Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bizarre excuses om lekker te relaxen

Werknemers vinden ziekmelden een leuk alternatief voor het opnemen van vakantiedagen. Daarvoor verzinnen ze de meest bizarre excuses, zoals ‘ik ben vergiftigd door mijn schoonmoeder’.

Een op de drie medewerkers heeft zich dit jaar ziekgemeld om thuis kerngezond ‘een beetje te relaxen’. Een op de tien doet zelfs drie keer of vaker. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Careerbuilder onder 1650 werknemers en 1150 managers. Werknemers melden zich vooral ziek omdat ze zin hebben om te relaxen (48 procent). Voor 24 procent is een dagje ziek zijn ‘nodig’ omdat ze willen bijslapen.

Chronische ziekmelders zullen met meer dan een griepje op de proppen moeten komen om geloofwaardig te blijven. Hoewel van de ondervraagde managers 41 procent ooit een excuus heeft gehoord waar ze – op zijn zachtst gezegd – zo hun twijfels over hadden.

Behalve een vergiftiging door de schoonmoeder, zijn er medewerkers thuisgebleven omdat ze door een ontsnapte buffel niet naar de auto konden komen, opgesloten zaten in het toilet (maar gelukkig wel met hun mobiel konden afbellen) en last hadden van de hik. Gelukkig worden ook de oude vertrouwde excuses niet vergeten. Een van de ondervraagde managers kreeg te maken met het excuus dat de hond het busabonnement had opgegeten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.