Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ampelmann: Hightech compensatiegedrag

Op volle zee overstappen op een boorplatform of windturbine. Niet met een bootje of aan een touw, maar gewoon via een stabiele loopbrug. Die maakt Ampelmann. Het zet ermee golven en wind buiten spel.

Het schip waar je op staat, deint op en neer op de golven. Voor je doemt een boorplatform op. Je weet dat je zo de oversteek moet maken om daar aan het werk te gaan. Dit klinkt als een doodenge situatie, maar dankzij het Delftse bedrijf Ampelmann is het niet enger dan een straat oversteken in de stad. Ampelmann maakt hightech loopbruggen. Het zijn fascinerende apparaten, die dankzij sensoren en zes hydraulische cilinders volkomen recht blijven, zelfs bij metershoge golven. Mensen die werken op boorplatforms of die onderhoud moeten plegen aan windmolens op zee kunnen dankzij de beweging compenserende bruggen veilig en snel worden overgezet. De werknemers of onderhoudsmonteurs verzamelen zich op het dek boven op de hexapod (het zesbenige platform), waarna de operator het gevaarte omhoog laat komen, de brug uitschuift en tegen het platform duwt. Vervolgens steken ze een voor een de brug over. Een loopbrug die helemaal stil blijft liggen, is allicht minder gevaarlijk Als je op de brug staat, heb je niet eens door hoe vreemd het is, vertelt een ingenieur. ‘Je hebt een hele tijd niks in de gaten. Je ziet de horizon en het boorplatform gewoon voor je. Dan kijk je door het rooster naar beneden en zie je dat het schip onder je vol in beweging is. Dat is een gekke gewaarwording.’ Swing ropes Op de voormalige RDM-werf in Rotterdam, in een fabriekshal waar vroeger onderzeeërs werden gebouwd, assembleert Ampelmann componenten die bijna allemaal uit de Benelux en Duitsland komen tot werkende apparaten. Achter in de hal doet een loopbrug precies het tegenovergestelde van perfect recht blijven: hij beweegt flink heen en weer, alle kanten op. Dat is om hem te testen, legt de productiemanager uit. ‘Wij vertellen de computer met een testprogramma dat hij op een schip staat, in plaats van hier op de vloer. Wat je nu ziet, is hoe hij de golven compenseert.’ Door een obsessie met veiligheid is de offshore sector doorgaans niet zo snel geneigd nieuwe vindingen te omarmen. Toen Ampelmann in 2008 werd opgericht, als spin-off van de TU Delft, moest de sector ook even wennen aan de motion compensated gangways, maar inmiddels heeft de techniek zich bewezen als een veiliger alternatief voor andere manieren van overzetten. Zeker helikopters kennen een hoog risico op dodelijke ongelukken, weet Ampelmann-manager Diederick Nierstrasz. ‘De helikopter is een vervoersmiddel waar veel maatschappijen van afwillen. Ook bij het overstappen vanaf kleine bootjes komen eens in de zoveel tijd mensen tussen wal en schip terecht. En vooral in Azië gebruiken ze nog vaak swing ropes en manden om mensen over te zetten. Elk jaar komt het een paar keer voor dat iemand mis springt en in de schroef terechtkomt.’ Een loopbrug die helemaal stil blijft liggen, is allicht minder gevaarlijk. Tot nu toe is er nog maar één incident geweest met een Ampelmann-loopbrug, vertelt innovatiemanager Oscar Calkoen. ‘Als er iets aan de hand is, bijvoorbeeld als de hydraulische druk wegvalt, dan schuift de telescopische loopbrug zichzelf in. Toen dat een keer gebeurde, stond iemand er net achter en die heeft toen zijn tenen gebroken. Bepaalde risico’s blijven, maar dat is het enige ongeval op 3,3 miljoen mensen die we veilig hebben overgezet.’ Het bedrijf weet zo precies hoeveel mensen het wereldwijd heeft overgezet, omdat de operators (voor elke loopbrug heeft Ampelmann er twee in dienst) van over alle zeven wereldzeeën elke dag een rapport naar het hoofdkantoor in Delft sturen. Daar begon Ampelmann al vroeg mee: de oprichter, de Delftse promovendus Jan van der Tempel, was van mening dat je zo veel mogelijk hoogtepunten moet vieren. Vier jaar na de oprichting vierde het bedrijf de honderdduizendste transfer en na zes jaar kon de miljoenste passagier worden gevierd. In het begin was die teller er dus voor de lol, maar inmiddels zorgen de cijfers voor een indrukwekkend safety record: zou hetzelfde aantal mensen per helikopter vervoerd zijn, dan zou dat waarschijnlijk een aantal fatale ongelukken hebben opgeleverd.

