Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Elektrisch rijden op c-level

Een fraaie auto, formaat BMW 5-serie, die 480 kilometer ver komt op batterijen? Daar wordt ook een ceo wel een tikje nieuwsgierig van. Athlon lokte er in no time tientallen naar zijn nieuwste aanbod: de Tesla S.

Indrukwekkend? Ja, de fraaie Tesla Model S maakt zeker indruk, zoals hij zich voor het eerst in Nederland laat zien. Maar pas écht indrukwekkend is het gegeven dat leasemaatschappij Athlon met zijn mini-roadshow in Rotterdam en Amsterdam tientallen ceo's naar de Tesla wist te lokken. En dat terwijl de Rabo-dochter zijn uitnodiging een paar dagen tevoren verstuurde, om een model te komen besnuffelen dat op dit moment nog niet rijdt en pas volgend jaar leverbaar wordt. Hadden die ceo's niets beters te doen?

Tesla S

Wacht even: dit is niet zomaar een auto, en evenmin de zoveelste elektrische auto met haken en ogen. Het Amerikaanse Tesla, dat met een elektrische tweezits roadster vanuit Silicon Valley de gevestigde orde in autoland al de stuipen op het lijf joeg, werkt hard aan een vierzits opvolger. De Tesla Model S wordt de eerste volwaardige elektrische auto van behoorlijk niveau, waarvoor zelfs ceo's zich niet hoeven schamen. Met afmetingen die die van een BMW 5-serie benaderen, voldoende zit- en bagageruimte en prestaties die er prima mee door kunnen. Aan de acceleratie van rond de zes seconden naar de honderd en een top van het dubbele kom je toch nauwelijks te kort.

480 km actieradius

Maar dat een elektrische auto lekker kan rijden, was geen nieuws. Meer aandacht gaat in de regel uit naar de actieradius: hoe ver houdt het stille en – plaatselijk – schone alternatief het uit op een volle batterijlading? Terwijl de nu leverbare modellen in de praktijk niet veel verder komen dan 120 kilometer, kan de klant bij Tesla aanvinken of zijn Model S voldoende accu's aan boord moet krijgen om 255 kilometer, 370 kilometer of zelfs 480 kilometer verder te raken. Die laatste uitvoering heeft voor 85 Kwh Lithium-ion (laptop)batterijen aan boord, een pakket van meer dan 500 kilo waarmee desondanks het gewicht van het geheel onder de 1800 kilo blijft. Zelfs als we de gebruikelijke korting wegens overdrijven toepassen, zou de dikste Tesla dus Nederland kunnen doorkruisen op één accu-lading.

Game changer

Dat zou hem wel eens tot de 'game-changer' kunnen maken waar de gelovers in puur elektrisch rijden op wachten. Want Tesla belooft zijn vlotte executive car ook nog eens bescheiden te prijzen: instappen moet mogelijk worden vanaf 50.000 euro en zelfs de topper met de langste adem zal voor rond de 75 mille leverbaar worden: keurig tussen de Audi's A6, BMW 5-series en Volvo's S80 waar een beetje leidinggevende het tegenwoordig wel voor doet.

Restwaarde

Maar actieradius is natuurlijk niet het enige vraagteken bij de elektrische auto. De restwaarde, de levensduur van de accu; er zijn een paar onzekerheden rond de investering waar boekhouders bloednerveus van zullen worden. Dan is het prettig om dergelijke sommetjes over te laten aan een leasemaatschappij. En dat is in het geval van de Tesla S Athlon: die heeft er namelijk alvast 150 van gereserveerd in Silicon Valley, zodat de eerste wagens die naar ons continent komen, naar de klanten zullen gaan in de 7 landen waar Athlon actief is.

