Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob volgt de nieuwste trend uit Amerika

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering volgt hij de nieuwste trend uit Amerika.

VAN Bob
AAN John
ONDERWERP Lunch?

Beste John,
Dit is een uitnodiging voor een etentje, een lunch. De komende maanden wil ik namelijk elke week met een van onze mensen uit eten. Gewoon om te weten te komen wat er zoal leeft binnen het bedrijf. Laat maar even weten wanneer het jou het beste uitkomt, John.
Bob

Meneer Bob,
Sorry, maar ik begrijp dit even niet. U wilt met mij eten, maar wie bent u? De enige Bob die ik ken is Bob Vermeulen, van de badmintonclub. Bent u dat? Maar waarom wilt u dan met mij eten?
John Hagoort
Junior Facility Manager

Beste John,
Nee, ik ben niet die van de badmintonclub, ik ben de directeur van het bedrijf waar je werkt en in die hoedanigheid wil ik met je uit eten. Het is informeel en uiteraard ook discreet. Je mag zeggen wat je wilt. Dat klinkt misschien vreemd, maar zo gek is dit niet hoor, John. In Amerika is het een echte managementtrend: directeuren die elke week met een personeelslid lunchen. Zodat zo'n directeur weet wat er allemaal leeft op de werkvloer.
Bob

Beste directeur,
O, u bent het! Ja, natuurlijk ken ik u, van de kantine en uit de lift! Nou zeg, ik voel me wel vereerd. Wat goed dat u dit doet. Maar weet u wel zeker dat u met mij wilt eten? Ik ben maar een eenvoudige facility manager hoor. Al zeg ik altijd wel: zonder mij kan er hier intern natuurlijk niet worden verhuisd.
John Hagoort
Junior Facility Manager

Beste John,
Daar geef je zelf al het antwoord, John! Daarom is het goed om met jou te eten. Dan kunnen we het onder meer hebben over of dat allemaal wel nodig is, die voortdurende interne verhuizingen. En of dat niet allemaal wat efficiënter kan. Kijk, dat kom ik alleen te weten door met de mensen zelf te praten tijdens zo'n etentje.
Bob

Beste directeur,
Ja, daar slaat u de spijker op zijn kop. Vorige week verhuisde de afdeling Sales voor de helft naar de vierde etage terwijl de staf op de zesde blijft en dan weet je al dat over een paar weken die staf zegt: dit is wel erg onpraktisch, wij gaan ook maar naar de vierde. Niemand die daarover nadenkt. Best stom. Ja, niet van u hoor, u lijkt me juist het type dat wél over van alles nadenkt, maar u kunt niet alles natuurlijk, al lijkt u me wel een echte duizendpoot.
John Hagoort
Junior Facility Manager

Beste John,
Wat jij schrijft, dat is weer zoiets waar we het over kunnen hebben: dat er wat betreft interne verhuizingen geen pro-actief beleid wordt gevoerd. Daar kun jij best je steentje aan bijdragen, dat zie ik wel: jij hebt dingen snel door. Samen kunnen we bespreken hoe we een stukje intern verhuismanagement kunnen creëren. Mooi toch?
Bob

Beste directeur,
Nou zeg, ik voel me steeds meer gevleid! Ik voel me zelfs al een beetje een manager. Mijn chef Frans zegt altijd dat ik dingen niet zo snel zie en dat ik niet veel potentie heb. Maar nu ik u zo hoor, weet ik zeker dat Frans het verkeerd ziet. Dat is misschien ook wel goed: dat we het over het functioneren van Frans hebben, als ik natuurlijk zo vrij mag zijn. Dat zie ik dan namelijk ook wel weer vanaf de werkvloer: dat Frans niet zoveel potentie heeft. Hij is bijvoorbeeld ook niet zo goed in staat om zijn mensen te enthousiasmeren, ja, wat dat betreft zou hij eens meer naar u moeten kijken, hoe u dat nou doet, dat leidinggeven, daar zou hij nog wat van op kunnen steken.
John Hagoort
Junior Facility Manager

Beste John,
Ik wil altijd erg graag over management praten, John, al is het wellicht verstandig om het niet te veel over personen te hebben. Nou, laten we spijkers met koppen slaan. Kun jij misschien over twee weken?
Bob

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Beste directeur,
Zou het eerder kunnen? Ik heb namelijk een contract voor bepaalde tijd dat over twee weken afloopt en Frans wil niet verder met me. Ik denk dat diep van binnen Frans erg onzeker is en mij als een bedreiging ziet en daarom van me af wil. Dat zijn van die dingen, daarvoor moet je op de werkvloer zijn om die te zien, en daarom zijn die Amerikaanse managementetentjes van u natuurlijk ook zo'n geweldig idee: u hoort nou eens direct en objectief wat er zoal speelt in uw bedrijf. Kunt u niet toevallig deze middag al?
John Hagoort
Junior Facility Manager

Bekijk de andere mailwisselingen van Bob de Manager.

