Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze werkgevers is niets te gek

Een filiaal openen voor een medewerker die naar Zweden emigreert of de salarissen van al het personeel verhogen uit solidariteit. Gek? Deze tien bedrijven doen alles om hun werknemers te behouden.


Great Place to Work
Deze bedrijven werden in april  gekozen uit 100 bedrijven tot een 'Great Work Place' in drie categorieën: Large & Multinational, Medium Sized en Small & Young.

Van Harte & Lingsma: 250 euro voor het goede doel

Trainingsbureau Van Harte & Lingsma kent people, planet en profit als triple bottom line. En dus eet men er veelal biologisch, wordt verantwoord met papier omgegaan, is het wagenpark aangepast en worden goede maatschappelijke initiatieven gesteund. Ook krijgen alle werknemers jaarlijks 250 euro die ze kunnen besteden aan een waardevol goed doel. “Ze konden bijvoorbeeld inschrijven op mijn persoonlijke Hartebudget”, vertelt commercieel directeur Ingrid Schouten. “Ik ga meedoen aan Alpe d’Huzes voor het KWF, alleen ga ik niet fietsen maar drie keer die berg oprennen. Naast de persoonlijke budgetten hebben we ook één groot project dat we ondersteunen: FC De Krachtpatsers, een initiatief van een collega die trainingen geeft op scholen om kinderen sterker te maken. Je kunt wel alle accent leggen op omzet en winst, maar het is ook essentieel om als bedrijf een eigen inbreng in de wereld te hebben. Er met dit soort initiatieven voor te zorgen dat mensen het naar hun zin hebben. De winst volgt dan als resultaat.”

KPN Consulting: helikoptervlucht

Het ict-bedrijf KPN Consulting houdt wel van een stunt. Om de rebranding – van Getronics Consulting naar KPN Consulting – onder de aandacht van de medewerkers te brengen werden in het kader van de KPN Consulting Cup smakelijke cupcakes met nieuw logo bij de consultants gebracht. “Dus wij lieten de 1.250 medewerkers niet naar het hoofdkantoor komen, wij bezochten als management hén bij de klanten waar ze die dag zaten”, zegt vicepresident Arnold van Mameren. “Hebben we in één dag het hele land doorgetoerd met een lading cupcakes in de kofferbak. Dat werd door al die mensen echt enorm gewaardeerd.”
Ook mochten de medewerkers een vraag over de rebranding stellen, de beste vraag werd beloond met een helikoptervlucht boven de KPN-panden. En die vraag was? “Als ik over vijf jaar weer een helikoptervlucht mag maken, hoe ziet het bedrijf er dan uit?” Je moet er maar opkomen…

BMD Advies: dienend leiderschap

Sommige best practices, of initiatieven waarvan de baas denkt dat het een best practice wordt, vallen niet bij alle medewerkers in goede aarde. Arie van der Priem liet zich inspireren door een veranderbureau waar hij de leergang Dienend leiderschap volgde. Daaruit vloeide voort dat hij zijn collega’s bij BMD Advies vroeg een ‘werkofferte’ in te vullen, met onder meer de vraag wat op gebied van werk en privé hun grote droom is. Als onderdeel van een traject om de mensen er bewuster van te maken wie ze zijn en wat ze willen.

“Ik heb van sommige mensen afscheid moeten nemen na die ommezwaai”, zegt de directeur. “Zij zeiden: ik kom hier om te werken, niet om mijn ziel bloot te leggen.” Maar verder is Van der Priem er zeer content over. “Sinds we onszelf en elkaar beter kennen, is er een andere sfeer. Meer betrokken, minder zwaar op de hand.” Zelf vulde hij als persoonlijke droom in: een wereldreis maken met zijn gezin. Het is er evenwel nog niet van gekomen. “Mijn kinderen willen niet”, zegt hij, om vervolgens in een schaterlach uit te barsten.

