 3,2 procent wel eens muziek via iTunes. Huishoudens die dat deden, gaven in een jaar gemiddeld 35,50 dollar (26,90 euro) uit op de site. iTunes verkoopt inmiddels ook films en afleveringen van tv-series.
Verkoop
De online verkoop van muziek komt nog niet in de buurt van de verkoop van cd’s. Volgens Forrester was digitale muziek in 2005 goed voor 4 procent van de totale muziekverkoop in de Verenigde Staten.
Bovendien verdient Apple er nauwelijks aan. Omdat de transacties klein zijn, zijn de kosten aan bijvoorbeeld creditcardmaatschappijen relatief hoog. Apple moet het hebben van de verkoop van iPods en aanverwante producten, die nog steeds stijgt.
(Nrc.nl)