Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrijven zien klantenbestand groeien in crisis

Meer dan 60 procent van de bedrijven meldt een groei in hun klantenbestand over het afgelopen jaar. Aan die nieuwe klanten wordt wel iets minder verdiend dan in de goede jaren.

Ruim veertig procent van de bedrijven rapporteert een toegenomen afzet, en dertig procent van de ondernemers heeft te maken met teruglopende omzet. Dat zijn enkele conclusies uit de Sprout Barometer, het periodiek onderzoek van Sprout en De Goudse.

Uitdaging
Ondernemers zijn van nature optimistisch, en dat blijven ze ook in economisch moeilijke tijden. Slechts 11,5 procent wordt zenuwachtig van de economische neergang, terwijl meer dan de helft de crisis ziet als een uitdaging in plaats van een bedreiging. Dat optimisme is in de meeste gevallen ook terecht: slechts iets meer dan een kwart zegt het moeilijk te hebben of minder te draaien, terwijl de meeste ondernemers zeggen gestaag door te groeien of zelfs een sprongetje te maken. Iets meer dan vijf procent zegt dat het momenteel beter gaat dan ooit.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Klanten werven
Ruim 40 procent van de bedrijven richt zich meer op het behouden van bestaande klanten dan op het werven van nieuwe. Slechts een kwart denkt wel aan nieuwe klanten, terwijl nog eens dertig procent neutraal op deze vraag antwoordt.

Ludieke acties
Ludieke acties organiseren om meer klanten te trekken? Daar hebben ondernemers gemengde gevoelens over. Veertig procent geeft toe afgelopen jaar meer met prijzen en acties gestunt te hebben dan een jaar eerder. Maar: de meerderheid ziet korting niet als businessmodel om de crisis door te komen. Klantenwerving is in ieder geval een belangrijk speerpunt voor bedrijven in crisis. Meer dan zestig procent is daar meer mee bezig dan een jaar geleden.