Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De Spyker onder de rolstoelen

Het wordt steeds mooier op de stoep. Spyker-ontwerper Maarten de Bruijn komt met een design-rolstoel, de Composeat. In het vehikel is duidelijk zijn huisstijl te herkennen: hoogwaardige metalen, gecombineerd met klassiek leer.

 

Je hebt serial entrepreneurs en je hebt serial designers, maar Maarten de Bruijn is een klasse apart. Hij maakte vanaf 2000 naam met zijn jongensdroom: een exotische sportwagen van aluminium die hij in zijn schuurtje eigenhandig in elkaar klopte en de geschiedenis inging als de eerste Spyker. Na zijn vertrek bij Spyker paste de geograaf zijn inzichten vanaf 2005 toe op een totaal andere branche, die van de bootjes.

Silvestris

Met Silvestris Haut Motive Concepts kwam hij met een aluminium cabrio voor op het water. In de Silvestris (zo heette zijn prototype Spyker ook) kwam wel een boel automotive design terug, zoals ook bij Spyker met een hang naar mooie materialen en klassiek gebruik van leer en analoge klokken. En natuurlijk: de 'driveability' was ook niet onbelangrijk. Na een vierwieler en een sportcabrio voor in de nattigheid kwam De Bruijn vorig jaar met de Qugo, een elektrische step die wel wat wegheeft van de Segway, maar vooral praktischer is.

CompoSeat

Het zal zijn omdat viermaal scheepsrecht is, want De Bruyn stapt alweer over naar een derde branche: die van de zorghulpmiddelen. Zijn Composeat is, net als eerder zijn auto en boot, geen doorsnee vervoermiddel. Allereerst is hij op en top high-tech. Een zelfdragende constructie van koolstofvezel of carbon; een Softride-achteras, ook al afgekeken van de auto-industrie; een wielbasis en spoorbreedte die de boel bijzonder stabiel houden: over deze driewieler is goed nagedacht. De zitting zelf lijkt zo te zijn weggehaald uit de betere sportwagens uit vervlogen tijden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Design hulpmiddelen

 “Ik heb de CompoSeat benaderd als een voertuig in plaats van een medisch hulpmiddel en daardoor krijg je een heel ander resultaat. Wat mij betreft is de CompoSeat een echte wannahave, ik zou ‘m zo willen hebben.’’ Bij de eerste aanblik kan je het alleen maar eens zijn met De Bruijn. Hij tekende de CompSeat voor Welzorg, leverancier van  hulpmiddelen die overigens ook de Segway in zijn assortiment heeft opgenomen. Het prototype komt geen moment te vroeg: de markt voor zorghulpmiddelen zal alleen maar groeien met de vergrijzing, en consumenten zullen hogere eisen stellen aan hun dagelijks vervoermiddel. Met die insteek ontwierpen ook ex-Bugaboo-managers vorig jaar de rollator helemaal opnieuw. Ook die Rollz Motion levert Welzorg, met een omzet van 170 miljoen en 950 medewerkers een reus in het mobiel houden van de fysiek beperkte medemens.