Bedrijven gebruiken hun website vaak als een uitgebreide folder. Er wordt nog weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheid om met klanten te e-mailen. Dat blijkt uit een onderzoek van MysteryShopperOnderzoek.nl.
Het onderzoeksbedrijf zond honderd bedrijven een e-mail met een vraag. Slechts 37 procent stuurde binnen 24 uur een antwoord, 11 reageerde na een dag en 14 procent liet helemaal niets van zich horen. Nog eens 16 procent had op de website niet eens de mogelijkheid tot e-mailen.
De overige 22 procent van de bedrijven had langer dan een dag nodig om met een antwoord te komen, 10 procent zelfs vier dagen of meer. Veel van de bedrijven verwezen in hun mail naar de pagina met veelgestelde vragen, hoewel het antwoord daar niet tussen stond. Vooral de zorgverzekeraars reageerden op dit moment erg snel, allen binnen twee dagen. Internetproviders hebben minimaal vier dagen nodig.
Volgens Claudio Blok van MysteryShopperOnderzoek.nl is het vergaren van informatie een van de belangrijkste doelstellingen waarvoor internet wordt gebruikt. “En mensen willen ook van bedrijven informatie hebben. E-mail is een effectievere manier van communiceren dan bijvoorbeeld telefoon. Telefoongesprekken duren door uitweiding van het onderwerp vaak langer, terwijl een e-mail beantwoorden sneller is. Toch gebruiken veel bedrijven deze mogelijkheid niet of nauwelijks.”