Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Elk bedrijf zijn eigen bol

Your Future!, het nieuwe boek van trendwatchduo Lieke en Richard Lamb, gaat niet over trends maar over de kunst van het trendwatchen. Het levert, naast opklopperij, veel waardevols op.

Lieke en Richard Lamb houden van de accent aigu, het ‘-streepje, op dezelfde manier als ABN Amro dat deed. De bank noemde zichzelf lange tijd Dé bank, alsof er eigenlijk maar 1 echte bank was. Dat was vóór de smadelijke afgang van ABN Amro toen het bedrijf zichzelf moest verkopen en zich uiteindelijk door de minister van financiën laten redden. Op vergelijkbare manier noemen Lieke en Richard Lamb zichzelf hét trendwatchers-duo van Nederland en hun meest recente boek hét trendwatchers handboek. Als dat maar goed gaat…

Gerecenseerd:
Your Future!
Lieke en Richard Lamb (Academic Service, 191 pagina’s)
Hoe onbescheiden ook, de claim dat de Lambs hét trendwatchersduo van Nederland zijn is moeilijk te weerleggen, want er zullen in ons land niet al te veel echtparen te vinden zijn waarvan beide partners hun geld verdienen als trendwatcher. Lieke en Richard geven allebei lezingen, ze houden samen radiopraatjes en schrijven boeken. Your Future! is de allernieuwste pennevrucht, niet alleen een boek over trends, maar vooral over de kunst van het trendwatchen zelf.

Gastauteurs

Valt er, behalve de opgeklopte accent aigu’s en uitroeptekens die het boek rijkelijk versieren, nog meer te zeuren over ‘Your Future!’? Jazeker, bijvoorbeeld over de korte bijdragen van ‘gastauteurs’ zoals Bernard van Oranje, Hans van Breukelen en anderen die enkele pagina’s vol mochten schrijven. Wat ze te melden hebben is op geen enkele manier relevant voor de rest van het boek en lijkt vooral een poging te zijn van de twee auteurs om door flink wat namen te ‘droppen’, hun marktwaarde op te vijzelen. Alsof de bekende Nederlanders worden ingezet als vleesgeworden accent aigu’s. Het is jammer, deze opklopperij, want het doet af aan de kwaliteiten die Your Future! wel degelijk heeft.

Brainstormmethode

Zoals gezegd gaat het niet over trends maar over trendwatching. Lieke en Richard beloven hun methoden uit de doeken te doen zodat de lezer zelf als trendonderzoeker aan de slag kan. Het sterkste deel van Your Future! zijn de hoofdstukken waarin een door de auteurs ontwikkelde brainstormmethode, TO DO genaamd, wordt beschreven. Het komt er kort gezegd op neer dat relevante ontwikkelingen worden vertaald in trends, en die vervolgens in kansen en concrete actie.

De waarde van een matrixmodel als ‘TO DO’ is dat diverse betrokkenen binnen het bedrijf (en zijn partners) een communicatieplatform in handen hebben zodat ontwikkelingen en gevolgen gestructureerd kunnen worden besproken. Een andere groot voordeel is dat bedrijven met behulp van een model als dit de specifieke ontwikkelingen in hun eigen bedrijfstak kunnen oppakken, zodat ze veel gerichter kunnen discussiëren dan op basis van een generieke toekomstvoorspelling.

Min- en pluspunten

Kortom: waardevol. Daarbij moeten we de mindere kanten van Your Future! dan maar door de vingers zien. Dat zijn naast de genoemde schuimspuiterij het obligate openingsdeel over de trendwatcherij in het algemeen. Ook als de Lambs – in de laatste hoofdstukken – concrete trends gaan bespreken valt het resultaat wat tegen. Er staat weinig in dat u niet al lang wist als u, bijvoorbeeld, nu en dan MT leest. Voor concretere voorspellingen wordt verwezen naar het archief van de radiocolumns van Lieke en Richard Lamb bij BNR.

Eerdere boekrecensies:

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Management Team neemt elke vrijdag een nieuw (management)boek onder de loep. Eerdere recensies