Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Dieselgate’ doet Volkswagen nu pas echt pijn

Volkswagen gaat voor het behoud van de Amerikaanse consument flink door het stof. Nu Europa nog.

Het concern uit Wolfsburg zit nog vol in de nasleep van het sjoemelsoftwareschandaal. Regelmatig druppelen er in de media nieuwe cijfers binnen: deze week het bedrag dat Volkswagen uittrekt om haar 'dieseltroep' op de Amerikaanse markt op te ruimen, zoals Wired kopt vandaag.

1. 15,3 miljard dollar (13,8 miljard euro)

  • Ongeveer tweederde van het bedrag, ruim 10 miljard dollar (ruim 9 miljard euro), is uitgetrokken om zo'n 475.000 gedupeerde klanten schadeloos te stellen. Het betreft de grootste en duurste terugroepactie uit de Amerikaanse geschiedenis ooit. Autobezitters van tweeliterdieselmotoren kunnen tussen de 5.000 en 10.000 dollar aan schadevergoeding tegemoet zien, afhankelijk van de marktwaarde. Er gaan ook stemmen op om Europese autobezitters schadeloos te stellen met vergelijkbare bedragen, maar het is de vraag of dit doorgang vindt.
  • 2,7 miljard dollar (2,4 miljard euro) wordt uitgetrokken om de claims van de Amerikaanse milieuhandhaver EPA en de California Air Resources Board te schikken.
  • 2 miljard dollar (1,8 miljard euro) trekt Volkswagen uit om de bestaande vloot auto's schoner te krijgen.

Volkswagen lijkt de omvang van de schadeloosstelling te hebben onderschat. In onderstaand interview met Bloomberg schatte topman Matthias Müller de schadepost nog op 6,7 miljard euro.

2. 11 miljoen

Wereldwijd heeft Volkswagen 11 miljoen diesels rondrijden die zogenaamde sjoemelsoftware hebben geïnstalleerd. Hierdoor lijken de uitstootwaarden schoner dan ze in werkelijkheid zijn. De wettelijke uitstootnorm wordt tot 40 procent overschreden.
In Nederland zou het tussen de 160.000 en 180.000 sjoemeldiesels van het VW-concern (Volkswagen, Audi, Skoda, etc). Slechts een fractie zou hiervan een software-update hebben gehad, zo blijkt uit cijfers van importeur Pon.

3. 107 euro

Op 17 maart 2015 was een aandeel Volkswagen 253 euro per stuk waard. Nu is de waarde verdampt tot 107 euro per stuk. Matthias Müller moest eind mei dit jaar ook mindere resultaten bekendmaken: zo was de operationele winst in het eerste kwartaal dit jaar met 73 miljoen euro fors lager dan een jaar eerder. De omzet, 51 miljard euro, liep met ruim 3 procent terug.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. 30

Voor de lange termijn gloort een toekomst met volelektrische mobiliteit, maar Volkswagen lijkt met deze transitie te worstelen. Zo vraagt Matthias Müller zich openlijk af of het nog loont om in dieseltechnologie te investeren. In het strategische plan 'Together 2025' staat de ambitie om in 2025 minstens 30 elektrische modellen op de markt te brengen. Elk model moet minstens 2 miljoen keer per jaar van eigenaar wisselen.


Bronnen: Reuters, Bloomberg