Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Samsung een A-merk werd

In de schaduw van het alom aanwezige Apple draait het veel stillere Samsung overuren. Hun Galaxy Tab is wéér een wereldsucces. Wat kunnen we leren van de Koreanen?  


1. Design is alles

Zoals bij zoveel Aziatische tijgers, lag ook bij Samsung in de eerste 50 jaar van het bestaan de focus vooral op goedkope productie. Het was ceo Kun-Hee Lee die begin jaren ’90 het roer omgooide en besloot niet alleen een nieuw logo te introduceren, maar ook ­design als onderscheidend element te kiezen en af te stappen van een lowcost-strategie. Een slimme zet. Het merk steeg sindsdien snel in waarde, tot ruim 19 miljard dollar in 2010, waarmee Samsung (op nr. 19) het enige ­Koreaanse merk in de top-100 van Interbrand is. De ­Galaxy Tab mag dan misschien niet zo’n designwonder zijn als de iPad, een goedkope kopie is het toch echt niet meer te noemen.  

2. Nieuwe omzet begint bij r&d

Terwijl je in Nederland al heel innovatief bent als je een procentje of 5 van je omzet uitgeeft aan research & ­development, is dat bij Samsung 9 procent. Ongeveer een kwart van de 275.000 medewerkers is elke dag actief in onderzoek en ontwikkeling van nieuwe producten. En dat zijn er veel: behalve tablets is het concern ook ­actief in wolkenkrabbers, mode, tv’s, ­petrochemie, medicijnen en nog veel meer. ‘Voortdurend nieuwe ­markten aanboren’, is dan ook de kern van de bedrijfsfilosofie. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Slimme positionering en samenwerking

In 1997 ontwikkelde Samsung zijn eerste wereldwijde advertentiecampagne, een jaar later gevolgd door de sponsoring van de Olympische Spelen in Seoul. Die miljoenendeal pakte goed uit: Samsungs merkwaarde verdubbelde in 3 jaar, en in 2005 werd ­grote concurrent Sony voor het eerst ­verslagen. Een groot deel van dat ­succes is te danken aan de gedwongen samenwerking die Lee invoerde: waar de marketeers, ingenieurs en ontwerpers eerst in gescheiden afdelingen werkten, zette Lee ze samen. Met als resultaat dat Samsung nu in zijn eentje zorgt voor 20 procent van Zuid-Korea’s export, en een jaaromzet heeft van zo’n 125 miljard euro, 5 keer zo groot als die van Philips.

Dit artikel is afkomstig uit de laatste editie van MT-magazine. Bestel dit nummer online.

Meer succesverhalen: