Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bols naar de beurs: dit zijn de 3 risico’s

Bols gaat over twee weken naar de beurs. 3 redenen waarom de toekomst van de distilleerder ongewis is.

De aankondiging van de beursgang is nog maar twee weken oud, of Bols maakt het al concreet. Al over twee weken, op 4 februari, krijgt Lucas Bols NV een notering aan het Damrak. De distilleerder maakte deze week de verwachte prijs voor de nieuwe aandelen bekend, en daarmee de indicatieve beurswaarde: die ligt tussen 187 en 207 miljoen euro.

Het oer-Hollandse Bols gaat dus naar de beurs, terwijl de laatste tijd meer bedrijven de beurs verlaten dan er op komen. Douwe Egberts kwam bijvoorbeeld in 2012, maar werd na amper een jaar weer van de beurs gehaald. Bols-ceo Huub van Doorne wil via de notering aan de beurs een bredere aandeelhoudersbasis creëren en verdere groei realiseren. Bols heeft nu distributeurs in 110 landen. Het huidige beursklimaat is volgens Van Doorne positief. Bols heeft een rijke historie sedert 1575. Maar de vraag is of de toekomst net zo rijk is als het verleden. 3 redenen waarom de toekomst een beetje ongewis is.

#1. Waar is de groei?

Groei lijkt er niet echt in te zitten bij Bols. De omzet schommelt de afgelopen drie boekjaren (die lopen van april tot en met maart) rond de 78 miljoen euro. Ook de operationele winst blijft min of meer gelijk, rond de 22 miljoen euro. Het prospectus gaat niet verder terug in de tijd, dus hoe het resultaat zich sinds de verzelfstandiging in 2006 heeft ontwikkeld, is niet na te gaan.

#2. Blijft het merk hip?

Bols heeft de afgelopen jaren een nieuwe positie gezocht door nieuwe markten aan te boren en zijn imago op te schudden. Niet langer is de aloude fles jonge jenever de basis, het draait tegenwoordig om de likeuren. Bols moet het nu hebben van hippe bars waar Bols wordt gebruikt al hoofdingediënt voor cocktails. De Bols Bartending Academy leidt barkeepers op tot entertainer achter de toog, met een Bols-likeur in de hoofdrol. Dat is riskant, want hippe mensen fladderen zo weer door naar een nieuw modedingetje.

#3. Hoe trouw zijn de klanten?

Echte groei in volume komt volgens Bols uit opkomende markten en in het bijzonder uit Azië. De groeiende middenklasse daar spendeert steeds meer geld aan imagogevoelige luxe-artikelen, bij voorkeur uit het Westen. Premiumisation, heet dat. Als je je wat beters kunt veroorloven, dan koop je dat ook en laat je dat zien. Maar ook dat is riskant. Want als het maar even tegenzit, dan beknibbelen de nieuwbakken Bols-drinkers subiet op hun luxe bestedingen. In de nieuwe markten heeft Bols nog niet echt traditie opgebouwd die drinkers aan het merk bindt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Verzelfstandigd

Bols werd in 2006 voor 210 miljoen euro verzelfstandigd vanuit het Remy Cointreau-concern met behulp van investeerder ABN Amro Capital. Huub van Doorne zag als bestuurslid van het Franse conglomeraat hoe Bols ondergesneeuwd raakte en zag meer mogelijkheden in een zelfstandige toekomst. Aldus kwam Bols met een uitgekiende marketingcampagne weer thuis in Amsterdam en betrok het bedrijf een pand aan de Amsterdamse Paulus Potterstraat, pal tegenover het Van Gogh museum. Daar is het House of Bols experience center gevestigd en de Bartending Academy.

Lucas Bols NV heeft meer dan alleen de Bols jenever. Een greep uit assortiment: