Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe je silo’s op kantoor kunt voorkomen met een tafelschikking

Op kantoor zitten we vaak jarenlang naast collega's met dezelfde kennis en expertise. Daardoor leren we te weinig van elkaar en delen we te weinig informatie.

Op kantoor zitten we vaak jarenlang naast collega's met dezelfde kennis en expertise. Daardoor leren we te weinig van elkaar en delen we te weinig informatie.
Foto: Getty Images

De juf veranderde na elke schoolvakantie de opstelling in de klas. Dat was niet voor niets. De juf keek goed welke kinderen van elkaar konden leren. Welke drukke kinderen je beter niet naast elkaar kon zetten, wie wel en wie beter niet naast het raam kon zitten.

Juf keek goed naar de kinderen en wist dat de opstelling het verschil kon maken tussen chaos en orde. Gek genoeg doen managers dit helemaal niet. Nieuwe medewerkers worden geplaatst op de stoel van de vertrokken collega en op de afdeling met collega’s met hetzelfde takenpakket. En op die plek, blijven ze vervolgens jarenlang zitten.

Waarom zitten we op kantoor dan vaak jaren naast dezelfde collega’s?

Het enige moment dat we op kantoor weleens nadenken over de tafelschikking is bij een (interne) verhuizing. Maar dat is niet vaak genoeg. Managers zouden zich net als juf actief moeten bezig houden met het plaatsen van collega’s. En net als op school kan het zijn dat het goed is als een medewerker naast een vriendje komt te zitten, maar soms ook juist helemaal niet.

Investopedia-CEO David Siegel is zich wel heel bewust van waar hij mensen neerzet. Hij bemoeit zich er actief mee, zo schrijft hij in een artikel op MIT Sloan Managementreview. Siegel heeft namelijk geleerd dat hij silovorming kan voorkomen door mensen op bepaalde plekken te zetten.

Dat begint bij Investopedia – een website over investeren – al bij het topmanagement. Vaak zit de Chief Marketing Officer in de buurt van zijn direct reports, de sr. marketeers en de CFO bij de boekhouders. Maar het belangrijkste team voor die topmanagers is niet het team waarover ze de leiding hebben, maar de raad van bestuur. Die moeten volgens Siegel bij elkaar zitten want: ‘ik heb allang geleerd dat informele communicatie veel belangrijker is dan die strategiemeeting’.

Weg met de silo’s

Siegel voert zijn tafelschikking ook verder door. Als mensen met hetzelfde takenpakket bij elkaar zitten, gaan ze informatie achterhouden of in elk geval selectief met andere afdelingen delen om de positie van hun eigen afdeling te versterken. Informatie is immers macht. Dit zijn de gevreesde silo’s die zoveel kantoorpolitiek en strijd met zich meebrengen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bij Investopedia hebben ze dit opgelost door medewerkers te plaatsen op de plek waar hun informatie het hardste nodig is. Dus vaak niet op de plek waar je ze in een organogram zou plaatsen. Zo zitten de social media-specialisten niet langer bij marketing omdat het marketeers zijn, maar bij de redactie van Investopedia. Want die redactie blijkt het meest profijt te hebben van de informatie van die specialisten. Op die manier wordt informatie eerder gedeeld en komt deze ook sneller terecht op de plek waar het nodig is.