Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een ‘Best Managed Company’ is vaak een wendbare winstmaker

Nederlandse bedrijven worden steeds meer afgerekend op 'wendbaar' en 'disruptief' vermogen. Dus ook bij de jaarlijkse 'Best Managed Company'-test.

U verdient nu een goede boterham? Mooi, maar hoe is dat in 2025? Deloitte en ING stellen die vraag aan alle bedrijven die Best Managed Company willen worden. In totaal 97 slaagden er dit jaar voor de test. ‘Flexibiliteit betekent voor ons dat je met je bedrijfsfundamenten aan de slag wilt gaan.’ Uber, Airbnb en Spotify zijn de standaardvoorbeelden. Maar ook in het Nederlandse MKB- en familiebedrijf hoor je vaak bedrijven zeggen dat ze ‘disruptief’ en ‘agile’ willen opereren om ‘in 2025 nog relevant te zijn’. Voor Deloitte en ING reden genoeg om dit jaar ‘het flexibele businessmodel’ als thema te kiezen voor hun jaarlijkse ‘Best Managed Companies’-verkiezing, een verdieping van het thema van vorig jaar: innovatie.

Wendbaar zijn graag

‘We leven in een tijd vol technologische vernieuwing’, verklaart Ton van Abeelen, partner en registeraccountant bij Deloitte Breda en trekker van het BMC-programma, de keuze van het thema. ‘Met dit programma willen we bedrijven een spiegel voorhouden. Wat is mijn toegevoegde waarde in 2025? Welke eisen stellen mijn klanten dan? Moet ik mijn diensten verbreden of juist verdiepen? In onze ogen betekent flexibiliteit dus niet alleen dat je een flexibele schil om je bedrijf heen bouwt, maar ook dat je het aandurft om met je bedrijfsfundamenten aan de slag te gaan. Dit jaar hebben we ook punten uitgedeeld voor de mate waarin een bedrijf flexibel opereert en kan meegolven op een veranderende tijd.’

Vijf pijlers

Tijdens een symposium in de Tijgerzaal van Artis, een voorproefje van een afsluitend gala dat in januari 2016 wordt georganiseerd, kregen op 1 december 97 bedrijven het predicaat ‘Best Managed Company’ uitgereikt. De ondergrens om mee te doen aan deze ondernemersprijs is een omzet van 15 miljoen euro, de bovengrens ligt op zo’n 200 miljoen euro. Traditioneel zijn veel familiebedrijven in dit segment actief, wat in de lijst ook zichtbaar is. De meest in het oog springende namen zijn AFAS Software, Independer en YoungCapital. Als voorbeeld van een flexibel opererend bedrijf noemt Van Abeelen zelf Bol.com, de openingsspreker tijdens het symposium in Artis. ‘Dat bedrijf is begonnen als online boekwinkel, maar heeft in korte tijd zijn diensten enorm verbreed. Zij realiseren zich dat groei alleen mogelijk is door als netwerkorganisatie te opereren. Dat houdt in: partnerships sluiten met sterke partners. In onze ogen is zo’n netwerkorganisatie het hoogst haalbare binnen het Business Maturity Model.’

De bedrijven op deze lijst presteren 30% beter

Business Maturity Model

Het woord is gevallen: het Business Maturity Model, kortweg: het BMM-model, het model dat Deloitte in samenwerking met de Universiteit van Utrecht heeft ontworpen en dat de basis vormt waarop de prijs van ‘best geleide ondernemingen’ rust. Het BMM-model bestaat uit vijf pijlers: strategie- & beleidsvorming, organisatie & processen, besturing & beheersing, informatietechnologie en mensen & cultuur, waarmee een analyse ontstaat van de strategie, verdiencapaciteit en bedrijfsvoering van een deelnemer. Van Abeelen: ‘Uit elke pijler moet idealiter een nagenoeg dezelfde score rollen, zodat het totaalbeeld in balans is. Alleen dan opereer je in onze ogen optimaal binnen dit model. Dus de pijlers onderling zijn geen communicerende vaten. Een organisatie die heel erg inzet op meer investeringen in technologie, moet zich afvragen of de organisatie en het personeel daar wel aan toe zijn. Bij onbalans is er geen resultaat.’

