Werknemers uit Polen en zeven andere nieuwe lidstaten van de Europese Unie krijgen, als het aan het kabinet ligt, toch al per 1 januari vrij toegang tot de Nederlandse arbeidsmarkt.
Het kabinet wil haast maken met het openstellen van de grenzen, omdat het aantal vacatures snel stijgt. Voor werkgevers wordt het steeds lastiger om genoeg werknemers te vinden in Nederland of de oude EU-lidstaten.
Een Kamermeerderheid wil echter alleen instemmen met het volledig openstellen van de arbeidsmarkt als het kabinet kan garanderen dat de nieuwkomers geen Nederlanders verdringen, bijvoorbeeld doordat ze minder loon krijgen. Ook willen de fracties dat de overheid toeziet op goede huisvesting van de arbeidsmigranten.
Half oktober bleek dat dit zogenoemde ‘flankerend beleid’ nog niet afgerond was. In de ministerraad is besproken hoe het daar nu mee staat. Volgens staatssecretaris Van Hoof hoeft nog maar een beperkt aantal maatregelen worden afgerond en zal dat op zeer korte termijn gebeuren.
CDA, PvdA en GroenLinks reageren verrast. Zij willen op korte termijn een overleg plannen.
(NRC)



