Ze is een van de vier oprichters van TomTom en heeft al meer dan 30 jaar managementervaring bij technologiebedrijven: Corinne Vigreux (1964), binnen TomTom eindverantwoordelijk voor de consumentendivisie die de navigatiekastjes, sporthorloges en actiecamera’s aan de man brengt. Over concurrent Waze zegt ze: ‘Het valt niet mee om te concurreren met een gratis product’.
Hoe zou u uw managementstijl omschrijven?
Vigreux: ‘Ik heb de eerste tien jaar van zijn bestaan TomTom gemanaged. We zijn gegroeid van een klein team van vier man naar de 4.600 man personeel verdeeld over 50 kantoren in 35 landen nu. Een groot deel daarvan zijn softwareontwikkelaars met diverse culturele achtergronden. Mijn managementstijl zou ik omschrijven als open, benaderbaar en resultaatgericht. Iedereen binnen de organisatie kan me aanspreken, maar ze weten ook: ik ben veeleisend en recht-door-zee als het op resultaten aankomt. Ik vind het mijn verantwoordelijkheid om besluiten te nemen en ik neem ze ook. Bij TomTom wordt er niet gepolderd, de organisatie is vrij plat met weinig managementlagen. Ik merk dat we mensen hier kunnen laten groeien en dat er ook een hoge mate van loyaliteit is onder het personeel.'
Hoe houdt u uzelf up-to-date als leider?
‘Ik heb geen coach en het laatste leiderschapsprogramma dat ik heb doorlopen was misschien 20 jaar geleden (lacht). Ik ga veel naar conferenties, geef veel presentaties op universiteiten, businesskringen, techcongressen etc.. Ik ben erg nieuwsgierig van nature en dat helpt in deze industrie die zich razendsnel ontwikkelt. (…) Ik ben geen manager in Frankrijk geweest, wel 17 jaar in Engeland. Ik ben niet zo van het poldermodel, nee, ik voel me eindverantwoordelijk en na 30 jaar word ik steeds beter in besluiten nemen (lacht).'
Hoe gaat u om met falende managers?
‘Ik geloof dat je mensen de ruimte moet geven om te kunnen falen. TomTom is de afgelopen 15 jaar zeer innovatief geweest op het gebied van navigatie. En innovatie is alleen mogelijk als je risico’s neemt en aanmoedigt en fouten niet bestraft. Geef mensen de ruimte maar geef ze ook verantwoordelijkheid. Soms werkt dat niet, maar dat is niet erg. Wat wel erg is, is als iemand niet betrokken is bij ons. Zodra ik dat doorheb, moet ik ingrijpen. Want het is belangrijk dat de neuzen allemaal in dezelfde richting staan.'
Hoe komt u daarachter, of iemand betrokken is?
‘Doordat we redelijk plat zijn georganiseerd, ben je als bestuurder ook eerder op de hoogte van ontwikkelingen in de organisatie of van een bepaald persoon. We doen ook intern medewerkersbetrokkenheidsonderzoeken waar trends uit naar voren komen. We zien redelijk snel of iemand happy is in zijn werk en of hij/zij op de juiste plek zit. Zo niet, dan zoeken we een alternatief. Talent zien we als onze grootste asset.'
Hoe lastig is het voor TomTom om talent aan te trekken?
‘Zeer lastig, maar ik denk dat dat voor elk bedrijf geldt. We denken dat we erg aantrekkelijk zijn voor talentvolle mensen. Onze CEO Harold Goddijn wordt goed gewaardeerd en het personeel waardeert de balans tussen werk en privéleven (…) We hebben binnen TomTom ook een groep van jonge, talentvolle mensen, we hebben zelfs een 26-jarige op een behoorlijk hoge positie.'
Terugkijkend op het eerste kwartaal van 2016 presteerde de consumentendivisie minder. Wat is uw reactie daarop?
