Het Nieuwe Werken heeft veel voordelen: een betere informatie-uitwisseling en effectievere samenwerking. Medewerkers zien echter ook de nadelen: het kan de besluitvorming vertragen en zorgt voor minder sociale cohesie.
Marketingcommunicatiebureau Calanza zette een tevredenheidsonderzoek uit onder ruim 2800 werknemers van bedrijven die bezig zijn met Het Nieuwe Werken. Het zette de resultaten op een rij en vergeleek die met vergelijkbaar onderzoek van drie jaar geleden. Wat blijkt? De afgelopen drie jaar zijn werknemers minder positief geworden over onder meer de snelheid van de besluitvorming.
Manager kan omslag niet maken
Edith Zwagerman van adviesbureau Thinnc, een partner van Calanza, legt de schuld hiervoor bij managers. “Daar ligt een groot deel van de besluitvorming. Managers kunnen de stap naar snellere besluiten nog niet nemen.”
De cultuur binnen bedrijven is het grootste obstakel. “Je merkt dat het met de cultuur nog lang zo snel niet gaat als de techniek mogelijk maakt. Managers moeten echt opgeleid worden om anders te gaan aansturen. Werknemers een keer per maand op resultaten aansturen is een nieuwe manier van leiding geven die niet iedereen begrijpt”, aldus Zwagerman. Volgens haar gebeurt het nog vaak dat Nieuw Werkende medewerkers die om 11.00 uur binnenkomen, kunnen rekenen op een meesmuilende reactie: “Oh parttime aan het werk?”
HNW: slecht voor sociale cohesie?
Werknemers van bedrijven die HNW hebben ingevoerd vinden het verder moeilijker om belangrijke privézaken op het werk te bespreken. Doordat mensen flexibeler zijn in het waar en wanneer van hun werk, bouwen ze minder een band op met collega’s. De sociale cohesie is hierdoor minder en daarmee verdwijnt de vertrouwdheid die nodig is om privézaken te delen. Hier ligt volgens marketingmanager Hans van der Meer van Microsoft een taak voor de manager. "Zij moeten zich bewust zijn van de risico's en de gelegenheid creëren voor medewerkers om een vertrouwensband met elkaar op te bouwen."
HNW niet zaligmakend
MT zette begin dit jaar de haken en ogen van HNW op een rij. Een van de problemen is dat het maken van de omslag van sturen op aanwezigheid naar het sturen op output makkelijker gezegd dan gedaan is. De organisatiedoelen zijn lang niet altijd helder, vaak zelfs tegenstrijdig. Er moet bijvoorbeeld meer worden geproduceerd terwijl de kosten omlaag moeten. De winst moet omhoog terwijl er ook ruimte voor innovatie moet zijn. Bovendien staat het stellen van harde targets haaks op een werksfeer waarin werknemers gecoacht worden en geïnspireerd raken om het beste uit zichzelf te halen.
Jiskefetkantoor
MT constateerde ook al dat veel werknemers eigenlijk graag op een 'Jiskefetkantoor' willen werken. Het oude werken leek soms een gevangenis, maar het was ook een sociaal gebeuren. Er werd bijgepraat, verjaardagen werden gevierd. Dat is nu teruggebracht tot een verplicht wekelijks netwerkmoment. Komende jaren gaan steeds meer mensen het warme 'kantoor-nest’ missen.
Lees ook:
- Het Nieuwe Werken scheelt miljarden
- Profiteer optimaal van Het Nieuwe Werken
- Het nieuwe werken? Kenniswerker wil wel
- Waarom het nieuwe werken niet werkt