Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het Nieuwe Werken scheelt miljarden

Het Nieuwe Werken kan miljarden opleveren. Dat stellen de consultants van PwC, die daarbij uitgaan van een paar aannames. Zo zou eenvijfde van de beroepsbevolking ten minste één dag per week thuis moeten werken.

 

PricewaterhouseCoopers heeft een eerste Verkenning opgesteld van de macro-economische gevolgen van Het Nieuwe Werken. In opdracht van Natuur & Milieu sloegen de adviseurs aan het rekenen. Het Nieuwe Werken (HNW) draait natuurlijk om meer zaken en zachtere effecten dan harde munten alleen, maar als het om kostenbesparingen gaat, zoekt PwC die vooral in het terugdringen van de reistijd.

Als in 2015 twintig procent van de beroepsbevolking een dag per week thuis zou werken, levert dat jaarlijks bijna 2 miljard euro op. Werkt twintig procent twee dagen per week thuis, dan loopt dat op tot bijna 3 miljard euro. De arbeidsproductiviteit zou toenemen met 648 miljoen euro, wat overeenkomst met een structurele toename van het BNP met 1 procent. Op dit moment bestaat 10 procent van de beroepsbevolking uit nieuwe werkers.

Thuisblijven is goud

PwC verwacht vooral veel besparing aan reistijd. Nederlanders reizen gemiddeld 54 minuten naar hun werk en terug, en daarmee zijn ze koploper in Europa. De door thuis te werken bespaarde reistijd gaat slechts voor de helft naar de baas, maar dat verklaart nog altijd twee derde van de miljardenopbrengst. Het aantal auto's op de weg neemt volgens de schattingen van PwC bovendien met 180.000 per werkdag af in het meest optimistische scenario. Dat betekent minder files die 'gewone' werkers tijd kosten, en 3,5 miljard minder autokilometers, wat zorgt voor minder luchtverontreiniging en minder verkeersslachtoffers. Aan die laatste positieve effecten hangt PwC een prijskaartje van 117 miljoen.

Onderbouwing

PwC heeft vooral een macro-economische bril opgezet bij bestaand onderzoek dat tot nu toe vooral op bedrijfsniveau is gedaan, naast interviews met ervaringsdeskundigen bij onder meer ABN Amro en Microsoft. Daar zit interessant en gedegen materiaal bij, zoals Plezier in Het Nieuwe Werken? van Radboud-docent Pascale Peters en anderen, maar ook uitgaven die zich baseren op wetenschappelijk onderzoek van derden, zoals het onlangs verschenen Workshifting Benefits: the bottom line en het prima boek Werken Nieuwe Stijl, dat is geschreven op basis van interviews met experts en managers. Voor Nederland zijn vooral de onderzoeken die de Rotterdam School of Management verricht over HNW goed om bij te houden.

Productiviteit

Met name de cijfers over de productiviteit van thuiswerkers lopen de bevindingen en de cijfers nogal uiteen, maar zowel de uitkomsten van enquetes onder werknemers en hun managers die je subjectief zou kunnen noemen als gemeten is overal sprake van een stijging, al valt die volgens onderzoeken van RSM in het niet bij de 'zachte' opbrengsten, zoals een groter welbevinden van de werknemer, het binden van mensen en een grotere loyaliteit en betrokkenheid die tegenover de grotere vrijheid staan.

Investeren met rendement

Een interessante gedachte uit het PwC-rapport: als een nieuwe werker zoveel kosten bespaart en zijn arbeidsproductiviteit een boost geeft, zou investeren in het nieuwe werken best geld mogen kosten. Uitgaande van de sommetjes, gaat het om baten van 6.600 tot 10.300 euro per kop in de jaren tot en met 2015. Tot dergelijke bedragen kan de samenleving dus investeren in nieuwe werkers om tegen die tijd break-even te draaien op HNW als business case. En hier doen de PwC-ers alvast een voorzetje: laten we die investering verdelen over werknemer, werkgever en overheid.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En oh ja: Natuur & Milieu heeft deze week uitgeroepen tot week van het Het Nieuwe Werken. Vertel de baas maar dat hij een dief is van zijn eigen portemonnee, als hij eist dat u morgenvroeg in de auto stapt. 

