Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De meest duurzame zakenauto’s

Als er de laatste jaren iets vergroent, is het het wagenpark wel. En heus niet alleen dankzij de hulp van de fiscus. Vijf zakenauto’s die (volgens het boekje) nog geen 100 gram CO2 per kilometer uitstoten.

De gemiddelde CO2-uitstoot in Nederland is op die manier ook dichter aangekropen tegen het Europees gemiddelde van 146 gram/km, ondanks dat ook daar de gemiddelde emissie van een nieuwe auto opnieuw daalde. Dat komt voor een groot deel door de toegenomen populariteit van zeer zuinige auto’s. Waar in 1997 in heel Europa nog slechts 813 auto’s werden verkocht met een emissie van minder dan 120 gram CO2 per kilometer, waren dit er in 2006 al ruim een miljoen, in 2008 al ruim 2 miljoen en in 2009 zelfs 3,2 miljoen.

Toch meer CO2 in totaal

Ondanks alle inspanningen om zuiniger rijden aantrekkelijk te maken, groeit de uitstoot van CO2 door het wegverkeer nog steeds flink. Waar in 1990 alle auto’s op de Nederlandse weg zorgden voor 23.555 miljoen kilo CO2, bliezen we in 2008 met onze auto’s liefst 32,7 procent meer broeikasgas de lucht in. Ter vergelijking: de totale CO2-uitstoot in Nederland nam in ­diezelfde tijd ‘slechts’ 12,7 procent toe. De ­oorzaak laat zich raden: we zijn met zijn allen gewoon een stuk meer gaan rijden.

EU-doelen zijn wel haalbaar

Met 146 gram/kilometer is de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s nu nog flink hoger dan de 130 gram/km die de EU heeft geëist voor 2015. Toch is deze eis makkelijk haalbaar, zegt marktonderzoekbureau Jato. In 2003 haalde bijvoorbeeld nog maar 24 procent van de auto’s een gemiddelde uitstoot van 130 gram CO2/km, in 2007 was dit al 40 procent, in 2008 51 procent en in 2009 zelfs 69 procent. De oorzaken? De crisis, maar ook efficiëntere technologie, hoge brandstofprijzen, slooppremies en fiscale stimuleringen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“De autoindustrie heeft in 2009 de grootste winst op het gebied van brandstofverbruik ooit gehaald”, kon Connie Hedegaard, klimaatcommissaris van de Europese Unie dan ook trots verkondigen. Die trend moet de auto-industrie overigens wel zien vol te houden: het EU-doel voor 2020 is 95 gram CO2/km, en voor 2025 nog maar 70 gram CO2/km. 
 

MT houdt u met de online autospecial op de hoogte van de nieuwste trends. De laatste recensies, informatie over het groene rijden, de auto van de toekomst en verhalen over de autoindustrie, leest u op MT.nl