Kenan Aksular gaat bij Athlon over alle projecten op het gebied van duurzame mobiliteit en heeft zelf het genoegen mogen smaken in de VS in een Tesla S prototype te mogen rijden. "Dat rijdt fantastisch, mede doordat het chassis helemaal is ontworpen rond de accu's. Een motor is er niet, wat zorgt voor een ongekend laag zwaartepunt en dat merk je goed in bochten." Maar het gaat hem en Athlon er niet om zo hard mogelijk bochten te kunnen nemen, het is om de doorbraak van de elektrische auto te bespoedigen dat Aksular tekende voor 150 productieslots. "Wij steken onze nek uit omdat we erin geloven dat de huidige vorm van mobiliteit eindig is: we staan over 15 jaar echt niet nog steeds met zijn allen in de file te ronken. Het klopt dat er haken en ogen zitten aan het investeren in elektrisch rijden, maar wij nemen een deel van de risico's voor onze rekening."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

CEO pool

Die restwaarde, zegt Ursular, is inderdaad een grote onbekende. "Maar daar speelt het voordeel dat we op veel markten actief zijn. in Noorwegen heeft elektrisch rijden een vlucht genomen, het kan goed zijn dat daar over drie jaar een goede markt is voor tweedehands elektrisch." Of het elektrisch rijden wel echt bevalt, daar heeft Athlon ook een mouw aan gepast: er zijn kortere looptijden van 2 jaar voor de lease van een Tesla S. Nog creatiever klinkt de CEO Pool: Athlon zet de eerste 10 Tesla's klaar voor ceo's die niet voortdurend, maar af en toe hun Audi of BMW willen omwisselen voor een elektrische wagen.

Afrekenen per kilometer

Dat wordt dan een witkar op bijzonder niveau, maar met autodelen draait Athlon ook op andere plekken en met andere modellen proef. "De trend is, dat jongere mensen minder hechten aan het bezit van een auto. Dat zullen we vaker loskoppelen van het gebruik: we zetten een pool autos neer bij bedrijven, maar we zijn ook bezig met een regionaal project voor autodelen. We leven nu natuurlijk nog van het leasen van auto's, maar uiteindelijk draait het om mobiliteit, die we in de toekomst zouden moeten afrekenen per kilometer." 

Lees ook:

IT-schaarste? 7 redenen waarom remote teams een logische oplossing zijn

In samenwerking met Gapstars - Terwijl de vraag naar IT-talent stijgt, blijft het aanbod nog altijd schaars. Daarin wint het samenstellen van remote teams als oplossing steeds meer terrein. 'Je moet het zien als het inhuren van een team aan nieuwe IT-collega's die fulltime op afstand werken', zegt Hugo Hemmen, ceo en oprichter van Gapstars.

gapstars hugo hemmen ceo it schaarste remote werken
Hugo Hemmen is ceo van Gapstars. Foto: Getty Images / Gapstars

1. IT’ers zijn schaars

Het is bepaald geen breaking news, maar mocht je het toch hebben gemist: IT’ers zijn extreem schaars. Momenteel zijn er zo’n 580.000 Nederlanders werkzaam in IT-functies. Van deze groep heeft slechts 6,8 procent een actieve positie op de arbeidsmarkt, significant lager dan het landelijk gemiddelde van 11,5 procent voor de hele Nederlandse beroepsbevolking.

‘Die schaarste zal de komende jaren verder uitbreiden’, zegt Hugo Hemmen, oprichter en ceo van Gapstars, dat bedrijven helpt met het bouwen, onderhouden en ontwikkelen van remote IT-teams. ‘Je ziet dat het gebrek aan IT-talent nog steeds invloed heeft op de beslissingen van bedrijven én de businessplannen die eraan hangen. Ik heb in de acht jaar dat wij zelf bezig zijn de schaarste alleen maar nijpender zien worden.’

2. Groei van IT houdt aan

Terwijl het aantal IT’ers op de arbeidsmarkt dus bovenal schaar is, zit er geen rem op de groei van de techindustrie. Nederland heeft er recent met Mews en DataSnipper weer twee nieuwe tech-unicorns bijgekregen. ‘Je ziet steeds meer bedrijven, groot of klein, inzetten op automatisering, digitalisering en robotisering’, zegt Hemmen. ‘Dat zorgt alleen maar voor meer vraag naar talentvolle IT’ers.’