Conditietesten

Deloitte en ING hebben 160 coaches ingezet die in 4 regio’s bedrijfsbezoeken bij de deelnemers hebben afgelegd. Ook dit bedrijfsbezoek weegt mee in de eindscore en dus in de vraag of het predicaat wordt toegekend of niet. ING, dat voor het tweede jaar optrekt met Deloitte, voert binnen het programma de zogenoemde financiële conditietesten uit, waarbij alle recente cijfers op een weegschaal worden gelegd, vertelt Annemein Kolk, directeur Grootbedrijf & Instellingen. ‘Maar we kijken niet alleen naar de financiële resultaten, we maken een bedrijfsbrede analyse op strategische en financiële inzichten, met daarin de visie op het bedrijf en de sector. De actuele en relevante trends en inzichten worden opgenomen. We zien bijvoorbeeld dat bedrijven die financieel zeer gezond zijn, vaak continu innoveren en ook internationaal actief zijn.’

Bij onbalans is er geen resultaat

Scherper

Het niveau ligt dit jaar zo hoog dat enkele ‘Goldmembers’, bedrijven die al 4 jaar achtereen tot Best Managed Company zijn benoemd, dit jaar niet door de selectie zijn gekomen. ‘Lastig, maar de lat ligt nu eenmaal hoog’, zegt Kolk. ‘En we zijn van plan de criteria volgend jaar nóg verder aan te scherpen, omdat de prijs voor de winnaars ook steeds meer waarde krijgt. Ook overwegen we volgend jaar nieuwe categorieën toe te voegen, zoals de ‘snelste groeiers’ of ‘meest innovatieve bedrijven.’

Bekijk hier de complete lijst 'Best Managed Companies 2015'

Hoogvliegers

Het aantal inzendingen lag dit jaar rond de 170 bedrijven. Van hen mogen 97 zich uiteindelijk een jaar lang ‘Best Managed Company’ noemen. Daarbij zijn 32 bedrijven die zich dit jaar voor het eerst gekwalificeerd hebben, waaronder veel zorginstellingen en woningstichtingen, die voor het eerst mochten meedoen. Er zijn daarnaast 22 ‘Goldmembers’, die al 4 jaar achtereen de testen doorstaan. SEW Eurodrive uit Rotterdam, marktleider in de aandrijftechniek, mocht zich in 2014 al ‘Platinum’ noemen, nadat het voor de zevende keer achtereenvolgend het predicaat mocht dragen. Dit jaar is er een tweede ‘Platinum’ bijgekomen, in de vorm van Royal Duyvis Wiener, fabrikant van cacao- en chocoladeverwerkende apparatuur uit Koog aan de Zaan.

Lees hier het verhaal: Royal Duyvis Wiener, maakbriljant aan de Zaan

Winstmakers

Van Abeelen maakt er geen geheim van. Voor de wereldwijde accountancyfirma, die dit programma ook organiseert in Canada en Ierland, is ‘Best Managed Companies’ een manier om bestaande klantenrelaties te verstevigen en nieuwe klanten te verkrijgen. ‘Maar samen met ING doen we het wel op een inhoudelijke en onderscheidende manier’, zegt hij. En hij geeft bovendien een garantie af: ‘Bedrijven die deze prijs winnen, presteren doorgaans 30 procent beter dan hun concurrenten. Ook trekken ze gemakkelijker talent en nieuwe business aan.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vraag een gratis proefnummer aan

Dit verhaal is ook verschenen in de meest recente papieren editie van Management Team, de laatste van 2015, die helemaal in het teken staat van consultancy en dienstverlening. Ben je nog geen abonnee? Vraag deze editie dan hier aan als gratis proefnummer!