De zakelijke dienstverlening heeft het door de crisis een stuk moeilijker. Er is minder vraag naar diensten, maar het aantal aanbieders groeit. Steeds meer interim-managers en adviseurs beginnen voor zichzelf. Dat maakt de keuze niet makkelijker. Waarop te letten.
Het kan verkeren. Zo heb je als opdrachtgever weinig keus dan de ‘uurtje-factuurtjes’ zonder morren te betalen. En zo is er ineens veel meer aanbod dan vraag en kunnen op het uitzetten van een opdracht ineens tientallen zo niet honderden reacties komen. Volgens Hugo-Jan Ruts, initiatiefnemer van kennisplatform ZiPconomy, waren er twintig jaar geleden nog zo’n duizend interim-managers. “Nu staan er alleen al op Linkedin ruim 75 duizend interim-managers.” En vooral ook het aantal zelfstandig adviseurs groeit rap.Zie ook de analyse op Onzeeconomie.nu:
Mismatch in zakelijke dienstverlening?
En het artikel op Sprout.nl:
Maak van jezelf een unique sellingpoint
De kopersmarkt maakt het uitbesteden van een bepaalde klus nog meer een opgave. Hoe vind je in de enorme poel van zelfstandigen je perfect match? Het overweldigende aanbod kan reden zijn om een bemiddelingsbureau in te schakelen die de eerste grove selectie voor zijn rekening neemt. In Nederland zijn naar schatting twintigduizend senior interim-managers. Ga er maar aan staan.
Bemiddelaars pleiten daar natuurlijk voor. Peter-Chris Kooij van bemiddelingsbureau Openinterim.com heeft bijvoorbeeld wel een punt als hij aangeeft dat zoeken via online platforms als Linkedin of Freelance.nl lastig is. Linkedin meldt niet of een interim-manager op dat moment beschikbaar is. 'Rijp en onrijp' staan dwars door elkaar heen. "Als je in dit soort 'kaartenbakken' moet zoeken, belast je de HR-afdeling weer onevenredig”, betoogt hij.
Schaduwmanagement
De tweede overweging om al dan niet iemand te googlen of een intermediair te gebruiken, hangt van de aard van de opdracht af. Betreft het een simpele rechttoe rechtaan klus of is het een complexe opdracht zoals een fusie of overname, die met het nodige fingerspitzengefühl verricht moet worden?
“Als het gaat om de implementatie van een softwarepakket dan kan je prima op internet kijken of via social media zoeken naar een zzp’er die zo’n klus kan klaren”, aldus Jacob Dijkstra, partner bij Twynstra Gudde Adviseurs en Managers. “Maar voor de ingewikkelder vraagstukken, die zich echt op executive niveau bevinden, is het toch raadzaam om netwerken te zoeken die de kennis en een breed bestand aan ervaren mensen tot hun beschikking hebben. De ontwikkeling van een nieuwe strategie vergt een ander type kwaliteit dan de inrichting van een database.”
Uurtarief
“Arjan van den Born, interim-manager en onderzoeker aan de universiteit Utrecht, is het daar in grote lijnen mee eens. “Het hangt heel erg af van de klus die je hebt. Je hebt zo’n enorme diversiteit aan zzp’ers, daar moet je naar kijken als opdrachtgever. Zorg dat het niet een taak wordt van de afdeling inkoop en dat vervolgens alleen het uurtarief wordt vergeleken.”
Sandra Weijers van de Raad voor Interim Management (RIM) sluit zich daarbij aan. Volgens haar moeten bedrijven, hoewel het in deze tijd misschien aanlokkelijk is, niet alleen naar de kosten kijken. “De zzp’er zal vooral op prijs concurreren. Maar goedkoop kan ook duurkoop zijn. Bij een bureau vindt in elk geval altijd schaduwmanagement plaats. Er is altijd een derde partij die reflectie geeft en feedback. Een zzp’er kan niet sparren en als degene ziek wordt, is er ook geen achtervang.”
Zekerheid
Een van de belangrijkste selectiecriteria die opdrachtgevers op dit moment in acht houden bij de selectie is ervaring, zeggen de geïnterviewden. Kooij van Openinterim.com: “Heeft iemand bij een vorige opdrachtgever de dingen gedaan die hij voor deze klus ook moet doen? Opdrachtgevers willen in deze tijd zo min mogelijk risico lopen.” Ook Dijkstra merkt dat opdrachtgevers zoeken naar resultaatgerichtheid. “Ze willen garanties, zekerheid." Bij het aannemen van vaste krachten telt soms nog mee in hoeverre iemand kan groeien in een bepaalde baan. In deze markt doen potentiële capaciteiten er niet toe.”
Als bemiddelaar selecteren ze bij Twynstra Gudde behalve op die zo felbegeerde ervaring ook op de ‘frisse blik’. “Daar zit ook onze toegevoegde waarde. Wij durven ook met kandidaten van buiten de branche aan te komen. Iemand van buiten kan namelijk heel goed in staat zijn om de juiste vragen te stellen.”
Mooi cv
Wie besluit om de opdracht rechtstreeks te gunnen aan een zelfstandige, adviseert Ruts van ZiPconomy vooral om referenties te checken van de zzp’er die je inhuurt. “Dat wordt bij interimmers doorgaans niet, of veel slechter gedaan. Terwijl je vaak iemand wel met een belangrijke klus opzadelt. Vroeger was een zzp ‘er per definitie goed, de besten gingen immers voor zichzelf beginnen. Dat kan je tegenwoordig niet meer volhouden. Let daar dus op. Ervaring telt, maar een mooi cv is geen garantie.” “Het gebeurt niet vaak, maar een enkele keer zijn we daardoor nog wel eens wat rare dingen tegengekomen van mensen die iets beweerden, maar wat niet helemaal klopte”, zegt Kooij.
Is het kaf van het koren gescheiden en blijven er toch meerdere kandidaten over? Uiteindelijk komt het bij gelijke geschiktheid dan aan op de persoonlijkheid. Klikt het, kunnen opdrachtgever en kandidaat met elkaar door een deur, past iemand in de cultuur? Daar is een persoonlijk gesprek natuurlijk bij uitstek geschikt voor. Kooij: “Of je nu wel of niet iemand inhuurt via een bureau, een gesprek met twee of drie kandidaten is in het hele traject onmisbaar. Dan pas kan je iemand in de ogen kijken en voelen of er een match is.”
Lees ook:
- Check dit vóór u een consultant inhuurt
- 8 zinnen die alleen een goede consultant zegt
- De trends in consultancy volgens 8 grote spelers
- De beste consultants van 2011
Meer lezen over de ontwikkelingen in het vakgebied? MT heeft recent de MT100 uitgebracht met de beste adviesbureaus en al het nieuws uit de branche. Bestel de MT100 2011 online of lees de gids op de iPad.