Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De klant heeft in 2010 hoogste prioriteit

Organisaties verleggen volgend jaar de focus naar de klant. Dat blijkt uit een landelijke enquête uitgevoerd door organisatieadviesbureau NewRatio onder ruim 400 managers en medewerkers van zowel profit- als non profit organisaties.

Deelnemers aan de enquête werd gevraagd wat voor hun organisatie in 2010 de hoogste prioriteit heeft. Naast de klant, wat door 54 procent van de respondenten als hoogste prioriteit werd aangemerkt, zijn operational excellence en innovatie de meest belangrijke organisatiethema's voor aankomend jaar. Kwaliteitsmanagement en flexibiliteit staan beduidend minder hoog op de agenda. 

Focus verleggen
Deze uitkomsten toont volgens de onderzoekers aan dat het vertrouwen in de economie zich langzaam aan het herstellen is."De grenzen van wat bereikt kan worden door kostenverlaging zijn bij veel organisaties inmiddels in zicht. Nu is het juiste moment aangebroken om de focus te verleggen naar de klant. De economie is nog zwak, maar de anticiperende organisatie is nu al bezig om zich optimaal te positioneren voor het moment dat alles weer beter wordt", aldus Hans Janssen Managing Partner bij NewRatio.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Profiteren
Naast de aantrekkende economie hebben de media, het internet en consumentenprogramma's ook een belangrijke invloed op de toenemende aandacht voor de klant. "Informatie over producten en diensten verspreidt zich steeds sneller en is in toenemende mate van invloed op het resultaat van een onderneming. Organisaties die zich in positieve zin weten te onderscheiden van de concurrentie kunnen enorm profiteren van deze ontwikkeling. Een meer klantgerichte aanpak kan de winstgevendheid al snel met 10-30% verhogen.", aldus Wouter Lagendijk, Managing Partner bij NewRatio.