Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het geheim van La Place

Foto: Wikimedia Commons

Van een experiment binnen de warenhuizen van het wat ingeslapen V&D naar Nederlands één na grootste restaurantketen in 25 jaar. Het succes van La Place is bijna onvoorstelbaar. Wat is het geheim?
 

1. Geen keuken

La Place werkt niet alleen zonder voorraden (de vaak lokale leveranciers leveren de ingrediënten dagelijks vers aan), er is ook geen keuken. Alles wordt in het zicht van de klant bereid. Een min of meer toevallig idee, aldus La Place-bedenker Paul Bringmann. “We verkochten in de jaren ’80 in V&D verse jus. Maar 90 procent van de klanten geloofde niet dat die vers was. Toen hebben we de juspers in het zicht gezet.”
 

2. Goed locatiebeleid

Van vrijwel alle catering op Lowlands tot restaurants in boekwinkels, op stations en langs snelwegen: La Place zoekt én vindt steeds de plekken waar mensen zijn. Ook over de VS wordt nu gedacht: “Daar zijn veel fastfood- en toprestaurants”, liet ceo Walter Seib zich eerder dit jaar tijdens een interview ontvallen. “Daar kan onze keten ook goed werken.”
 

3. Eten met een geweten

De eerste keten met het ‘Beter Leven’kenmerk van de Dierenbescherming; een samenwerking met Wessanen-dochter Natudis om CO2 te besparen in het vervoer; hergebruik van koffiedrab voor de duurzame teelt van oesterzwammen: de Duurzaamheidsaward die La Place vorig jaar kreeg, wordt waargemaakt. De ruim 1.000 ingrediënten zijn bij voorkeur biologisch. Dat betaalt zich uit, aldus de keten: niet alleen stijgt het herhaalbezoek, maar ook het bedrag dat elke gast in de restaurants uitgeeft.
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. De markt steeds een stap voor

De omzet in 2011 komt dit jaar uit op 215 miljoen euro, bij 35 miljoen bezoekers in ruim 200 La Places. Niet de 300 miljoen waar Bringmann drie jaar geleden nog over dagdroomde, maar toch 56 procent meer dan in 2004; en dat in een dalende horecamarkt. Innovatie is de sleutel, zei Bringmann ooit in een interview. “Wij begonnen met Franse broodjes. Toen iedereen die ging verkopen, stapten wij over op foccacia. We willen niet ver voor de troepen uitlopen, maar wel een klein stukje.” 

Lees ook: