Grote concerns hebben veel invloed op het dagelijkse leven van de mens. Zo heeft het Amerikaanse Wal-Mart lokaal, regionaal, landelijk en mondiaal een grote invloed op het prijspeil in de detailhandel, op de toeleveringsketen, maar ook op de lonen en de economie in het algemeen.
Dat concludeert de Amerikaanse auteur Charles Fishman. Hij deed onderzoek naar Wal-Mart en spreekt nu zelfs van een ’Wal-Marteffect’. Doordat Wal-Mart fabrikanten verzocht om deodorantsticks niet meer in kartonnen doosjes aan te leveren, bespaarden Wal-Mart, de fabrikanten en de consumenten miljoenen dollars. Bovendien werden miljoenen bomen niet gekapt en tonnen afval niet weggegooid. En kregen de kartonfabrikanten het zeer zwaar.
De invloed van Wal-Mart is volgens de auteur zo groot dat het meer transparantie en een ander overheidsbeleid ten aanzien van zulke concerns rechtvaardigt. Ook de mate waarin grote concerns hun bedrijfsvoering geheim houden, vindt Fisher een voorbeeld van de zorgwekkende macht van mega-concerns die markten en economieën naar hun hand zetten.
(Holland Management Review, Express.be)