MCDonald's: studiebeurs na essay

Studenten opgelet! De best practice die hamburgerrestaurant McDonald’s in de strijd gooide bij de jury van Great Place to Work richt zich ook op studerende krachten. Marjolein Reijs, hr-directeur: “Wij hebben veel ‘bijbaners’ die werk en studie combineren. Wij vinden het belangrijk dat ze de kans krijgen zich te ontwikkelen. Zo dagen wij studenten uit een essay te schrijven over twee onderwerpen die altijd met people te maken hebben.”

De laatste keer ging het over de vraag hoe je nieuwe werknemers een goede start kunt laten maken en hoe je McDonald’s-medewerkers kunt helpen hun trots uit te dragen. 15 winnaars krijgen een jaar collegegeld vergoed. “We doen dit nu een paar jaar en het wordt steeds populairder. Er wordt al actief gevraagd naar het McStudiebeurs-programma en het mooie is dat die essays ons echt op weg helpen. Laatst schreef iemand een mooi plan over het inzetten van social media om verbinding te leggen tussen McDonald’s en crew. Dat hebben we meegenomen bij onze plannen op dit gebied. En natuurlijk is het mooi dat de winnaars door dit initiatief echte ambassadeurs worden van McDonald’s. Zij zijn namelijk zeer content met de prijs.”

Motion 10: minder verdienen

Iets minder verdienen dan je collega, dat kan teleurstellend werken. Zeker als de collega exact hetzelfde werk doet. Daar heeft Daan Scheer van IT-bedrijf Motion 10 wat op gevonden. Als hij een nieuwe kracht aanstelt met wie een hoger salaris wordt afgesproken dan de overige collega’s krijgen, worden de honoraria dezelfde dag nog gelijkgetrokken. “Dat geeft ook een gevoel van vertrouwen. Zulke heldere afspraken dragen bij aan dat vertrouwen.”
En de klant betaalt het verschil? “We zijn in de gelukkige omstandigheid dat we heel succesvol zijn met een gezonde winst, dus we kunnen hierin flexibel zijn.”

 

Pepsico: waardenspel

Bij voedingsmiddelenbedrijf Pepsico kwam de directie met de Values Game. Doel: de mensen van Pepsico aansporen tot het MAD-principe: make a difference. “Dat kun je op papier zetten”, zegt general manager Richard den Hollander, “maar dan komt het niet los. Wij hebben besloten er een film van te maken. Een interactieve film, waardoor het een game wordt.”
De Values Game dus. “Daarmee willen we de bewustwording verhogen van de waardes die we hebben, van datgene dat we belangrijk vinden. En dan niet een door de directie opgelegd protocol, geen one way-verhaal, maar een film met echte interviews, waarin niet geknipt is, dus met bloopers en al, waarbij de medewerker wordt geconfronteerd met waardes die hij in zijn business-omgeving gebruikt en misschien, als hij wil, ook in zijn privé-leven.”

En waar is dat allemaal voor nodig? “Wij willen meer doen met het empowerment van onze mensen. Daar speelt bewustwording een grote rol in. Hoe krijg en neem je verantwoordelijkheid, hoe focus je op de korte en lange termijn? Wij denken dat we dat met filmbeelden en spontane videogesprekken goed kunnen overbrengen. Een film is actief en het is fun. Papier heeft geen stem.”
Fun is sowieso belangrijk in het bedrijf, aldus Den Hollander: “Zeker voor jonge medewerkers. Fun benadrukt ook het informele karakter van de werkvloer, waardoor je laagdrempelig wordt. Wij hebben op de begane grond Pepsico Plaza, een ruimte met muziek, een flipperkast, echt een hangout place. Dat was 15 jaar terug ondenkbaar.”

Hinttech: filiaal in Zweden

Mensen kunnen het wel naar de zin hebben, maar ze hebben ook dromen. En dan kunnen ze zomaar ineens gevlogen zijn. Bij content-technologiespecialist HintTech besloot een MT-lid zijn droom te volgen en naar Scandinavië te emigreren. Nou, dacht directeur Dennis Struyk toen: dan openen we toch een filiaal in Zweden? “Voor ons was het doodzonde om hem te laten gaan. Hij wilde ondernemen en ging naar Zweden, wij wilden onze dienstverlening uitbreiden naar Scandinavië. Dus hebben we van de nood een deugd gemaakt en een saleskantoor geopend in Zweden. Ondernemerschap staat bij ons hoog in het vaandel en dit voorbeeld onderstreept deze waarde. Het is mooi als dat soort dingen samenvallen.”

