Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Elektrisch rijden op c-level

Een fraaie auto, formaat BMW 5-serie, die 480 kilometer ver komt op batterijen? Daar wordt ook een ceo wel een tikje nieuwsgierig van. Athlon lokte er in no time tientallen naar zijn nieuwste aanbod: de Tesla S.

Indrukwekkend? Ja, de fraaie Tesla Model S maakt zeker indruk, zoals hij zich voor het eerst in Nederland laat zien. Maar pas écht indrukwekkend is het gegeven dat leasemaatschappij Athlon met zijn mini-roadshow in Rotterdam en Amsterdam tientallen ceo's naar de Tesla wist te lokken. En dat terwijl de Rabo-dochter zijn uitnodiging een paar dagen tevoren verstuurde, om een model te komen besnuffelen dat op dit moment nog niet rijdt en pas volgend jaar leverbaar wordt. Hadden die ceo's niets beters te doen?

Tesla S

Wacht even: dit is niet zomaar een auto, en evenmin de zoveelste elektrische auto met haken en ogen. Het Amerikaanse Tesla, dat met een elektrische tweezits roadster vanuit Silicon Valley de gevestigde orde in autoland al de stuipen op het lijf joeg, werkt hard aan een vierzits opvolger. De Tesla Model S wordt de eerste volwaardige elektrische auto van behoorlijk niveau, waarvoor zelfs ceo's zich niet hoeven schamen. Met afmetingen die die van een BMW 5-serie benaderen, voldoende zit- en bagageruimte en prestaties die er prima mee door kunnen. Aan de acceleratie van rond de zes seconden naar de honderd en een top van het dubbele kom je toch nauwelijks te kort.

480 km actieradius

Maar dat een elektrische auto lekker kan rijden, was geen nieuws. Meer aandacht gaat in de regel uit naar de actieradius: hoe ver houdt het stille en – plaatselijk – schone alternatief het uit op een volle batterijlading? Terwijl de nu leverbare modellen in de praktijk niet veel verder komen dan 120 kilometer, kan de klant bij Tesla aanvinken of zijn Model S voldoende accu's aan boord moet krijgen om 255 kilometer, 370 kilometer of zelfs 480 kilometer verder te raken. Die laatste uitvoering heeft voor 85 Kwh Lithium-ion (laptop)batterijen aan boord, een pakket van meer dan 500 kilo waarmee desondanks het gewicht van het geheel onder de 1800 kilo blijft. Zelfs als we de gebruikelijke korting wegens overdrijven toepassen, zou de dikste Tesla dus Nederland kunnen doorkruisen op één accu-lading.

Game changer

Dat zou hem wel eens tot de 'game-changer' kunnen maken waar de gelovers in puur elektrisch rijden op wachten. Want Tesla belooft zijn vlotte executive car ook nog eens bescheiden te prijzen: instappen moet mogelijk worden vanaf 50.000 euro en zelfs de topper met de langste adem zal voor rond de 75 mille leverbaar worden: keurig tussen de Audi's A6, BMW 5-series en Volvo's S80 waar een beetje leidinggevende het tegenwoordig wel voor doet.

Restwaarde

Maar actieradius is natuurlijk niet het enige vraagteken bij de elektrische auto. De restwaarde, de levensduur van de accu; er zijn een paar onzekerheden rond de investering waar boekhouders bloednerveus van zullen worden. Dan is het prettig om dergelijke sommetjes over te laten aan een leasemaatschappij. En dat is in het geval van de Tesla S Athlon: die heeft er namelijk alvast 150 van gereserveerd in Silicon Valley, zodat de eerste wagens die naar ons continent komen, naar de klanten zullen gaan in de 7 landen waar Athlon actief is.

Kenan Aksular gaat bij Athlon over alle projecten op het gebied van duurzame mobiliteit en heeft zelf het genoegen mogen smaken in de VS in een Tesla S prototype te mogen rijden. "Dat rijdt fantastisch, mede doordat het chassis helemaal is ontworpen rond de accu's. Een motor is er niet, wat zorgt voor een ongekend laag zwaartepunt en dat merk je goed in bochten." Maar het gaat hem en Athlon er niet om zo hard mogelijk bochten te kunnen nemen, het is om de doorbraak van de elektrische auto te bespoedigen dat Aksular tekende voor 150 productieslots. "Wij steken onze nek uit omdat we erin geloven dat de huidige vorm van mobiliteit eindig is: we staan over 15 jaar echt niet nog steeds met zijn allen in de file te ronken. Het klopt dat er haken en ogen zitten aan het investeren in elektrisch rijden, maar wij nemen een deel van de risico's voor onze rekening."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

CEO pool

Die restwaarde, zegt Ursular, is inderdaad een grote onbekende. "Maar daar speelt het voordeel dat we op veel markten actief zijn. in Noorwegen heeft elektrisch rijden een vlucht genomen, het kan goed zijn dat daar over drie jaar een goede markt is voor tweedehands elektrisch." Of het elektrisch rijden wel echt bevalt, daar heeft Athlon ook een mouw aan gepast: er zijn kortere looptijden van 2 jaar voor de lease van een Tesla S. Nog creatiever klinkt de CEO Pool: Athlon zet de eerste 10 Tesla's klaar voor ceo's die niet voortdurend, maar af en toe hun Audi of BMW willen omwisselen voor een elektrische wagen.

Afrekenen per kilometer

Dat wordt dan een witkar op bijzonder niveau, maar met autodelen draait Athlon ook op andere plekken en met andere modellen proef. "De trend is, dat jongere mensen minder hechten aan het bezit van een auto. Dat zullen we vaker loskoppelen van het gebruik: we zetten een pool autos neer bij bedrijven, maar we zijn ook bezig met een regionaal project voor autodelen. We leven nu natuurlijk nog van het leasen van auto's, maar uiteindelijk draait het om mobiliteit, die we in de toekomst zouden moeten afrekenen per kilometer." 

Lees ook:

‘Vurige en doortastende’ Fernandez moet het werk van Hein Schumacher bij Unilever afmaken

Op het cv van Fernando Fernandez prijkt slechts één werkgever, Unilever. De Argentijn klom in 37 jaar op van financieel analist tot topman van de multinational. Nu mag hij gaan afmaken wat vertrekkend ceo Hein Schumacher begonnen is.

fernando fernandez unilever ceo
Fernando Fernandez, de huidige cfo en beoogde nieuwe topman van Unilever. Foto: Unilever

Fernando Fernandez heeft wat je noemt een overzichtelijk cv. Daarop staat slechts één werkgever: Unilever. De Argentijn is wat ze bij Unilever een lifer noemen, iemand die al (vrijwel) zijn hele leven bij de multinational werkt.

De 58-jarige Fernandez studeerde economie aan de Universiteit van Buenos Aires. Na zijn afstuderen begon hij op zijn 21e bij Unilever in Argentinië, als analist bij het financiële team. Hij ging nooit meer weg.

Fernandez zag in zijn bijna 40-jarige carrière bij Unilever veel ceo’s komen en gaan. Nu wordt hij zelf topman, ruim een jaar na zijn benoeming tot financieel directeur. Hij volgt Hein Schumacher op, die afgelopen dinsdag als donderslag bij heldere hemel zijn aftreden aankondigde.

In tegenstelling tot zijn opvolger zat de vertrekkend topman maar kort bij Unilever, nog geen twee jaar. Eind mei verlaat hij het concern definitief.

Wieden in merkportfolio

Het is nu aan Fernandez om de koers die hij als cfo hielp vorm te geven, verder uit te rollen. De Argentijn is een van de architecten achter Unilever’s Growth Action Plan, de strategie om fors te snijden in het portfolio van 400 merken en de focus te verleggen naar de dertig labels die het meeste opleveren. Samen zijn deze ‘power brands’ goed voor 30 procent van de totale omzet.

Minder diversiteit, meer focus op mondiale schaalgrootte en marketing en op grotere innovaties dus. Het achterliggende doel is duidelijk: de aandeelhouderswaarde moet worden gemaximaliseerd.

Lees ook: Unilever slankt de voedingstak af: de strategie is ‘minder, beter en meer impact’

De saneringen treffen vooral de voedingstak: oer-Hollandse merken als Conimex en Unox werden verkocht, De Vegetarische Slager staat in de etalage. Ook de afsplitsing van de ijsdivisie, met merken als Magnum en Ben & Jerry’s, is onderdeel van het plan.

Opmerkelijk duo

Schumacher en Fernandez vormden een opmerkelijk duo, zegt Callum Elliot, analist bij Bernstein, tegen de Financial Times. Hij omschrijft Schumacher als ‘ingetogen’ en Fernandez als ‘vurig en charismatisch’ – meestal is het in de dynamiek tussen ceo en cfo precies andersom.

Elliot: ‘In dat licht is zijn promotie geen verrassing. Het gaat om de timing en de manier waarop.’ Schumacher legt zijn functie vrijwel direct neer, per 1 maart 2025. Dat is over minder dan een week.

Lees ook: Hein Schumacher vertrekt bij Unilever: ‘Beleggers en bestuur willen harder, sneller en meer’

Het lijkt erop dat beleggers ongeduldig zijn geworden. Dat schemert ook door in de aankondiging van Fernandez’ benoeming. Bestuursvoorzitter Ian Meakins prijst zijn ‘doortastende en resultaatgerichte aanpak’ en zijn vermogen om snel veranderingen door te voeren. Eigenschappen die volgens analisten ook in de smaak vallen bij investeerders.

Internationale rollen

fernando fernandez ceo unilever
Fernando Fernandez. Foto: Unilever

Wat verder voor de nieuwe topman spreekt, is dat hij excelleerde in eerdere rollen. De eerste veertien jaar van zijn loopbaan werkt de lifer in Argentinië, waar hij zich breed ontwikkelt.

Na verschillende financiële functies maakt hij de overstap naar inkoop, sales en marketing. Uiteindelijk schopt hij het tot president Hair Care van de Latijns-Amerikaanse markt, vervolgens van de Europese, een functie waarvoor hij naar Frankrijk verhuist.

Fernandez zal nog vaker verhuizen. In 2007 wordt hij executive vice president voor de Filipijnen, daarna voor Brazilië en uiteindelijk voor de Latijns-Amerikaanse markt als geheel.

In New York maakt hij indruk als president van de divisie Beauty & Wellbeing, een van de snelst groeiende onderdelen en niet geheel toevallig ook een divisie waarop meer focus komt te liggen. Met merken als Dove en Vaseline was de tak het afgelopen jaar goed voor ruim een vijfde van de groepsomzet.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Onderdeel van de strategie is een ‘meedogenloze focus’ op volumegerichte groei, zegt Fernandez daarover in een bedrijfsinterview. Zijn rol omschrijft hij als die van een enabler en simplifier, iemand die zaken simpeler en aangenamer maakt.

Lees ook: Hoe het rebelse Ben & Jerry’s wordt vermalen in de winstmachine van Unilever

Power shift bij Unilever

Nu schuift het bestuur hem – man van de cijfers – naar voren om de onder Schumacher ingezette transformatie van Unilever te versnellen. Wie oplette, kon de power shift de afgelopen maanden al een beetje zien. Fernandez kreeg er begin dit jaar extra taken bij – en een salarisverhoging van 7,5 procent, boven op zijn vaste jaarvergoeding van 1.175.000 miljoen euro (exclusief bonussen).

Naast de financiën komen onder andere ook de toeleveringsketen, inkoop en digitale technologie onder zijn hoede. De uitbreiding van zijn takenpakket is in januari niet het enige item op de rol, er vinden ook veranderingen in het leiderschapsteam plaats. Chief supply chain officer Reginaldo Ecclissato wordt gepromoveerd tot president voor One Unilever Markets, de Nederlander Willem Uijen volgt hem weer op.

Uijen rapporteert direct aan Fernandez en zal dat vanaf maart aan zijn tijdelijke opvolger doen, waarnemend cfo Srinivas Phatak. Unilever is een ‘grondig intern en extern’ zoekproces gestart naar een nieuwe financiële topman.