Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hebbedingen – What’s new?

Skiën met de wentelwiek


Is met de meute de piste af u iets te gewoontjes?
En gaat u liever where no man has gone before, door de verse poedersneeuw? Dan is heli-skiën minstens één keer een must. Maar in voor de hand liggende wintersportbestemmingen is het te vol, en Canada, Chili en India zijn weer zo ver weg. Dan is IJsland een fijne best-nog-dichtbijbestemming. De fjorden, gletsjers en steile wanden van het noordelijke schiereiland Troll bieden, zoals dat heet, voor elk wat wils. En in plaats van de verplichte fakkelafdaling schijnt het noorderlicht de skiërs bij. Bijkomen gebeurt in een flink verbouwde schapenhut. Geen goedkope hobby, maar wel een garantie voor foto’s waar de collega’s met afgunst naar zullen kijken.

Nach beneden hangen

De weg vragen doe je niet op de piste. En dat hoeft ook niet, als je goed voorbereid op weg gaat. Met de Oakley Airwave skibril dus. Voor het rechteroog biedt die een head up-display, waarin snelheid, hoogte, coördinaten, routeaanwijzingen of skimaten te vinden zijn. De slimme skibril maakt namelijk via bluetooth contact met de iPhone, die zich laat bedienen via de bijgeleverde polsband. Dat de muziekbilibiotheek of binnenkomende telefoontjes ook in de bril verschijnen, spreekt dan vanzelf. 

www.oakley.com, 599 euro

Nagenieten

Niet iedereen gaat mee hors-piste. Dan is het fijn nagenieten en, vooruit, een beetje opscheppen, dankzij de beelden die de Contour +2 schiet. Helmcamera’s zijn er in soorten en maten, maar aan de top zijn het GoPro en Contour die armpje drukken om de fijnproevers voor zich te winnen. Deze Contour schiet niet alleen in hd-kwaliteit zijn beelden, ze beschikken ook
over gps en staan draadloos in contact met de smartphone, die dan als monitor dienst kan doen. Wordt geleverd inclusief waterdichte ombinddoos.
www.contour-europe.com, 399 euro

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Groene sneeuwzoemer

Vast heel duurzaam, zo’n elektrische scooter, maar sexy? Tot je er een skisetje op monteert. Slim bekeken van de Nederlandse zoemfietsleverancier Govecs: lekker raggen in de sneeuw met de Go!Snow, en nog een schoon geweten ook. In de overdekte ski-oorden in ons land ziet de scooterboer een ander gaatje in de markt. Die kunnen de elektrische sneeuwscooter verhuren zonder dat de hal blauw komt te staan.
www.rrmobility.nl, vanaf 4.000 euro
 

>> Dit artikel komt uit MT MagazineAbonnement?

Darren Hardman (Microsoft): ‘Het vergt leiderschap om AI niet als een technisch experiment te zien’

In samenwerking met Microsoft - De afgelopen jaren heeft artificial intelligence (AI) zich ontwikkeld van een futuristische belofte tot een krachtig instrument dat bedrijven wereldwijd transformeert, met generative AI (Gen AI) als nieuwste ontwikkeling. Hoewel hier allerlei inspirerende voorbeelden van zijn, zijn er ook nog veel organisaties die achterblijven. Darren Hardman, Corporate Vice President Enterprise & Industry EMEA bij Microsoft, deelt zijn visie hoe AI centraal zou moeten staan in leiderschap.

darren hardman microsoft ai leiderschap

AI is tegenwoordig overal, van klantenservice-chatbots tot geavanceerde data-analyseplatformen. Ondanks de hype, blijft Gen AI nog voor veel organisaties een modewoord zonder substantie. Hardman benadrukt daarom het verschil tussen AI en Gen AI: ‘AI wordt nog gezien als een IT-tool waar developers fantastische oplossingen mee maken, maar dit is niet vergelijkbaar met Gen AI. Gen AI creëert juist voor dagelijkse, administratieve taken veel waarde.’

AI leiderschap vergt moed

‘Je zou kunnen zeggen dat er twee types technologie zijn in de wereld: tools die één doel dienen en één taak uitvoeren, zoals een grasmaaier of een scanner en tools als het internet of elektriciteit, die menselijke activiteiten op verschillende ondersteunen. AI valt in de tweede categorie. Juist dat het op veel verschillende manieren ingezet kan worden maakt het zo krachtig.’

Veel bedrijven weten wel dat AI belangrijk is, maar blijven vastzitten in de fase van verkennende projecten. Hardman: ‘Hier is moed voor nodig. Het vergt leiderschap om AI niet slechts te beschouwen als een technisch experiment, maar als een essentieel onderdeel van de bedrijfsstrategie. Met de komst van Gen AI wordt het voor bedrijven wel makkelijker om de toegevoegde waarde van AI in de hele organisatie te zien.’

Bedrijven blijven achter, terwijl medewerkers vooruitlopen

Het is belangrijk om goed te begrijpen waar in de organisatie je de meeste impact kunt maken. Wat veel bedrijven wellicht onderschatten, is dat binnen organisaties al veel met Gen AI-oplossingen wordt gewerkt. Hardman: ‘Uit eigen onderzoek blijkt dat 78 procent van de medewerkers eigen AI-tools gebruikt. Dit brengt allerlei risico’s met zich mee, zoals datalekken.’

Het risico hier is dat bedrijven achterblijven, terwijl hun medewerkers vooruitlopen. Hardman hamert op het belang dat juist de hele organisatie op een uniforme manier met AI aan de slag gaat. ‘Zorg ervoor dat je medewerkers alle tools geeft om hun werk makkelijker te maken met AI.’

En als je als leider geen idee hebt waar je moet beginnen? ‘Ga het gesprek met je medewerkers aan. Vaak hebben zij een uitstekend beeld van welke tools er beschikbaar zijn. Profiteer van die kennis.’

Leiderschap betekent obstakels wegnemen, niet vanaf de zijlijn toekijken

Leiderschap in het AI-tijdperk betekent niet simpelweg toekijken hoe technologie zich ontwikkelt; het vereist actief ingrijpen om de adoptie van AI mogelijk te maken. Hardman benadrukt dat het de verantwoordelijkheid van leiders is om obstakels weg te nemen: ‘Ik ben zelf ook leider binnen mijn organisatie en de mooiste succesverhalen die ik heb gezien, ontstaan juist in organisaties waar CEO’s en bestuursleden het voortouw nemen in de transformatie van hun organisaties. Ze moeten duidelijk maken dat AI, op de juiste manier gebruikt, een krachtig middel is en mensen de vrijheid geven om usecases te vinden die AI in hun voordeel benutten.’

Een cruciale stap hierin is het creëren van de juiste kaders binnen de organisatie. AI moet niet geïsoleerd blijven binnen IT-afdelingen, maar moet toegankelijk zijn voor elk onderdeel van de organisatie.

AI moet overal in de organisatie gebruikt worden

Hardman benadrukt nogmaals dat AI wijdverbreid moet worden ingezet: ‘AI moet overal in de organisatie gebruikt worden, van HR tot finance, en gericht zijn op het verbeteren van productiviteit en klanttevredenheid, en het verhogen van werknemersbetrokkenheid.’

Om het belang hiervan te illustreren geeft Hardman een voorbeeld uit zijn dagelijkse werk. ‘Afgelopen vrijdag had ik een interne meeting. Om de meeting efficiënt te laten verlopen, had mijn team een document van dertig pagina’s gemaakt dat ik voor de meeting moest doornemen. Ik vroeg M365 Copilot om een samenvatting van het document en vijf vragen om aan mijn team te stellen voor de next steps. Niet alleen heeft me dit minimaal een uur tijd bespaard, ook was de samenvatting beter dan wanneer ik deze zelf had gemaakt. En het mooiste was: mijn team had niks door. De eerste keer dat je dit gebruikt is het mindblowing.

Leiders moeten de leiding nemen

AI heeft het potentieel om bedrijven fundamenteel te veranderen, maar het vergt moed om deze verandering te omarmen. Hardman werkt veel met bestuurders van grote organisaties en overal ziet hij dezelfde vragen. Hij roept leiders op om voorbij de experimenten te stappen en AI volledig te integreren in hun bedrijfsstrategie: ‘Om concurrerend te blijven, moet je nu handelen als leider. AI is iets dat we moeten omarmen om klanten beter te bedienen en werknemers in staat te stellen efficiënter en creatiever te werken.’

Er komen dan ook steeds meer voorbeelden van organisaties die precies dat doen. Zo gebruikt Ahold Delhaize en Albert Heijn Gen AI om actief bij te dragen aan de missie van het bedrijf om voedselverspilling tegen te gaan. Zowel binnen de organisatie, om in- en verkoop te optimaliseren, als voor haar klanten met een app die recepten maakt op basis van restjes in de koelkast.

Een ander voorbeeld is het Zweedse ziekenhuis Kry waar Gen AI gebruikt wordt om de artsen en te verpleegkundigen te ondersteunen met administratieve taken. De gewonnen tijd wordt gebruikt voor betere en meer persoonlijke zorg voor patiënten.

