Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De anatomie van ontdekkingen

Een nieuw boek van Malcolm Gladwell laat op zich wachten. Gelukkig is daar altijd nog Tim Harford.

Een jonge hoogleraar in Bangladesh wilde wat doen aan de enorme armoede in zijn land. Hij verzon een ingenieus systeem voor het gebruik van braakliggend land tijdens de droge wintermaanden. De landeigenaren stelden hun land ter beschikking, arme boeren zouden het werk doen en hij, de hoogleraar zelf, zorgde voor zaaigoed en benzine voor de irrigatiepompen. De opbrengst zou over de 3 partijen worden verdeeld.

Gerecenseerd:                             Adapt     Tim Harford (Business Contact, 303 pagina’s)

Het project werd een fiasco. Van de eerlijke verdeling van de opbrengst kwam niks terecht en de hoogleraar bleef zitten met een groot financieel verlies. De naam van de hoogleraar is Muhammad Yunus, oprichter van de Grameen Bank, die voor zijn systeem van microkredieten in 2006 de Nobelprijs kreeg. Tim Harford vertelt het verhaal van het mislukte irrigatieproject om een punt te maken: namelijk voordat Yunus wereldberoemd werd, had hij al een fikse mislukking op zijn naam staan. Het succes van Grameen kwam niet zomaar, het was opstaan nadat Yunis eerst was gevallen.
Londenaar Tim Harford is bekend van zijn bestseller The Undercover Economist. Hij is een econoom die de wereld bekijkt door de bril van de econoom, namelijk met aandacht voor de onderliggende (financiële) processen. Door zijn zienswijze prikt hij populaire mythes door en wijst hij verbanden aan. In tegenstelling tot veel andere economen schrijft hij niet gortdroog, hij heeft een nuchtere en heldere stijl en hij draagt talloze praktijkvoorbeelden aan. De vergelijking die soms wordt gemaakt met Malcolm Gladwell is begrijpelijk: allebei zijn ze in staat om op het oog ongerelateerde gebeurtenissen bij elkaar te nemen en er verhelderende verbanden in aan te wijzen.
Wat Harford in Adapt doet is analyseren hoe we (mensen, bedrijven, landen) problemen oplossen en tot nieuwe inzichten komen. Zijn stelling is dat de wereld langzamerhand veel te ingewikkeld is geworden: eigenlijk is er niemand die kan pretenderen de oplossing te weten voor een gecompliceerd fenomeen zoals bijvoorbeeld een economische crisis. Uit onderzoek van Tetlock blijkt dat zelfs de grootste deskundigen het lang niet altijd weten (en bovendien elkaar tegenspreken). En ook de omvangrijkste bedrijven ter wereld, die beschikken over strategen en enorme r&d-afdelingen, gaan in de regel na verloop van tijd ten onder. Op gestructureerde manier tot het enig juiste antwoord komen voor de uitdagingen waarmee bedrijven worden geconfronteerd worden, werkt eenvoudig niet.
Hoe moet het dan wel? Experimenteren, fouten durven maken, alternatieve oplossingen uittesten en ons voortdurend aanpassen aan nieuwe situaties. Zoals Muhammad Yunus deed, die nadat hij financieel ‘nat’ was gegaan stug doorging, en uiteindelijk tóch iets bedacht waarmee hij duizenden mensen uit de (ergste) armoede haalde.
Driehonderd pagina’s lang beschrijft Harford talloze geslaagde en mislukte innovatieprocessen en wijst hij op de rol die toeval en vasthoudendheid erin hebben gespeeld. Een must-read voor innovatiemanagers; voor alle andere lezers is het ‘gewoon’ een erg leuk en informatief boek. Kan zo mee in de wintersportkoffer, als binnenkort de kerstvakantie weer aanbreekt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Lees ook:

Management Team neemt elke vrijdag een nieuw (management)boek onder de loep. Eerdere recensies