Femke Halsema wordt gezien als de beste vrouwelijke bestuurder in Nederland, zo blijkt uit MT-onderzoek. Waarom? ‘Ze kan het opbrengen af en toe haar ongelijk uit te spreken.’
Femke Halsema, van 25 april 1966, is populair onder managers. Gevraagd naar wie zij zien als beste vrouwelijke bestuurder van Nederland, kwam de (net als fractieleider gestopte) GroenLinks-politica veruit als eerste keus naar voren. Van de mannelijke respondenten in recent MT-onderzoek koos meer dan 17 procent voor haar, van de vrouwen zelfs meer dan een kwart. De nummer twee, serie-ondernemer Annemarie van Gaal, volgde op gepaste afstand.
Wat is toch het geheim van Halsema, dat ze zich zo geliefd heeft weten te maken bij een groep die bepaald niet bekend staat als trouwe GroenLinks-aanhang?
Misschien vinden we een verklaring in Halsema’s verovering van de Thorbeckeprijs, een oorkonde voor politici die uitblinken in welsprekendheid. “Met een mix van vaak gespeelde boosheid, creativiteit en werkelijke charme weet zij tegenstanders in een debat in de hoek te drijven”, meldde het juryrapport vol lof over haar. “Zij kan het ook opbrengen om af en toe haar ongelijk uit te spreken en haar eigen rol en positie te relativeren.”
Knokken
Die kwetsbaarheid is een punt dat vaker te horen is zodra het over de fractievoorzitter van GroenLinks gaat, die na deze Kamerperiode afscheid neemt. Zou het toeval zijn dat de partij vier jaar geleden de verkiezingen inging met de slogan: ‘Knokken voor wat kwetsbaar is’?
Toch is kwetsbaarheid geen eigenschap die veel managers ambiëren. Haar uitverkiezing kan daarom ook met haar charme te maken hebben. Halsema is populair bij mannen, zoveel is zeker. Uit onderzoek dat Maurice de Hond uitvoerde voor datingsite Lexa kwam naar voren dat mannen het liefst een afspraakje zouden hebben met Halsema, als ze de keus zouden hebben uit alle politici op het Binnenhof.
Autoverkoper
Welke topvrouw heeft op u afgelopen jaar de beste indruk gemaakt?
1. Femke Halsema
2. Annemarie van Gaal
3. Agnes Jongerius
4. Aysel Erbudak
5. Colette Cloosterman-Van Eerd
6. Gerdi Verbeet
7. Melanie Schultz van Haegen
8. Annemiek Fentener van Vlissingen
9. Karla Peijs
10. Nancy McKinstry
11. Mabel Wisse Smit
12. Pauline van der Meer-Mohr
13. Marlies van Wijhe
14. Saskia Stuiveling
15. Farah Karimi
16. Margreeth de Boer
17. Margo Vliegenthart
18. Louise Gunning
19. Pauline Meurs
20. Anja Groenewoud
21. Andrée van Es
22. Carla Smits-Nusteling
23. Esther Raats-Coster
24. Francien Houben
25. Liesbeth van Tongeren
Wat zegt dat over haar leiderschapskwaliteiten? Veel. Juist de combinatie van charme, kwetsbaarheid en zelfrelativering lijkt haar grootste kracht.
Het zijn zelfs eigenschappen waarmee ze het als verkoper ver zou kunnen schoppen, denken lezers van de website van het Amsterdamse recruitmentbureau Cobben en Van Tulder. Gevraagd naar welke politicus het als tweedehands autoverkoper het best zou doen, kwam Mark Rutte als eerste naar voren, maar Halsema werd keurig zevende, als tweede vrouw in het klassement, net achter Rita Verdonk.
Stereotype
Maar we zouden Halsema tekort doen als we haar succes uitsluitend zouden toeschrijven aan haar charme en haar kwetsbaarheid, zegt Celeste Wilderom, die als hoogleraar management aan de TU Twente al jaren onderzoek doet naar leidinggevenden. “Als je kijkt naar stereotype vrouwelijk leidinggeven, dan verwacht ik dat een vrouwelijke premier op een natuurlijke wijze de samenwerking zal zoeken met andere partijen”, zei ze vlak voor de verkiezingen. “Dat leidt in de praktijk daadwerkelijk tot iets wezenlijks. Femke Halsema zou het kunnen. Ik vind haar een wijze vrouw en ze is inhoudelijk. En zij zit er duidelijk niet alleen voor het krijgen van macht.”
Premier is ze evenwel niet geworden. Wel de nummer 1 volgens de MT-lezers. En dat is ook wat waard. Dus toch – als pleister op de wonde: proficiat.
Verantwoording
De verkiezing van ‘Vrouw van het jaar’ maakt onderdeel uit van het jaarlijkse MT-onderzoek naar de vrouwvriendelijkste bedrijven in Nederland. Dit jaar heeft online onderzoeksbureau MWM2 uit Amsterdam het onderzoek uitgevoerd. In totaal vulden 1.419 leidinggevende managers de vragenlijst volledig in, van wie 895 mannen en 524 vrouwen.
Voor profielen, zie: mt.nl/vrouwen
Bestel de nieuwste editie van MT Magazine online, met daarin meer aandacht voor vrouwelijke bestuurders en de 101 meest vrouwvriendelijke bedrijven.