Oproep aan leiders: omarm het gebruik van AI binnen je organisatie

AI is veel meer dan een hype; het is een gamechanger die moedig en strategisch leiderschap vereist. Bedrijven die AI blijven zien als een experiment, lopen het risico achter te blijven terwijl hun concurrenten sneller, efficiënter en innovatiever worden. Hardmans boodschap aan leiders is simpel: ‘Neem de verantwoordelijkheid en zorg dat jij als leider het gebruik van AI binnen je organisatie omarmt. Neem je medewerkers erin mee en zorg dat het voor iedereen van toegevoegde waarde is.’

Hardman ziet dat niet elke leider direct weet waar te beginnen. Dit is wat hem betreft de eerste stap: ‘Stel vast wat de meest waardevolle AI-usecases binnen de verschillende persona’s van je organisatie zijn. Misschien werk je in de chemische industrie, maar je hebt ook een financiële afdeling, een HR-afdeling. Er is veel laaghangend fruit binnen de context van jouw organisatie. Dit voegt direct waarde toe, maar nog belangrijker: het helpt jou als leider om de cultuur van zowel je management als de organisatie te veranderen om AI te omarmen.’

Ten tijde van het interview was Hardman nog Corporate Vice President Enterprise & Industry EMEA. Inmiddels heeft hij een nieuwe rol als CEO van Microsoft UK.

Trigion zet in op AI-revolutie in gebouwbeveiliging: weten wat er gáát gebeuren

In samenwerking met Vodafone Business - Niet het aantal camera’s, maar de menselijke capaciteit om ze te monitoren is de grootste bottleneck in gebouwbeveiliging. De IoT Challenge van Vodafone Business bracht Trigion en Sensing Feeling samen met één doel: gebouwbeheer slimmer maken met AI en patroonherkenning.

trigion
Trigion zet in op AI-camera’s die zien wat er gaat gebeuren in plaats van wat er is gebeurd. Foto: Getty Images

Stel je voor: een groot kantoorgebouw met honderden beveiligingscamera’s, maar slechts een handvol beeldschermen in de controlekamer. Beveiligers die pas kunnen ingrijpen als er al iets is gebeurd. Een constante stroom aan beelden die worden opgeslagen, zonder dat iemand ze bekijkt.

Het is een scenario dat zich dagelijks afspeelt in duizenden gebouwen wereldwijd, ziet Jag Minhas, oprichter van Sensing Feeling.

Met de AI-startup uit Londen richt Minhas zich precies op dát vraagstuk. ‘Het traditionele cameratoezicht is vooral reactief’, stelt Minhas. ‘Je kijkt naar wat er is gebeurd, in plaats van wat er gaat gebeuren. Dat willen wij veranderen met slimme, AI-gestuurde technologie die proactief risicosituaties kan herkennen, onder het mom van seeing without seeing.’

900 camera’s, negen schermen

Sensing Feeling heeft zijn sporen al verdiend in de wereld van visuele AI-technologie. ‘We begonnen met het ontwikkelen van slimme detectiesystemen voor de spoorwegen’, vertelt Minhas. ‘Network Rail, de eigenaar van het Britse spoorwegnetwerk, vroeg ons om technologie te ontwikkelen die kan helpen bij het detecteren én voorkomen van overtredingen op het spoor en om de spoorwegovergangen veiliger te maken. Dat was een enorme uitdaging. Niet alleen technisch, maar ook qua implementatie in zo’n uitdagende omgeving.’

‘We zien in veel projecten een soortgelijk dilemma’, stelt Minhas. ‘Neem bijvoorbeeld King’s Cross Station in Londen. Daar hangen 900 camera’s, maar er zijn slechts negen schermen in de controlekamer. Er zijn talloze punten waar risico’s kunnen worden beoordeeld, maar eigenlijk te weinig middelen om ze te monitoren.’

Privacy als kernvoorwaarde

Dat is dan ook precies het probleem waar beveiligingsbedrijf Trigion mee kampt. ‘We zijn specifiek op zoek naar technologie die accuraat kan meten, maar niet continu alles in beeld brengt’, stelt Ron Knaap, directeur platformtechnologie. ‘Met reguliere videoanalyse creëer je een enorm datacenter vol beelden die meestal niet relevant zijn. Dat willen we niet. Het gaat om het realiseren van veiligheid en comfort, met maximale privacy voor de gebruiker.’

Die privacy moet dan ook vooropstaan, vindt Knaap. ‘Er is soms best een dunne lijn tussen privacy en beheersmaatregelen, helemaal met de technologie die nu steeds meer mogelijk maakt. De techniek moet zich bewijzen en moet op zeer zorgvuldige manier gebruikt worden. Je kunt niet zomaar systemen implementeren en zeggen ‘nu weten we het’. Het gaat uiteindelijk om het welzijn van mensen, niet om een businesscase.’