‘We zijn het enige Europese bedrijf dat nog over is. Philips, Alcatel, Ericsson, Nokia, allen zijn niet meer actief op de consumentenmarkt. Maar het is een lastige markt, dat is duidelijk. We zijn bezig om onze business te hervormen naar een sportgerelateerde business van sporthorloges en actiecamera’s. We brengen steeds meer functies naar je pols en lichaam, van een hartslagmeter tot muziek. De vraag naar de navigatiekastjes neemt af, dus het is zaak om innovatief te worden op andere gebieden en dat kost tijd. Je hebt niet direct resultaat, ook omdat vrij specifieke kennis nodig is om in deze business voorop te blijven op concurrenten als Garmin en Fitbit. Niet voor niets is een concern als Nike uit deze industrie gestapt.'
De kaartendivisie van Nokia (Here Maps) is gekocht voor 2,8 miljard euro door BMW, Audi en Daimler. Is er interesse in TomTom vanuit de automotive industrie?
‘Er zijn altijd geruchten. Het enige wat ik kan zeggen is dat we blijvend investeren in onze ‘in-house’ kaarttechnologie. Een groot deel van onze 4.600 medewerkers zijn techneuten. We zijn in de kern een technologiebedrijf, en om die kaarttechnologie heen bieden we consumentenproducten aan. Een van de innovatieve zaken is ‘real-time map making’. Zo zijn de rijstroken op de weg in onze HD-versie erg gedetailleerd. Zo zorgen we dat elke 10 centimeter van iedere weg ter wereld in onze database staat. Met die nieuwe ‘big’ data verversen we onze kaartinformatie. We gebruiken niet alleen autootjes die nieuwe wegen ontdekken en vastleggen, dat is niet genoeg. We gebruiken ook verkeersdata van onze klanten (‘crowdsourced data’), die geverifieerd en al, in onze producten worden gebruikt.'
Heeft de consumentendivisie nog een toekomst, als je alleen al kijkt naar de concurrentie?
‘We zijn een gevestigde naam: elke Europese automaker neemt onze kaarttechnologie af, maar we hebben ook onlangs een deal gesloten met Uber en eerder al met Apple (voor haar Apple Maps) voor onze kaartinfo.
We weten dat er een deel van de mensen liever een gratis offline variant gebruikt.
Maar er zijn nog steeds veel mensen die 150 tot 200 euro over hebben voor ons product. Je hebt geen roamingkosten, je kunt gebruik maken van een TomTom simkaart zonder extra kosten, met de beste verkeersinfo en routeinformatie die er is en mensen besparen er hun kostbare tijd mee (…) We zijn ook niet bang voor techbedrijven als Google en Apple. Een deel ervan gebruikt kaarteninformatie van TomTom en elke automaker gebruikt onze technologie in min- of meerdere mate. Bij Renault bijvoorbeeld zijn nu al in bijna alle nieuwe auto’s onze kaarten volledig geïntegreerd, en vanaf 2019 zullen alle nieuwe Volvo’s onze kaarten, software en verkeersdiensten gebruiken.'
Wat gaat de toekomst voor TomTom brengen als het aankomt op de zelfrijdende auto?
'Dat weet alleen de toekomst (lacht). Ik weet alleen dat TomTom met zijn vier divisies (Licensing, Automotive, Telematics en Consumenten) een sterk en breed gepositioneerd bedrijf is. Onze opdracht is om technologie te blijven ontwikkelen die op de lange termijn relevant blijft voor elke mogelijke toepassing en die ook maximale aandeelhouderswaarde genereert. De vier oprichters, onder wie ik hebben nog steeds 45 procent van de aandelen in handen. We blijven enkel relevant door als echte ondernemers te acteren en door groots te dromen, dat is wat je gaande houdt.’
Heeft u voorbeelden in de business?
‘Ik raak zeker geïnspireerd door nieuwe techhelden, of dat nu Elon Musk is of bijvoorbeeld Pieter van der Does van Adyen. Ik had nooit posters van ondernemers op mijn muur, maar als ik er dan een moet noemen, dan is Christine Lagarde een voorbeeld. Een vrouw op een hoge positie met een sterke wil, overtuiging en ethisch besef die staat voor haar normen en waarden.'
Lees ook
Hoe TomTom van een kastjesboer in een big data-bedrijf verandert
Foto TomTom