Het is erg essentieel om op het juiste moment op de juiste plek te zijn. Als u het verkeerde publiek aantrekt, heeft uw guerrillacampagne totaal geen effect. Zo bepaalt u de juiste locatie voor uw actie.
Een manier om op de juiste plaats te zijn is door de locatie vooraf te bekijken en deze zorgvuldig uit te kiezen. Als u een plek zoekt voor uw guerrillacampagne, moet u aantal dingen in uw achterhoofd houden. Guerrillamarketing voor Dummies zet het voor u op een rijtje:
Toestemming
Heeft u toestemming om op die plek te zijn of kunt u die krijgen? Als dat niet zo is, maakt het dan wat uit? Wellicht heeft u in de stijl waarin u uw guerrillacampagne uitvoert geen toestemming nodig, doordat u bijvoorbeeld ten alle tijden uw campagne ter plekke kunt aanpassen als dat nodig is.
Timing
Bedenk vooraf goed op welk moment van de dag uw doelgroep de locatie bezoekt. Als u zakenmensen wilt aanspreken heeft het bijvoorbeeld geen zin om rond twee uur 's middags op het station te gaan staan.
Voorbijgangers
hoeveel voorbijgangers komen op deze plek langs en hoe zichtbaar is uw actie vanuit auto's of bussen? Als het uw doel is om spullen weg te geven aan consumenten, kies dan een locatie waar genoeg mensen zijn om aan uit te delen. Wanneer u een evenement organiseert is het belangrijk een locatie uit te zoeken dat automatisch consumenten aantrekt doordat ze er uit zichzelf voorbijkomen.
Zichtbaarheid
Wanneer u besluit toestemming te vragen om de locatie te mogen gebruiken, is het verstandig om te bedenken welke extra mogelijkheden er zijn voor promotie voorafgaand aan de actie en op de plek zelf. Kunt u promotie maken op zonneschermen of is het mogelijk om een boodschap op een videoscherm te presenteren?
Onvoorziene gebeurtenissen
Wat gaat u doen als iemand of iets uw bijeenkomst verpest? Zorg dat u een alternatief plan achter de hand heeft. Misschien kunt u uw evenement naar binnenverhuizen of doorzichtige regenjassen gebruiken om uw promotieteamleden en hun materiaal droog te houden.
Opslag en toegankelijkheid
Is er een plek waar u de spullen kunt opslaan en waar u gemakkelijk bij kunt? Als dat niet het geval is moet u zelf deze mogelijkheid creëren. Bijvoorbeeld door een auto te gebruiken om materiaal op te bergen voor het geval u deze extra spullen nodig heeft.
Kosten
Hoeveel wilt u betalen voor de plek? De kosten van een plek kunnen variëren van helemaal gratis tot tienduizenden euro's of meer. Het is duidelijk dat de kosten (afhankelijke van uw budget) een grote – en beslissende- factor zijn bij het kiezen van een locatie.
Winnen
In het boek Guerrillamarketing voor Dummies wordt stap voor stap uitgelegd hoe u een goede guerrillacampagne toepast. Ook een effectieve actie plannen? MT mag vijf exemplaren weggeven. (Ga naar actie.mt.nl om kans te maken).
1. Hoe bedenkt u een guerrillacampagne? Een brainstorm voorbereiden
2. Waar kunt u de guerrillamarketing het beste houden? Locatie uitzoeken
3. Wat moet u weten als u hiervoor een extern bureau wilt benaderen? Bureau inhuren
4. Als u een actie koppelt aan een evenement, wat mag u dan niet vergeten? Evenementenchecklist
5. Verschillende voorbeelden van guerrilliamarketingcampagnes