IoT Challenge van 100 dagen

Een samenwerking tussen een Britse tech-startup en een Nederlands beveiligingsbedrijf is misschien niet de meest logische. De samenwerking is mogelijk gemaakt door Vodafone Business en TheNextWeb (TNW). Tijdens een pilot van 100 dagen verbindt de Internet of Things (IoT) Challenge een technologieleverancier met een corporate die een innovatief vraagstuk wil oplossen.

‘Vodafone Business heeft een véél groter bereik in de markt dan ik zelf zou hebben als ik op zoek zou gaan’, stelt Knaap. ‘Innovatie kost een hoop tijd, je hebt soms een aanjager nodig. Een soort ambassadeur die ervoor zorgt dat de neuzen dezelfde kant op staan en zegt: het kost tijd en geld, maar we gaan het doen.’

Menselijk gedrag meten

De pilot begint in één gebouw, met installaties op vier verschillende locaties. ‘Dit project geeft ons de mogelijkheid om onze oplossing in een nieuwe omgeving te testen’, stelt Minhas. ‘We hebben vooral ervaring met buitenruimtes, grote bouwplaatsen, kruispunten en stadspleinen. We hebben wel wat binnenlocaties, maar dat zijn vooral industriële omgevingen zoals fabrieken en logistieke centra. Dit project stelt ons in staat om de technologie binnen te gebruiken, met een sterke focus op menselijk gedrag in compacte ruimtes.’

‘Als uit de test blijkt dat het niet werkt, is dat ook een waardevol resultaat’, zegt Knaap. ‘Maar op basis van wat we nu zien, verwacht ik een positieve uitkomst. Het belangrijkste is dat we niet vooringenomen zijn en zorgvuldig valideren. Het kan best dat onze vraag nog te hooggegrepen is, maar dat betekent niet dat de technologie niet deugt. Het kan ook dat alles spot on is, dan kunnen we ermee verder.’

‘Geen blame and shame

Het potentiële succes vraagt in ieder geval om een intensieve samenwerking. ‘Ik zie het ook echt als een partnership’, zegt Knaap. ‘We communiceren open over alles wat we tegenkomen en lossen het samen op. Geen blame and shame. Je kunt overal spullen inkopen, dat is niet zo moeilijk. Maar ik wil het gedachtegoed van ondernemers meenemen in mijn visie om tot de beste oplossing te komen. Je zoekt ook eigenlijk geen leveranciers; je zoekt partners.’

‘Technologie en innovatie zijn fantastisch, maar als het niet kan worden toegepast op een écht probleem waarvoor mensen willen betalen, blijft het slechts een spannende mogelijkheid’, voegt Minhas toe. ‘Dankzij dit programma hebben we een kans gekregen die we graag als succes willen zien. We willen dit uitbreiden naar een breder aantal usecases. Gebouwbeheer is slechts één toepassing.’

‘Innovatie is noodzakelijk’

Knaap is in ieder geval enthousiast over de mogelijkheden voor zijn Trigion. ‘Als we kijken naar onze klantendatabase, dan zou de helft van onze klanten dit soort technologie kunnen gebruiken als alternatief voor óf aanvulling op fysieke beveiliging. We hebben momenteel 8 tot 9 duizend medewerkers die op locatie werken.’

‘We denken dat we het met 6 duizend zouden kunnen doen. Maar we willen niet van de anderen af, want we hebben al een tekort. We willen juist zorgen dat we de beste medewerkers beschikbaar hebben die relevant werk doen. Gaat het uiteindelijk werken? Dat weten we niet. Maar dat geldt voor iedere vorm van innovatie: het is nooit efficiënt, maar wel noodzakelijk.’

Uw bedrijf succesvol in een digitale wereld

Ondernemers kunnen nu een gratis adviesgesprek plannen met een onafhankelijke adviseur. U kunt hem alles vragen over digital marketing, hybride werken of digitale beveiliging.

Maak kennis met My V-Hub

Jouw gepersonaliseerde platform voor digitalisering! Maak nu een account aan en ontvang gratis een op maat gemaakt actieplan voor uw MKB-bedrijf.

Meer informatie

Bezoek het Experience Center in hartje Utrecht

Via een inspirerende en interactieve sessie ontdekt u de mogelijkheden en kansen van digitalisering voor uw bedrijf. De volgende sessie – op 23 oktober – gaat volledig over security.

Inschrijven
/