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

Darren Hardman (Microsoft): ‘Het vergt leiderschap om AI niet als een technisch experiment te zien’

In samenwerking met Microsoft - De afgelopen jaren heeft artificial intelligence (AI) zich ontwikkeld van een futuristische belofte tot een krachtig instrument dat bedrijven wereldwijd transformeert, met generative AI (Gen AI) als nieuwste ontwikkeling. Hoewel hier allerlei inspirerende voorbeelden van zijn, zijn er ook nog veel organisaties die achterblijven. Darren Hardman, Corporate Vice President Enterprise & Industry EMEA bij Microsoft, deelt zijn visie hoe AI centraal zou moeten staan in leiderschap.

darren hardman microsoft ai leiderschap

AI is tegenwoordig overal, van klantenservice-chatbots tot geavanceerde data-analyseplatformen. Ondanks de hype, blijft Gen AI nog voor veel organisaties een modewoord zonder substantie. Hardman benadrukt daarom het verschil tussen AI en Gen AI: ‘AI wordt nog gezien als een IT-tool waar developers fantastische oplossingen mee maken, maar dit is niet vergelijkbaar met Gen AI. Gen AI creëert juist voor dagelijkse, administratieve taken veel waarde.’

AI leiderschap vergt moed

‘Je zou kunnen zeggen dat er twee types technologie zijn in de wereld: tools die één doel dienen en één taak uitvoeren, zoals een grasmaaier of een scanner en tools als het internet of elektriciteit, die menselijke activiteiten op verschillende ondersteunen. AI valt in de tweede categorie. Juist dat het op veel verschillende manieren ingezet kan worden maakt het zo krachtig.’

Veel bedrijven weten wel dat AI belangrijk is, maar blijven vastzitten in de fase van verkennende projecten. Hardman: ‘Hier is moed voor nodig. Het vergt leiderschap om AI niet slechts te beschouwen als een technisch experiment, maar als een essentieel onderdeel van de bedrijfsstrategie. Met de komst van Gen AI wordt het voor bedrijven wel makkelijker om de toegevoegde waarde van AI in de hele organisatie te zien.’

Bedrijven blijven achter, terwijl medewerkers vooruitlopen

Het is belangrijk om goed te begrijpen waar in de organisatie je de meeste impact kunt maken. Wat veel bedrijven wellicht onderschatten, is dat binnen organisaties al veel met Gen AI-oplossingen wordt gewerkt. Hardman: ‘Uit eigen onderzoek blijkt dat 78 procent van de medewerkers eigen AI-tools gebruikt. Dit brengt allerlei risico’s met zich mee, zoals datalekken.’

Het risico hier is dat bedrijven achterblijven, terwijl hun medewerkers vooruitlopen. Hardman hamert op het belang dat juist de hele organisatie op een uniforme manier met AI aan de slag gaat. ‘Zorg ervoor dat je medewerkers alle tools geeft om hun werk makkelijker te maken met AI.’

En als je als leider geen idee hebt waar je moet beginnen? ‘Ga het gesprek met je medewerkers aan. Vaak hebben zij een uitstekend beeld van welke tools er beschikbaar zijn. Profiteer van die kennis.’

Leiderschap betekent obstakels wegnemen, niet vanaf de zijlijn toekijken

Leiderschap in het AI-tijdperk betekent niet simpelweg toekijken hoe technologie zich ontwikkelt; het vereist actief ingrijpen om de adoptie van AI mogelijk te maken. Hardman benadrukt dat het de verantwoordelijkheid van leiders is om obstakels weg te nemen: ‘Ik ben zelf ook leider binnen mijn organisatie en de mooiste succesverhalen die ik heb gezien, ontstaan juist in organisaties waar CEO’s en bestuursleden het voortouw nemen in de transformatie van hun organisaties. Ze moeten duidelijk maken dat AI, op de juiste manier gebruikt, een krachtig middel is en mensen de vrijheid geven om usecases te vinden die AI in hun voordeel benutten.’

