Ben je gelukkig? Een vraag die niet vaak wordt gesteld tijdens sollicitatiegesprekken. Toch maar eens doen misschien, want gelukkige mensen presteren beter op kantoor.
Geld maakt niet gelukkig, zegt men. Maar maak je met geluk eigenlijk wel geld? Oftewel, zijn tevreden mensen goed voor de baas en de economie? Onderzoeker Daniel Sgroi stortte zich op die vraag en komt nu met het antwoord. Ja dus. Wie gelukkig is, werkt harder. Sgroi voerde zijn onderzoek uit aan de universiteit van Warwick. Hij deelde zijn proefpersonen in twee groepen in. Groep A mocht eerst tien minuten lang naar een leuke comedy kijken en kreeg vervolgens een vragenlijst voorgeschoteld, inclusief een serie aan rekensommen. Voor Groep B lag dezelfde opdracht te wachten. Enig verschil was dat zij van tevoren niet werden getrakteerd op een geluksinjectie.
De groep die voor de opdrachten naar de comedy had zitten kijken, presteerde aanmerkelijk beter. De proefpersonen gaven aan zich goed te voelen en rondden in dezelfde tijd 10 procent meer van de sommen af dan hun collega’s in de andere groep. Het opleidingsniveau had Sgroi overigens netjes verdeeld over beide teams.
Heftige ervaringen
Om zijn conclusie extra kracht bij te zetten, voerde de onderzoeker een soortgelijke test uit met personen die kort daarvoor een heftige ervaring hadden meegemaakt. Daarbij ging het onder meer om het verlies van een familielid of problemen met de eigen gezondheid. De resultaten van die test bevestigden wat Sgroi al vermoedde: wie lekker in zijn vel zit presteert beter. Of liever gezegd: sneller. Op het gebied van kwaliteit scoorden de proefpersonen in de verschillende groepen ongeveer dezelfde cijfers. De gelukkige mensen deden het met name beter op het niveau van productie.
Het is maar even dat u het weet. Zorg ervoor dat uw mensen het naar hun zin hebben. Dat ze lekker in hun vel zitten en elke dag met een goed gevoel naar kantoor gaan. Daar plukt u als manager namelijk de vruchten van.
Lees ook het boeiende boek 'De Geluksfabriek'; Over het binden en boeien van mensen in organisaties.