Veel bedrijfsleiders hebben het idee dat werk hun leven overheerst. Een steeds terugkerende vraag is dan ook: kan een leider topprestaties leveren en toch een goede balans vinden tussen werk en leven?
Het is opmerkelijk dat succesvolle zakenmensen vaak een succesvol leven buiten hun werk leiden. Zij weten wat ze van het leven verwachten en hebben uitgedokterd hoe ze dat gaan waarmaken, meestal met behulp van beproefde hulpmiddelen als een nauwgezette agenda, online shoppen en kinderopvang.
Volgens managementgoeroe Jack Welch, voormalig topman van GE, komt het vinden van evenwicht neer op het maken van keuzes en het aanvaarden van de gevolgen daarvan. De term ’balans tussen leven en werk’ kan in dat verband misschien beter vervangen worden door ’keuzes die met leven en werk samenhangen’. De term ’balans’ laat ons geloven dat er slechts één juiste verhouding is voor de hoeveelheid tijd die je wel en die je niet werkt, en dat is niet zo.
Sommige mensen voelen zich goed bij een 50-50 verhouding, terwijl anderen meer voldoening uit hun werk halen en opteren voor een 70-30 verhouding. Aan die keuze zijn gevolgen verbonden: meer tijd voor werk, betekent automatisch minder tijd voor familie en hobby’s. Toch zijn er geen goede of slechte keuzes. Het gaat om puur individuele beslissingen en de gevolgen daarvan.
Bron: De Tijd