Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoger consumentenvertrouwen en meer investeringen

De consument lijkt steeds meer vertrouwen te krijgen in de Nederlandse economie. Uit cijfers van het CBS blijkt dat zowel het consumentenvertrouwen als de koopbereidheid afgelopen maand steeg.

Het consumentenvertrouwen heeft een hoogte bereikt van 16 punten, dat is de hoogste waarde sinds juli 2007. Consumenten waren positiever over zowel het afgelopen als het komende jaar. Het aantal punten ligt boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (-8). Het hoogtepunt van het consumentenvertrouwen in 2000 lag op 27 punten en het dieptepunt was begin 2013 met -44.

Ook de koopbereidheid van de consument verbeterde. Volgens het CBS vindt de consument deze tijd gunstig om grotere aankopen te doen. Ze zijn tegelijkertijd wel iets negatiever over hun financiële situatie van het afgelopen jaar.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Stijging investeringen

Daarnaast maakte het CBS bekend dat de hoogte van investeringen (materiële vaste activa) in januari met 6,4 procent gegroeid is ten opzichte van een jaar eerder. Een groot deel daarvan komt door de investeringen in personenauto’s, maar er werd ook geïnvesteerd in bestelwagens, machines en vrachtauto’s. Enkel in infrastructuur werd dit jaar minder geïnvesteerd.