Een goede verstandhouding met je medewerkers zorgt voor tevredenheid en productiviteit. Maar hoe bereik je dat? 5 tips.
Uit onderzoek voor de Harvard Business Review blijkt dat succesvolle managers een aantal dingen anders doen dan minder succesvolle. Hieruit vallen de volgende 5 tips te halen:
#1. Stuur mensen aan, geen teams
Blijf er altijd rekening mee houden dat 4, 7 of 9 mensen samen niet ineens dezelfde gevoelens en doelen hebben omdat ze toevallig samen in één team zitten. Iedereen haalt ergens ander zijn genot uit. Zorg dus dat je als manager van een team bereikbaar bent voor ieder teamlid en neem tijd voor één-op-één gesprekken. Als je hen iets gaat leren of uitleggen, zorg dan dat de vorm én inhoud zijn afgesneden op die specifieke persoon, en spreek niet altijd het hele team toe.
#2. Motiveer in het werk, niet in de bonus
Hoe leuk je medewerkers een bonus, aandelenpakket of loonsverhoging ook vinden, het maakt hun dagelijkse taken er niet leuker of uitdagender op. Zorg daarom liever voor een duidelijke visie op het werk, geef de medewerkers uitdagende – maar haalbare – doelen en praat hen genoeg zelfvertrouwen in zodat ze ervan overtuigd zijn dat het geheel haalbaar is.
#3. Focus op permanente feedback
Een onderzoek uit 2013 laat zien dat slechts 2procent van de Amerikaanse managers doorlopende feedback op zijn medewerkers geeft. Terwijl dat wel hogelijk gewaardeerd wordt. Beperk jezelf daarom niet tot het jaarlijkse voortgangsgesprek. Dan hebben de medewerkers namelijk ook andere prioriteiten, zoals een promotie of salarisverbetering.
Ook als het binnen je bedrijf de norm is om alleen in jaarlijkse gesprekken feedback te geven hoef jij je er natuurlijk niet toe te beperken. Geef liever minimaal wekelijks een reactie op het je medewerker. Zorg er daarbij voor dat je boodschap duidelijk, eerlijk en constructief is. Formuleer het op zo’n manier dat je eigen initiatief en zelfstandigheid aanmoedigt.
#4. Luister naar je mensen
De beste leiders besteden een groot deel van hun tijd aan het luisteren naar medewerkers. Leg een probleem bij je team neer en kijk vervolgens samen naar een oplossing. Stel daarbij vragen om het hele team – en niet alleen die leden die het hardste roepen – te betrekken in de zoektocht naar het antwoord. Let erop dat je niet in de valkuil stapt om je eigen mening te sterk naar voren te laten komen. Een medewerker die met eigen nieuwe ideeën komt, moet je aanmoedigen, niet beperken door vast te houden aan je eigen mening en oplossing.
#5. Wees consequent
Geen enkele medewerker wordt gelukkig van een leidinggevende die doelen stelt om deze de volgende dag, week of maand weer te veranderen. Natuurlijk kan dit een keer nodig zijn, maar kondig die verandering dan open en zo snel mogelijk aan. Zorg waar het kan voor een duidelijke lijn in je stijl, verwachting, feedback en openheid voor nieuwe ideeën.
Uiteindelijk is er niet één houding als manager die al je medewerkers gelukkig maakt. Maar als je op deze 5 punten let, zul je merken dat de betrokkenheid en productiviteit van je team vooruit gaat.
Foto via Flickr.com