Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het Nieuwe Werken scheelt miljarden

Het Nieuwe Werken kan miljarden opleveren. Dat stellen de consultants van PwC, die daarbij uitgaan van een paar aannames. Zo zou eenvijfde van de beroepsbevolking ten minste één dag per week thuis moeten werken.

 

PricewaterhouseCoopers heeft een eerste Verkenning opgesteld van de macro-economische gevolgen van Het Nieuwe Werken. In opdracht van Natuur & Milieu sloegen de adviseurs aan het rekenen. Het Nieuwe Werken (HNW) draait natuurlijk om meer zaken en zachtere effecten dan harde munten alleen, maar als het om kostenbesparingen gaat, zoekt PwC die vooral in het terugdringen van de reistijd.

Als in 2015 twintig procent van de beroepsbevolking een dag per week thuis zou werken, levert dat jaarlijks bijna 2 miljard euro op. Werkt twintig procent twee dagen per week thuis, dan loopt dat op tot bijna 3 miljard euro. De arbeidsproductiviteit zou toenemen met 648 miljoen euro, wat overeenkomst met een structurele toename van het BNP met 1 procent. Op dit moment bestaat 10 procent van de beroepsbevolking uit nieuwe werkers.

Thuisblijven is goud

PwC verwacht vooral veel besparing aan reistijd. Nederlanders reizen gemiddeld 54 minuten naar hun werk en terug, en daarmee zijn ze koploper in Europa. De door thuis te werken bespaarde reistijd gaat slechts voor de helft naar de baas, maar dat verklaart nog altijd twee derde van de miljardenopbrengst. Het aantal auto's op de weg neemt volgens de schattingen van PwC bovendien met 180.000 per werkdag af in het meest optimistische scenario. Dat betekent minder files die 'gewone' werkers tijd kosten, en 3,5 miljard minder autokilometers, wat zorgt voor minder luchtverontreiniging en minder verkeersslachtoffers. Aan die laatste positieve effecten hangt PwC een prijskaartje van 117 miljoen.

Onderbouwing

PwC heeft vooral een macro-economische bril opgezet bij bestaand onderzoek dat tot nu toe vooral op bedrijfsniveau is gedaan, naast interviews met ervaringsdeskundigen bij onder meer ABN Amro en Microsoft. Daar zit interessant en gedegen materiaal bij, zoals Plezier in Het Nieuwe Werken? van Radboud-docent Pascale Peters en anderen, maar ook uitgaven die zich baseren op wetenschappelijk onderzoek van derden, zoals het onlangs verschenen Workshifting Benefits: the bottom line en het prima boek Werken Nieuwe Stijl, dat is geschreven op basis van interviews met experts en managers. Voor Nederland zijn vooral de onderzoeken die de Rotterdam School of Management verricht over HNW goed om bij te houden.

Productiviteit

Met name de cijfers over de productiviteit van thuiswerkers lopen de bevindingen en de cijfers nogal uiteen, maar zowel de uitkomsten van enquetes onder werknemers en hun managers die je subjectief zou kunnen noemen als gemeten is overal sprake van een stijging, al valt die volgens onderzoeken van RSM in het niet bij de 'zachte' opbrengsten, zoals een groter welbevinden van de werknemer, het binden van mensen en een grotere loyaliteit en betrokkenheid die tegenover de grotere vrijheid staan.

Investeren met rendement

Een interessante gedachte uit het PwC-rapport: als een nieuwe werker zoveel kosten bespaart en zijn arbeidsproductiviteit een boost geeft, zou investeren in het nieuwe werken best geld mogen kosten. Uitgaande van de sommetjes, gaat het om baten van 6.600 tot 10.300 euro per kop in de jaren tot en met 2015. Tot dergelijke bedragen kan de samenleving dus investeren in nieuwe werkers om tegen die tijd break-even te draaien op HNW als business case. En hier doen de PwC-ers alvast een voorzetje: laten we die investering verdelen over werknemer, werkgever en overheid.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En oh ja: Natuur & Milieu heeft deze week uitgeroepen tot week van het Het Nieuwe Werken. Vertel de baas maar dat hij een dief is van zijn eigen portemonnee, als hij eist dat u morgenvroeg in de auto stapt. 

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

An Lemaire (Chemours) wil vooral rust, maar ‘mensen doen er alles aan om bang en boos te blijven’

Premium - 15 juni 2023, die datum staat nog altijd in haar geheugen gegrift. An Lemaire, directeur van Chemours Nederland, krijgt na de uitzending van 'De pfas-doofpot' van Zembla de spotlights vol op zich gericht. Ze wordt zelfs verweten 'kil en berekenend' over te komen. 'Dat is wel heftig, vooral als je weet dat je dat helemaal niet bent.'

an. lemaire directeur chemours nederland
An Lemaire is sinds mei 2021 directeur van Chemours Nederland.

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.