Jongeren tussen 15 en 25 jaar botsen met het bedrijfsleven. Ze willen anders en sneller samenwerken in sociale netwerken, maar organisaties staan daar nog niet voor open.
Dat blijkt uit onderzoek van Forrester in opdracht van printerfabrikant Xerox, waarvoor zestienhonderd managers zijn ondervraagd. De jongeren, in het onderzoek aangeduid als Millennials, gaan makkelijker om met ict en willen daardoor anders werken. Ze willen bijvoorbeeld sneller samenwerken via weblogs en peer-to-peer-netwerken (p2p). Maar organisaties begrijpen dat niet.
Volgens de onderzoekers is er sprake van ’digitale dyslexie’ bij de invoering van sociale computergebruik. Slechts 15 procent van de bedrijven heeft ’content met een extra waarde om de online ervaring van de klant te verbeteren’. Slechts 14 procent houdt online discussies zoals blogs in het oog.
Bedrijven blijken er ook niet klaar voor en dat is fout, zo vinden de onderzoekers. Deze elementen van sociaal computergebruik zijn juist vitaal bij het werven van de Millennials. Terwijl deze jongeren juist zo hard nodig zijn in het bedrijfsleven. Zij zijn namelijk gewend informatie uit meerdere bronnen te ontvangen en te verwerken en kunnen meerdere taken tegelijk verrichten. Zij houden bovendien van samenwerkingsgerichte werkomgevingen en non-hiërarchische werkgroepen.
(Zibb.nl)