Het schip waar je op staat, deint op en neer op de golven. Voor je doemt een boorplatform op. Je weet dat je zo de oversteek moet maken om daar aan het werk te gaan. Dit klinkt als een doodenge situatie, maar dankzij het Delftse bedrijf Ampelmann is het niet enger dan een straat oversteken in de stad.

Ampelmann maakt hightech loopbruggen. Het zijn fascinerende apparaten, die dankzij sensoren en zes hydraulische cilinders volkomen recht blijven, zelfs bij metershoge golven. Mensen die werken op boorplatforms of die onderhoud moeten plegen aan windmolens op zee kunnen dankzij de beweging compenserende bruggen veilig en snel worden overgezet. De werknemers of onderhoudsmonteurs verzamelen zich op het dek boven op de hexapod (het zesbenige platform), waarna de operator het gevaarte omhoog laat komen, de brug uitschuift en tegen het platform duwt. Vervolgens steken ze een voor een de brug over.

Een loopbrug die helemaal stil blijft liggen, is allicht minder gevaarlijk

Als je op de brug staat, heb je niet eens door hoe vreemd het is, vertelt een ingenieur. ‘Je hebt een hele tijd niks in de gaten. Je ziet de horizon en het boorplatform gewoon voor je. Dan kijk je door het rooster naar beneden en zie je dat het schip onder je vol in beweging is. Dat is een gekke gewaarwording.’

Swing ropes

Op de voormalige RDM-werf in Rotterdam, in een fabriekshal waar vroeger onderzeeërs werden gebouwd, assembleert Ampelmann componenten die bijna allemaal uit de Benelux en Duitsland komen tot werkende apparaten. Achter in de hal doet een loopbrug precies het tegenovergestelde van perfect recht blijven: hij beweegt flink heen en weer, alle kanten op. Dat is om hem te testen, legt de productiemanager uit. ‘Wij vertellen de computer met een testprogramma dat hij op een schip staat, in plaats van hier op de vloer. Wat je nu ziet, is hoe hij de golven compenseert.’

Door een obsessie met veiligheid is de offshore sector doorgaans niet zo snel geneigd nieuwe vindingen te omarmen. Toen Ampelmann in 2008 werd opgericht, als spin-off van de TU Delft, moest de sector ook even wennen aan de motion compensated gangways, maar inmiddels heeft de techniek zich bewezen als een veiliger alternatief voor andere manieren van overzetten. Zeker helikopters kennen een hoog risico op dodelijke ongelukken, weet Ampelmann-manager Diederick Nierstrasz. ‘De helikopter is een vervoersmiddel waar veel maatschappijen van afwillen. Ook bij het overstappen vanaf kleine bootjes komen eens in de zoveel tijd mensen tussen wal en schip terecht. En vooral in Azië gebruiken ze nog vaak swing ropes en manden om mensen over te zetten. Elk jaar komt het een paar keer voor dat iemand mis springt en in de schroef terechtkomt.’

Een loopbrug die helemaal stil blijft liggen, is allicht minder gevaarlijk. Tot nu toe is er nog maar één incident geweest met een Ampelmann-loopbrug, vertelt innovatiemanager Oscar Calkoen. ‘Als er iets aan de hand is, bijvoorbeeld als de hydraulische druk wegvalt, dan schuift de telescopische loopbrug zichzelf in. Toen dat een keer gebeurde, stond iemand er net achter en die heeft toen zijn tenen gebroken. Bepaalde risico’s blijven, maar dat is het enige ongeval op 3,3 miljoen mensen die we veilig hebben overgezet.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het bedrijf weet zo precies hoeveel mensen het wereldwijd heeft overgezet, omdat de operators (voor elke loopbrug heeft Ampelmann er twee in dienst) van over alle zeven wereldzeeën elke dag een rapport naar het hoofdkantoor in Delft sturen. Daar begon Ampelmann al vroeg mee: de oprichter, de Delftse promovendus Jan van der Tempel, was van mening dat je zo veel mogelijk hoogtepunten moet vieren. Vier jaar na de oprichting vierde het bedrijf de honderdduizendste transfer en na zes jaar kon de miljoenste passagier worden gevierd. In het beginMT06 Maakindustrie 100 lijstwas die teller er dus voor de lol, maar inmiddels zorgen de cijfers voor een indrukwekkend safety record: zou hetzelfde aantal mensen per helikopter vervoerd zijn, dan zou dat waarschijnlijk een aantal fatale ongelukken hebben opgeleverd.

Dit artikel is een onderdeel van het nieuwe nummer van MT. Wil je het volledige artikel lezen? Bestel dan een abonnement op MT of koop een los nummer