De vakcentrale FNV heeft de looneis voor het komende jaar met 0,5 procent verhoogd tot 3 procent. Met die eis gaan de bonden de cao-onderhandelingen in. De bond noemt de eis verantwoord.
Volgens de bond hebben de werknemers de laatste jaren vier procent koopkracht ingeleverd. Dat kwam onder meer door de loonmatiging, toen het economisch minder goed ging. Met de looneis moet herstel van de koopkracht worden bereikt.
De FNV zegt verder dat gas en licht en de zorgpremies weer duurder worden. De werkgeversorganisatie VNO/NCW zegt dat hoge lonen de banengroei aantast. Het CNV komt op 11 december met de looneis.
(NOS)



