Arend Jan Boekestijn is opgestapt nadat hij uit de school klapte over zijn gesprek met de Koningin. Hoe voorkomt u dat bedrijfsgeheimen worden prijsgegeven?
De loslippigheid van VVD-Tweede Kamerlid Arend Jan Boekestein tegenover de camera's van RTL Nieuws was des te pijnlijker, omdat het de eerste keer in tien jaar was dat de informele gesprekken tussen het staatshoofd en Kamerleden weer plaatsvonden. De ontmoetingen werden namelijk in 1999 gestaakt wegens… juist! Lekken.
Schandalen
Het was niet de eerste keer dat Boekestijn de fout inging. Zo moest hij een jaar geleden zijn excuses aanbieden aan VVD-voorman Mark Rutte. Boekestijn verweet Rutte gebrek aan ideeën, zonder zich te realiseren dat een tv-camera zijn opmerkingen registreerde. Afgelopen voorjaar kreeg de term 'een boekestijntje' wederom invulling. Boekestijn had het in een twitter-discussie met Ronald Giphart over dictators. Daarbij maakte hij op een gegeven moment de opmerking dat hij wel eens "een spleetoog" over het hoofd zag, "het zijn er zoveel". Dit terwijl hij Chinezen bedoelde. Boekestijn probeerde later zijn tweets te verwijderen, maar deze waren al door teveel mensen gezien. Ook hier eindigde de carrière van Boekestijn niet, maar werd wel weer beschadigd. Gisteravond was de laatste druppel.
Bedrijfsgeheimen
Ook u krijgt van tijd tot tijd te maken met gevoelige informatie. Hoe voorkomt u dat uw bedrijfsgeheimen op straat komen te liggen?
1. Screen sollicitanten
Slechts één op de tien bedrijven controleert de achtergrond van nieuwe werknemers. Terwijl het juist erg belangrijk is om personeel te screenen. Eigen personeel blijkt voor bedrijven namelijk vaak een van de grootste veiligheidsrisico's te zijn. MT-verslaggever Thomas Braun schreef laatst over dé manier om mensen door te lichten: de IntegriTest.
2. Mensen zijn de zwakste schakel
In het verlengde van het punt hiervoor: uw personeel is de zwakste schakel. Hoe goed u uw (internet)beveiliging ook op orde heeft, mensen zijn onzorgvuldig. Maar wat kunt u daar nu aan doen? Het belangrijkste is duidelijkheid. Goed veiligheidsbeleid staat of valt bij hoe logisch uw boodschap is en niets is dodelijker voor uw veiligheidsbeleid dan een berg vage gedragsregels. De praktische invulling van goede (internet)beveiliging vindt u hier.
3. Let op gedeelde belangen
Deel informatie met mensen die hetzelfde belang hebben als u. Van dat gedeelde belang gaat een preventieve werking tegen mogelijk lekken uit.
4. Met één mond naar buiten
Iedereen die bekend staat als werknemer van bedrijf Y is een visitekaartje en moet zich dus gedragen op een manier die past bij het bedrijf. En dat geldt uiteraard nog wel het allermeeste voor de bestuurders. Zij moeten met, hoe moeilijk dat soms ook is, één mond praten. Belangrijk daarbij is om sociale netwerken als twitter, linkedin of hyves niet te vergeten.
5. Nooit de buitenwereld eerst
Het is dodelijk als er extern eerder gecommuniceerd wordt dan intern over belangrijke kwesties. Uw personeel voelt zich bijzonder tekort gedaan en hun loyaliteit naar het bedrijf en naar u loopt een gevoelige deuk op.
6. Drank maakt meer kapot dan uw lief is
Feestjes zijn gezellig en een glaasje op z'n tijd is heerlijk, maar drank kan u ook kwetsbaar maken, getuige de dronkeman(agers)verhalen die u ons vertelde. Houd er rekening mee als u loslippig wordt van drank.
7. Waterdicht bestaat niet
Ondanks al uw goede bedoelingen zult u zeker nog met lekken in uw organisatie geconfronteerd worden. Maar hoe vreselijk is dat? Houdt u zichzelf vooral voor dat niet alle lekken te dichten zijn, maar dat ook niet elk lek meteen het einde der tijden betekent.