Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe uw auto steeds slimmer wordt

Inparkeren, binnen je rijstrook blijven, direct een belletje krijgen als je ergens met panne staat: de ‘intelligente’ auto neemt zijn berijder steeds meer zorg uit handen. Vijf nieuwe modellen die de toekomst al hebben ingebouwd.
 

Alarmerende berichten eind vorige maand van de Focwa, de vereniging van autoschadeherstelbedrijven. Hun leden hebben de laatste jaren hun handel flink zien instorten. Waar de Nederlanders in 2009 nog ruim een miljard aan schades bijeenreden, werd dit bedrag een jaar later niet meer gehaald. En de klad zit er al jaren in. Van de 1.800 schade­herstellers die er in 1999 waren, zijn er nu nog maar zo’n 1.200 over. En dat terwijl er werk is voor maar 600 bedrijven.
Belangrijkste ‘boosdoener’ voor de uitdeukers: de toenemende intelligentie van onze auto’s. Dankzij de opkomst van bijvoorbeeld parkeerhulpen, adaptive cruise control en lane keeping support wordt het aantal schades steeds kleiner. En als de voortekenen niet bedriegen, is het eind nog niet in zicht.

Microprocessoren

De ontwikkeling van nieuwe, slimme rijhulpen in auto’s gaat momenteel razendsnel. Dat komt deels doordat de benodigde componenten, zoals video­camera’s en microprocessoren, relatief goedkoop zijn. Maar ook omdat er aan de kwaliteit van auto’s eigenlijk niet zo heel veel meer te verbeteren valt. In ruimte, snelheid en veiligheid zit weinig onderscheidend vermogen meer. Fabrikanten kiezen er daarom voor om elkaar te beconcurreren met technische snufjes. Innovatie wordt het unique selling point van een nieuwe auto.
Zo komt Mercedes-Benz in zijn S-Klasse volgend jaar met Magic Body Control, een­systeem dat subliem veercomfort belooft. Twee videocamera’s die het wegdek tot maximaal 15 meter vooruit in beeld brengen vormen hiervan de basis. De computer analyseert de beelden en richt zich op ­oneffenheden. Vervolgens worden de veerpoten razendsnel aangepast, zodat de carrosserie niet in beweging komt door de verhogingen en verdiepingen in het asfalt. Het moet voelen alsof de auto als een vliegend tapijt over de weg gaat.
Concurrent BMW combineert volgend jaar een facelift van de 7-Serie met de introductie van Dynamic Light Spot. Dit systeem herkent voetgangers aan de hand van warmtebeelden en richt vervolgens ­razendsnel een krachtige lichtbundel op hen. Bovendien verschijnt er een streep licht op de weg, zodat de automobilist nog makkelijker kan zien waar het gevaar zich bevindt. De autobestuurder zal de voetganger hierdoor eerder en duidelijker kunnen waarnemen, waardoor hij meer kans heeft een botsing te voorkomen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eén computernetwerk

De verschillende automerken werken niet alleen op eigen houtje aan zulke snufjes, er wordt ook samenwerking gezocht. Zo ontwikkelen tal van autofabrikanten samen met de Europese Unie een draadloos netwerk voor het autoverkeer. Een auto kan hierdoor het achteropkomend verkeer waarschuwen voor files, een wegversperring door een ongeval of ­gladheid door een oliespoor. Uiteindelijk wordt verwacht dat auto’s ook gaan communiceren met bijvoorbeeld zebrapaden of verkeerslichten. Zij kunnen dan automatisch hun snelheid aanpassen aan een rood of groen stoplicht of een overstekende voetganger. In Nederland loopt het project ‘Spits’, waarbij negen ondernemingen en vier universiteiten samen proberen auto’s met elkaar te laten communiceren. De opkomst van mobiel internet helpt hier een handje mee: informatie wordt steeds makkelijker over grote afstand en met grote snelheid gedeeld.

Automatische piloot

Niet alleen autofabrikanten hebben grote interesse, zelfs een partij als Google doet tegenwoordig zijn best autonoom ­rijdende ­auto’s te ontwikkelen. De eerste zeven van door hen omgebouwde Priussen hebben er ­inmiddels 140.000 mijl opzitten, zonder brokken te maken. En zo zal het stuur steeds meer uit onze handen genomen worden. Logisch ook, aldus Bart van Arem, hoogleraar Vervoersmodellering in Delft. “Hoe goed we onszelf ook als autobestuurder vinden, we leggen het af tegen de techniek als het gaat om reactiesnelheid en alertheid, zowel in routinematige als in kritische situaties.” Het uiteindelijke perspectief, volgens hem? Auto’s die zelf kunnen rijden, op de automatische piloot dus. Dat zorgt voor minder files, minder uitstoot en minder slachtoffers. Maar zover is het nog niet. Want daarvoor moeten auto’s niet alleen goed met andere auto’s kunnen ‘praten’, maar ook met hun omgeving. En tot het zover is, moeten we dus nog even zelf onze ogen openhouden achter het stuur.

5 Rijdende alleskunners: