IT-personeel is hun gewicht tegenwoordig in goud waard. Bedrijven doen er alles aan doen om mensen te werven én niet linea recta te verliezen aan anderen. Daarbij worden kosten noch moeite gespaard en moeten IT’ers een voorbeeld zijn voor medewerkers van andere afdelingen om om te gaan met automatisering.
Een rapport van Cisco laat zien dat IT’ers ook genoeg van hun collega’s kunnen leren, zij het niet op technisch vlak. IT’ers moeten meer zijn dan de hoeders van de data. Ze moeten óók de zakelijke eigenschappen bezitten die ieder ander moet hebben om zich te wapenen tegen de toekomst.
Soft skills
En juist daar blijkt het aan te ontbreken, blijkt bij een rondvraag onder 600 bedrijven in Amerika en Noord-Europa. C-level managers vanuit IT en andere werkvelden werd gevraagd naar IT Talent Strategieën en daar kwam twee zwaktes van de IT’er duidelijk naar boven: zakelijk inzicht en soft skills.
Het beeld van de schuchtere IT’er lijkt uit het onderzoek gedeeltelijk naar voren te komen. Het blijkt zelfs dat de managers zich over het gebrek aan zakelijke kunde onder technici meer zorgen maken dan over het gebrek aan technische skills in het bedrijf. 93 procent van de managers geeft aan dat het ontbreken van zakelijk inzicht onder technici ervoor zorgt dat hun bedrijf minder snel transformeert dan gewenst.
Van elkaar leren
Het beeld komt overeen met informele onderzoeken binnen Vodafone en de Amerikaanse bank Citi en de uitspraak die LinkedIn’s CEO Jeff Weiner recentelijk deed tegenover Wired op een conferentie. Hij noemt de eigenschappen van de toekomst geschreven en mondelinge communicatie, teambuilding en leiderschap. ‘Mensen hemelen technisch talent op. Maar hoe machtig AI uiteindelijk ook wordt, we zijn nog lang niet zo ver. Het is een mooie stimulans voor technici om juist nu soft skills te ontwikkelen, omdat die ook nodig zijn.’ Juist de ontwikkeling van AI kan een gevaar vormen voor technische beroepen, waarschuwt het rapport van Cisco.
Er is volgens Cisco ook goed nieuws: steeds meer bedrijven richten hun bedrijf zo in dat de teams mixen. Daardoor leren de medewerkers van elkaar en wordt de zakelijke kunde aangescherpt. Op die manier leren IT’ers bovendien een team te leiden, samenwerken en kritisch nadenken. Tegelijkertijd heeft dat als voordeel dat de rest van het team meer over techniek te weten komt.
Afschaffen
Het rapport behandelt de case van Southwire, een kabelproducent in Georgia. De CIO creëerde een speciaal IT-team waar naast techies ook een fabrieksmanager en een aantal salesmensen in deelnamen. Na een aantal maanden wisselde het team naar de zakelijke kant. Het leverde volgens het bedrijf ‘een rijkere dialoog op over innovatie, maar ook een beter beeld hoe men dit zowel aan de technische als de zakelijke kant kan implementeren.’
De CIO van Southwire benadrukt daarnaast dat voor de managers op C-level een belangrijke rol is weggelegd om IT-personeel en medewerkers van andere afdelingen bij elkaar te brengen. Een nieuwe studie van MIT raadt aan het nog extremer aan te pakken: schaf de gehele IT-afdeling af en verweef dit meer in het bedrijf. ‘Met de oprukkende technologie op alle afdelingen zal iedereen hier kennis van moeten hebben’, aldus een van de onderzoekers.