Door de economische crisis kijken veel bedrijven zeer kritisch naar de budgetten voor arbeidsvoorwaarden. Daarbij verlagen verreweg de meeste bedrijven, bijna een derde, het budget voor bonussen voor volgend jaar.
Dat blijkt uit maandag gepubliceerd onderzoek van onderzoeksbureau PanelWizard in opdracht van opleidingsinstituut Van Harte & Lingsma.
Snijden
Uit het onderzoek blijkt verder dat een tiende van de ruim zeshonderd ondervraagde leidinggevenden als eerste in het budget voor de winstdeling snijdt en evenzoveel in het budget voor de auto van de zaak.
Daarna volgt het zakelijke mobieltje met 4,6 procent. In de opleidingsbudgetten wordt maar door 4,3 procent van de ondervraagden als eerste gesneden. Bijna 60 procent houdt het budget voor opleidingen en cursussen voor 2010 in stand. Van de ondervraagden schroeft 5,7 procent het opleidingsbudget nog verder op.
Ruim 20 procent van de leidinggevenden gaf aan helemaal niet te gaan snijden in de arbeidsvoorwaarden.
Bron: ANP/Nu.nl