Arbeidsmarktdatabedrijf Intelligence Group verwacht dat het IT-vakgebied in 2030 zo’n 8,5 procent van de totale beroepsbevolking zal uitmaken. Op dit moment is dat nog 6 procent. ‘Trends als cloud computing, big data, cybersecurity, artificial intelligence (AI) en het Internet of Things (IoT) zijn de sleutelfactoren die deze groei ondersteunen. Het is een beetje wachten op de volgende techboom.’

3. Onvoldoende IT-personeel kost groei én omzet

En voor wie nog twijfelt aan de gevolgen van die schaarste: het beperkt uiteindelijk de omzetmarges én de groeimogelijkheden, zo stelt onderzoek van Linden-IT. In een onderzoek onder meer dan 1.000 hr-verantwoordelijken geeft 20 procent aan dat hun organisatie de afgelopen twee jaar een lagere winst heeft behaald vanwege een tekort aan IT-talent.

Dat treft voornamelijk grote organisaties, waar meer dan 35 procent van de ondervraagden aangeeft dat dit een negatieve impact heeft op de groei van hun bedrijf. In tegenstelling tot grote bedrijven ervaren kleine en middelgrote ondernemingen minder vaak dit probleem, met slechts 22 procent die dezelfde zorgen deelt. Bovendien missen grote organisaties door deze kwestie ook vaker winst, met een significant verschil van 35 procent tegenover 16 procent bij de kleinere bedrijven.

4. IT’ers werken liever remote

Terwijl IT’ers in de praktijk dus nog vaak een hide and seek-spelletje spelen met potentiële werkgevers, is het vrij duidelijk waar ze precies zijn: thuis. Bijna 68 procent van alle werknemers in de technologiesector wereldwijd werkt volledig remote. ‘Als je IT-talent zoekt, kun je niet van ze verlangen dat ze vijf dagen naar kantoor komen’, zegt Hemmen. ‘Je moet inspelen op hun wensen en behoeften.’

Thuiswerken is voor de IT’er al langer heel gewoon. Professionals in de IT-sector hebben al járen ervaring met het op afstand samenwerken en communiceren. Bovendien hebben IT-experts die samenwerken met teams verspreid over verschillende continenten, zich al vaker aangepast aan flexibele werkschema’s om rekening te houden met de tijdsverschillen.

5. Remote teams zijn productiever

Volledig of gedeeltelijk thuiswerken blijkt ook een positief effect te hebben op de productiviteit van medewerkers, zowel vanuit het perspectief van werknemers als werkgevers. Zo geeft 40 procent van werkend Nederland aan productiever te zijn vanuit huis. Onder IT-professionals ligt dit percentage zelfs nog iets hoger, op 45 procent.

6. Kostenbesparing

Door je IT te outsourcen, hoeven bedrijven geen kantoorruimte te huren, te investeren in dure apparatuur óf te voorzien in vergoedingen voor woon-werkverkeer. Maar dan heb je nog altijd twee opties, ziet Hemmen. Kies je voor een off-shore of een near-shore team? ‘Dat is voor ons letterlijk het verschil tussen Sri Lanka en Portugal.’

‘Off-shore is meer voor bedrijven die wat meer risico durven te nemen en overtuigd zijn van het idee dat de mensen écht niet om de hoek hoeven te zitten. Je krijgt daardoor een betere businesscase, omdat arbeid daar veel goedkoper is. De keerzijde is dat je te maken krijgt met grotere cultuurverschillen én tijdverschil.’

7. Een bredere talentpool

Door te werken met remote teams, gaat er letterlijk en figuurlijk een wervingswereld voor je open. Met een team op afstand zijn bedrijven niet langer beperkt tot de lokale talentenpool. Ze kunnen kandidaten uit de hele wereld aantrekken, waardoor de kans groter wordt dat ze de juiste vaardigheden en expertise vinden.

Dat betekent overigens niet dat je anders met talent moet omgaan, ziet Hemmen. ‘Als je ze eenmaal hebt, wil je ze behouden. Alle dingen die je normaliter voor je personeel in Nederland zou doen, blijven gelden. Je moet het zien als het inhuren van een team aan nieuwe IT-collega’s die fulltime op afstand werken. Dat is wat ons betreft ook de sleutel tot succes én een harde eis als we met nieuwe klanten gaan werken.’