Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google spekt Nederlands mkb met 8,5 miljoen euro advertentiekrediet

Techbedrijf Google geeft 8,5 miljoen euro aan advertentiebudget weg aan Nederlandse mkb-bedrijven. Zo wil het Amerikaanse bedrijf de negatieve economische effecten van de coronacrisis in ons land bestrijden.

BERLIN, GERMANY - MARCH 23: The Google logo is seen inside the company's offices on March 23, 2015 in Berlin, Germany. The world's largest Internet company, whose revenue this year is expected to surpass $65 billion, was founded by Larry Page and Sergey Brin, with the unofficial slogan 'Don't Be Evil.' (Photo by Adam Berry/Getty Images)

Dat maakt de Nederlandse Google-country manager Martijn Bertisen dinsdagochtend bekend in een online persconferentie.

Het geld gaat naar mkb-bedrijven die al op Google adverteren en zal op hun Google-account worden gestort. Bedrijven hebben niet alleen techniek nodig, maar ook financiële middelen, stelt Bertisen. De kredieten zullen volgens hem voor het einde van dit jaar worden gestort. Ze kunnen zowel op Google als Google-dochter YouTube worden ingezet. Ook ngo’s krijgen een deel van de 8,5 miljoen euro van Google. De hoogte van het advertentiekrediet wordt gebaseerd op de hoogte van het reeds bij Google gespendeerde krediet van iedere onderneming. Hoe meer bedrijven er dus hebben uitgegeven, hoe meer krediet zij krijgen. Wat het gemiddelde bedrag is dat ondernemingen ontvangen, wil het technologiebedrijf niet zeggen tegen Management Team.

Mkb-trainingen

Daarnaast maakt Google bekend dat het concern Nederlandse mkb-ondernemers trainingen zal aanbieden bij het opdoen van digitale vaardigheden. Dit betreft een samenwerking met MKB-Nederland. Denk hierbij aan lessen in het vergroten van de online zichtbaarheid en het starten van een webshop.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot slot kondigt Google een nieuwe, naar eigen zeggen eenvoudigere zoekfunctie aan voor vacatures, om het aanbod in de arbeidsmarkt beter weer te kunnen geven. Aan deze functie werkte Google al sinds begin dit jaar, in samenwerking met Randstad, Monsterboard en uitgever DPG. Het wordt een gratis te gebruiken zoekfunctie, meldt Bertisen. Klikt een gebruiker op een vacature, dan wordt de werkzoekende doorgestuurd naar de website van de vacaturebank. Het wordt een ‘open systeem’, dat voor alle vacaturesites te gebruiken wordt. Met de nieuwe zoekfunctionaliteit wil Google volgens Bertisen ‘de economische kansen van werknemers en werkgevers verbeteren’. De functie lanceert komende week in Nederland.

Met het totaal aan initiatieven hoopt Google tegen eind 2021 een half miljoen Nederlandse ondernemers en particulieren te hebben geholpen.