Europese ict-managers zijn te veel gefixeerd op routineonderhoud van de bestaande infrastructuur. Ze investeren onvoldoende in innovatieve diensten die de kosten verlagen, ict-management automatiseren en bedrijfsresultaten verbeteren.
Dat blijkt uit een onderzoek van Hewlett-Packard onder zevenhonderd ict-managers in acht Europese landen. De meeste managers houden zich vooral bezig met het operabel houden van de bestaande infrastructuur. Veiligheid, stabiliteit, 24/7 beschikbaarheid en het minimaliseren van de uitvalkosten zijn hun prioriteiten.
Kloof
De resultaten tonen een kloof in verwachtingen. Van ict-managers wordt verwacht dat ze kostenverlagend werken en veranderingen in bedrijfsprocessen kunnen verwerken. In de praktijk blijken zij zich vooral bezig te houden met dagelijkse operationele ict-beslommeringen.
Kostenpost
Deze operationele kosten zijn de snelst groeiende kostenpost in veel ict-budgetten. Een groot percentage van de ict-uitgaven wordt opgeslokt door onderhoudsvoorzieningen, upgrades en migraties. Slechts een fractie van het budget kan worden aangewend voor initiatieven die de businesswaarde van de ict verbeteren.
(Zibb.nl)