Amgen: bravo voor iedereen

Van een bedankkaart tot tegoedbonnen, bij het Amerikaanse farma- en biotechbedrijf Amgen kan iedere medewerker een collega nomineren voor een directe beloning voor extra inspanningen. “Een belangrijk onderdeel van onze cultuur”, zegt general manager Alex Leather, werkzaam in Breda. Collega’s kunnen elkaar nomineren via de zogeheten Bravo!-website, waar ze ook moeten aangeven waaróm ze de collega nomineren. Dit zorgt er meteen voor dat de bedrijfswaarden bij iedereen goed bekend zijn. Het Bravo!-programma, gelanceerd in 2007 onder 17.500 medewerkers in 35 landen, kende in het eerste jaar al 45.000 ‘awards’, waarbij elke week 5 tot 8 procent van de werknemers werden genomineerd.

Maar er is meer. Zo wordt bij Amgen jaarlijks ongeveer 20 procent van de inkomsten besteed aan de ontwikkeling van waardevolle geneesmiddelen voor ernstig zieke patiënten. Om die inkomsten te genereren is de salesafdeling belangrijk. En om hen te verleiden tot goede resultaten is er de zogeheten Chairman Circle, waarbij een salesmedewerker kan worden uitgenodigd voor een paar dagen, samen met zijn of haar partner, vaak op een mooie plek in de wereld. Hier kan hij of zij dan collega’s ontmoeten uit andere landen en een vertegenwoordiging uit de top van de internationale Amgen-organisatie, een bedrijf uit de Fortune500. “Het winnen van deze trip leidt tot heel veel waardering binnen en buiten onze organisatie”, weet Leather.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gemeente Hoorn: plezier en vieren

Lachen, daar houden ze van in Hoorn. De enige gemeente in de lijst van Great Places to Work heeft als kernwaarden: Plezier en Vieren. Gemeentesecretaris Frans Mencke: “Van lol krijg je energie, dan gaat alles beter. We hebben een criterium bepaald bij de aanname van mensen: kan ik naast deze persoon twee uur in de auto zitten? Wordt dat een drama of een leuke reis? En we hebben een commissie Vieren samengesteld. Als er iets te vieren valt, doe dat dan ook. Van het gemeentebestuur krijg je alleen als je ziek bent een bos bloemen, nooit als je iets goeds gedaan hebt. Uit gesprekken met medewerkers is naar voren gekomen dat er een potje moest komen voor gedifferentieerd belonen. Daarmee stel je mensen teleur die niets krijgen, maar als wij dit niet hadden ingevoerd, was de teleurstelling veel groter geweest.”

Adecco: 1001 best practices op zakformaat

Bij uitzendbureau Adecco hebben ze een heleboel best practices. De medewerkers hebben daar echter vaak geen weet van. “Bij het vorige GPTW-onderzoek bleek dat er behoefte bestond aan een soort gids met al het moois wat we te bieden hebben”, legt hr-director Monique Onstenk uit. Dat boekje is er ook gekomen, in zakformaat, en onder de titel: ‘Er zijn 1001 goede redenen om bij Adecco te werken, maar laten we beginnen met deze…’. Onstenk: ‘Alle arbeidsvoorwaarden en employee benefits staan erin. Van hoe je korting kunt krijgen op fitness, tot alles over de verzekeringen, pensioenzaken, salarisschalen, talentprogramma’s, waar je de personeelsvereniging vindt, wanneer er feestjes zijn, onze maatschappelijke rol, kortom alles wat het leven hier zo aangenaam maakt. Het toont wat we allemaal doen om van Adecco een Great Workplace te maken.”
 

Lees ook:

hrm