Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrijfsleven loopt miljarden mis door misverstanden

Zes op de tien Nederlanders worden niet vertrouwd. Dat vertrouwen wordt zelden met opzet geschonden, maar het komt voornamelijk door misverstanden.

Dat blijkt uit de Nationale Vertrouwensmonitor. Uit een analyse naar de oorzaak van een groot aantal juridische geschillen in Nederland blijkt dit gebrek aan vertrouwen een groot misverstand. Misverstanden die door betere communicatie voorkomen hadden kunnen worden. En daarin laat het midden- en kleinbedrijf in het bijzonder een grote kans liggen. 

Dalend vertrouwen
Verder blijkt uit het onderzoek dat driekwart van de Nederlanders geen vertrouwen in de politiek heeft. Banken en financiële instellingen worden door zestig procent gewantrouwd. Vrienden en familie krijgen een stuk meer vertrouwen, een kleine dertig procent wantrouwt hen. Toch is ook het relatief hoge percentage Nederlanders dat zijn partner wantrouwt opvallend; zestien procent. Bovendien is er sprake van een neerwaartse trend; het vertrouwen is afgenomen de afgelopen vijf jaar. Ook een kwart van de ondervraagde ondernemers vindt klanten vandaag de dag minder te vertrouwen dan vijf jaar geleden.

Drie voordelen
Vertrouwen is van groot belang voor de economie. Prof. dr. Johan Graafland, hoogleraar economie noemt drie voordelen. "Allereerst; flexibiliteit, omdat je niet per se overal waterdichte afspraken over hoeft te maken. Ten tweede, tijd, wanneer je elkaar vertrouwt hoef je elkaar niet voortdurend te controleren. En tot slot het verminderen van juridische procedures."

Positief effect
Ook dr. Robert Mosch van De Nederlandsche Bank onderschrijft het belang van vertrouwen. "Er bestaat economisch onderzoek dat uitwijst dat wanneer het vertrouwen in een land met 10 procent stijgt, dit een positief effect heeft op de nationale economische groei van 1 procent en dat is enorm." Het Nederlands bedrijfsleven loopt miljarden mis als gevolg van een laag onderling vertrouwen. Dit, terwijl zij zelf een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het herstel van vertrouwen. Een op de drie Nederlandse ondernemers zegt veel meer te kunnen en willen doen om misverstanden te voorkomen.

Kritisch
Een mogelijke verklaring voor de daling van het vertrouwen is het grote aantal kritische consumentenprogramma's. Mensen met een zwaar mediagebruik zijn namelijk somberder over de ontwikkelingen van het vertrouwen dan mensen met een licht mediagebruik. Daarnaast heeft ook de algemene economische crisis zijn weerslag op het nationaal vertrouwen. Dit zorgt voor een zogenaamd 'kort juridisch lontje'. En dat is onnodig stelt ARAG, juridisch dienstverlener en mede-initiatiefnemer van De Nationale Vertrouwensmonitor vast. "Uit een analyse van tienduizenden geschillen die wij jaarlijks behandelen blijkt dat in 95 procent van de gevallen geen sprake is van oplichting of bewuste misleiding, maar van misverstanden die eenvoudig voorkomen kunnen worden", aldus Marc van Erven, directievoorzitter ARAG. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dure misverstanden
De top 3 misverstanden in het midden- en kleinbedrijf die leiden tot een verlaagd vertrouwen:
1. Het opgeleverde eindresultaat wat is niet zoals afgesproken
2. Het afrekenen van te laat geleverde goederen
3. Het retourneren van producten zonder opgaaf van redenen