Een cruciale stap hierin is het creëren van de juiste kaders binnen de organisatie. AI moet niet geïsoleerd blijven binnen IT-afdelingen, maar moet toegankelijk zijn voor elk onderdeel van de organisatie.

AI moet overal in de organisatie gebruikt worden

Hardman benadrukt nogmaals dat AI wijdverbreid moet worden ingezet: ‘AI moet overal in de organisatie gebruikt worden, van HR tot finance, en gericht zijn op het verbeteren van productiviteit en klanttevredenheid, en het verhogen van werknemersbetrokkenheid.’

Om het belang hiervan te illustreren geeft Hardman een voorbeeld uit zijn dagelijkse werk. ‘Afgelopen vrijdag had ik een interne meeting. Om de meeting efficiënt te laten verlopen, had mijn team een document van dertig pagina’s gemaakt dat ik voor de meeting moest doornemen. Ik vroeg M365 Copilot om een samenvatting van het document en vijf vragen om aan mijn team te stellen voor de next steps. Niet alleen heeft me dit minimaal een uur tijd bespaard, ook was de samenvatting beter dan wanneer ik deze zelf had gemaakt. En het mooiste was: mijn team had niks door. De eerste keer dat je dit gebruikt is het mindblowing.

Leiders moeten de leiding nemen

AI heeft het potentieel om bedrijven fundamenteel te veranderen, maar het vergt moed om deze verandering te omarmen. Hardman werkt veel met bestuurders van grote organisaties en overal ziet hij dezelfde vragen. Hij roept leiders op om voorbij de experimenten te stappen en AI volledig te integreren in hun bedrijfsstrategie: ‘Om concurrerend te blijven, moet je nu handelen als leider. AI is iets dat we moeten omarmen om klanten beter te bedienen en werknemers in staat te stellen efficiënter en creatiever te werken.’

Er komen dan ook steeds meer voorbeelden van organisaties die precies dat doen. Zo gebruikt Ahold Delhaize en Albert Heijn Gen AI om actief bij te dragen aan de missie van het bedrijf om voedselverspilling tegen te gaan. Zowel binnen de organisatie, om in- en verkoop te optimaliseren, als voor haar klanten met een app die recepten maakt op basis van restjes in de koelkast.

Een ander voorbeeld is het Zweedse ziekenhuis Kry waar Gen AI gebruikt wordt om de artsen en te verpleegkundigen te ondersteunen met administratieve taken. De gewonnen tijd wordt gebruikt voor betere en meer persoonlijke zorg voor patiënten.

Oproep aan leiders: omarm het gebruik van AI binnen je organisatie

AI is veel meer dan een hype; het is een gamechanger die moedig en strategisch leiderschap vereist. Bedrijven die AI blijven zien als een experiment, lopen het risico achter te blijven terwijl hun concurrenten sneller, efficiënter en innovatiever worden. Hardmans boodschap aan leiders is simpel: ‘Neem de verantwoordelijkheid en zorg dat jij als leider het gebruik van AI binnen je organisatie omarmt. Neem je medewerkers erin mee en zorg dat het voor iedereen van toegevoegde waarde is.’

Hardman ziet dat niet elke leider direct weet waar te beginnen. Dit is wat hem betreft de eerste stap: ‘Stel vast wat de meest waardevolle AI-usecases binnen de verschillende persona’s van je organisatie zijn. Misschien werk je in de chemische industrie, maar je hebt ook een financiële afdeling, een HR-afdeling. Er is veel laaghangend fruit binnen de context van jouw organisatie. Dit voegt direct waarde toe, maar nog belangrijker: het helpt jou als leider om de cultuur van zowel je management als de organisatie te veranderen om AI te omarmen.’

Ten tijde van het interview was Hardman nog Corporate Vice President Enterprise & Industry EMEA. Inmiddels heeft hij een nieuwe rol als CEO van Microsoft UK.