Hoe hard rent een garnaal op een loopband? De simpele truc waarmee Elon Musk altijd zijn zin krijgt

Elon Musk bespeelt de media als geen ander. Met een simpele tweet over een rennende garnaal zet hij de Amerikaanse overheid te kijk. Zijn methode is even simpel als briljant, ziet investeerder Jeroen Bertrams.

elon musk media garnaal loopband

Elon Musk is misschien wel de meest succesvolle serial-entrepreneur ter wereld. Hij is (min of meer) oprichter van PayPal, Tesla, SpaceX, Neuralink, OpenAI, The Boring Company en nog een stuk of vijf bedrijven. Knap hoe hij in staat is om al die bedrijven in het oog te houden en ook nog eens een andere aangekocht bedrijf, X, te vullen met zijn gedachten.

Ik volg al enige tijd het X-account van Elon Musk. Hoewel hij praat over uiterst serieuze zaken – met name nu hij een soort onofficiële rol heeft gekregen in de Trump regering – beschouw ik het af en toe als een cabaretvoorstelling. Elke dag heeft hij wel een tweet of een reactie die zo absurd is dat ik moeite heb om mijn lach in te houden.

Lees ook: Hoe Elon Musk en de PayPal Mafia de macht grijpen in het Witte Huis

Media bespelen

Het opvallende (en volgens veel mensen het gevaarlijke) is wel dat hij met zijn berichten in toenemende mate de media bespeelt en beheerst. Dat doet hij uiterst knap.

Voor ondernemers is het uitermate interessant om te zien op welke wijze Musk in staat is om zijn berichten viraal te laten gaan. Hij creëert een slimme waterval van reacties op zijn eigen berichten, die hij vervolgens weer retweet. En mensen die tegen hem zijn, trappen er met open ogen in. Hun berichten worden op uiterst nuchtere wijze tegen hen gebruikt. Zo blijft het balletje rollen en blijft er aandacht gaan naar de ideeën van Musk.

Musk is de leider van DOGE, het Department of Government Efficiency, een semi-officiële organisatie die tot doel heeft om ‘verkeerde’ uitgaven van de Amerikaanse overheid te beëindigen. Ze zijn uitermate voortvarend van start gegaan. Dat kunnen ze ook, want bij DOGE werken, volgens Musk, de allerbeste engineers die in rap tempo toegang krijgen tot overheidsfinanciën en met algoritmes heel snel ‘ongewenste’ uitgaven vinden.

Garnaal op een loopband

Hoewel er uiteraard tegengas is, weet Musk op vrij gemakkelijke wijze al die weerstand te ridiculiseren. Afgelopen week nog maakte hij bekend dat de Amerikaanse overheid 3 miljoen dollar subsidie heeft verstrekt aan iemand die wilde onderzoeken hoe snel een garnaal op een loopband kan rennen.

Dat het bedrag achteraf een stuk lager bleek te zijn, doet er niet toe. Het nieuws is overal verspreid (met hilarische filmpjes tot gevolg zoals hier en hier). Met als resultaat dat veel Amerikanen het eigenlijk allemaal wel prima vinden. Want: waarom zou je belastinggeld in rennende garnalen steken? Dat Musk daarnaast ook allerlei nuttige zaken wil beëindigen, doet er niet meer toe.

Lees ook: Elon Musk is te machtig: Europa moet digitaal onafhankelijk worden

Sinds een paar dagen heeft Musk USAID in zijn vizier. Die organisatie besteedt jaarlijks miljarden aan onzin, zo vindt Musk. Wat hem betreft wordt de organisatie volledig opgedoekt. Volgens hem is de organisatie mede verantwoordelijk voor covid (hier) en financiert het onder meer transgender opera’s (een van zijn kinderen is nota bene transgender) en steekt het geld in transgender stripboeken. Met dit soort kleine haakjes weet Musk een hele organisatie in een kwaad daglicht te zetten en zijn doel (waarschijnlijk) te bereiken.

Les voor ondernemers

Als ondernemer kun je leren van de wijze waarop Musk de media bespeelt. Op LinkedIn zie ik vaak berichten van startups waarom ze hun gehele product proberen te beschrijven en pushen. Saai allemaal. Ik lees het na één regel al niet meer. Veel te wollig. Niet scherp genoeg.

Het zou een stuk slimmer zijn om een heel klein (maar briljant) stukje van het product te beschrijven. Welke pijnlijke probleem los je nu eigenlijk op? Wat is jouw haakje? Dat wil ik lezen. Dan kijk ik verder en kun je interesse opwekken in het volledige product.

Denk er maar eens over na: als jij Elon Musk was, hoe zou jij dan jouw product verkopen? Hoe zorg jij ervoor dat ze over jou gaan praten? Heel plat gezegd: wat is jouw ‘garnaal’?

Lees ook deze columns van Jeroen Bertrams: