Manager zijn is lastig. Er wordt veel van u verwacht en het gebeurt dan ook al snel dat u in een of meer van de 5 valkuilen voor managers trapt.
'Alle managers die problemen krijgen, maken in principe dezelfde fouten: ze vallen voor een of meer van de vijf valkuilen voor managers', schrijft Patrick Lencioni in het boek ‘De 5 valkuilen voor managers'. En hoewel de meeste managers in hun achterhoofd wel weten dat ze een probleem hebben, zetten ze desondanks het succes van hun bedrijf op het spel omdat ze simpelweg niet bereid zijn de vijf valkuilen onder ogen te zien.
In het boek – dat leest als een trein – ontdekt president directeur Andrew O'Brien dat ook hij erin is gestonken. De excuses dat zijn bedrijf groot en complex is en dat de valkuilen voor hem daarom niet opgaan, is niet goed genoeg. Het boek mag dan wel opgesteld zijn als een roman, het zet de lezer wel degelijk aan het denken. Want eerlijk gezegd trapt de gemiddelde manager sneller in een valkuil dan hij of zij zelf denkt. En inderdaad, de oplossingen die in het boek worden aangedragen zijn misschien niet de makkelijkste, maar wel realiseerbaar. Een tipje van de sluier van de vijf valkuilen en de bijbehorende oplossingen:
1. Status
De eerste valkuil is dat u voor status kiest in plaats van voor de resultaten te gaan. U neemt beslissingen die goed zijn voor uw reputatie en vermijdt beslissingen die schade kunnen berokkenen. Als u zich hier schuldig aan maakt, zult u ervoor moeten zorgen dat uw persoonlijk succes afhankelijk wordt van de bedrijfsresultaten.
2. Populariteit
Hoe vaak heeft u gekozen voor uw populariteit, terwijl u eigenlijk iemand ter verantwoording had moeten roepen? Natuurlijk wilt u goed kunnen omgaan met uw collega's en werknemers, maar u draagt uiteindelijk de grootste eindverantwoordelijkheid. Voor degenen die hiermee worstelen, luidt een van de tips om vriendschappen en collega's gescheiden te houden.
3. Zekerheid
Veel managers kiezen voor zekerheid in plaats van duidelijkheid. In uw achterhoofd weet u wel dat het niets opschiet om nog een nieuw onderzoek te doen alvorens u een definitief besluit neemt, maar toch gaan veel managers zo te werk. Maar voor uw werknemers is het beter om daadkrachtig op te treden en daardoor soms een foute beslissing te maken dan ze wekenlang in het ongewisse te laten.
4. Harmonie
Hoe heerlijk is het als iedereen goed met elkaar overweg kan in een bedrijf? Helaas is dat haast onmogelijk. De beste beslissingen worden namelijk genomen als alle feiten, opinies en perspectieven bekend zijn. En daar hoort soms een felle discussie bij. Accepteer dus dat u niet altijd voor harmonie kunt gaan.
5. Onkwetsbaarheid
Weet u met kritiek om te gaan? Weet u dat zeker? Hoe vaak leveren uw werknemers kritiek en wat doet u er mee? In veel bedrijven praten werknemers hun baas naar de mond, omdat ze er vanuit gaan dat deze onkwetsbaar is en geen kritiek accepteert. Daardoor worden veel verbeteringsmogelijkheden en plannen wel bij de koffieautomaat besproken, maar u krijgt ze nooit te horen. En dat is een gemiste kans.